חוק אוויר נקי והזיהום במפרץ חיפה

Thank you for rating this article.

בשנה האחרונה אנו עדים לסערה החברתית והתקשורתית המתחוללת בקרב הציבור החיפאי בעקבות הדוחות האחרונים שפורסמו, המלמדים על שיעורי זיהום אוויר מהתעשייה הגבוהים ביותר בארץ ושיעורי התחלואה והתמותה מסרטן ומחלות קשות הגבוהים ביותר גם כן, בקרב הציבור המבוגר, הבוגר וילדי מפרץ חיפה.

הדרישה הנחרצת ביותר בקרב פעילי הסביבה היא הכרזת אזור מפרץ חיפה, נפגע זיהום אוויר, על פי סעיף 11 לחוק אוויר נקי התשס"ח-2008.

חוק אוויר נקי

חוק אוויר נקי, שאושר בכנסת ביולי  2008 , ‏ ונכנס לתוקף ב-1 בינואר 2011,  נחשב לאחד החוקים הסביבתיים המשמעותיים והמקיפים ביותר שנחקקו אי פעם בישראל. את חקיקת החוק, המבוסס על "חוק אוויר נקי  "Clean Air Act שנחקק בארצות הברית  בשנת 1970 , יזמה עמותת " אדם טבע ודין" וקידמו ארגונים ובהם  "מגמה ירוקה", "הקואליציה לבריאות הציבור", "צלול" ועוד.

החוק מאפשר לשר להגנת הסביבה (בהתייעצות עם מנכ"ל משרד הבריאות) להכריז על אזור בו קיים חשש לפגיעה בבריאות הציבור, או שנמדדו בו חריגות חוזרות ונשנות מערכי איכות אוויר, כאזור נפגע זיהום אוויר. משמעות ההכרזה לפי החוק היא, שהרשויות באזור המוכרז יכינו תכנית פעולה לצמצום זיהום האוויר ויגישו אותה לאישור השר תוך 6 חודשים מיום ההכרזה.

הכרזה על אזור מפרץ חיפה נפגע זיהום אוויר - משמעותה

משמעות נוספת להכרזה, הנוגעת לאזור מפרץ חיפה, הנובעת מסעיף 12. (א) בחוק והיא קרדינאלית לא פחות, היא הקפאת 3 התכניות הנדונות בימים אלה בערכאות ערר לאחר התנגדותם של תושבים, פעילי סביבה וגופים סביבתיים.

מדובר ב-3 תכניות הנוגעות להרחבת התעשייה וכפועל יוצא – הגדלת הזיהום במפרץ חיפה:

התכנית להרחבת בז"ן (בתי הזיקוק ) פי-3 תאפשר בעצם את הגדלת הייצור הפטרוכימי פי-3 מהקיים כיום.

התכנית להקמת נמל נוסף כוללת גם נמל דלקים מסוכן שעלול לגרום להרס חופי הקריות, הרס החי והצומח התת-ימיים ותוספת של אלפי משאיות נוספות ליום לצורך שינוע.

תכנית קרקעות הצפון, שמטרתה המקורית הייתה לקבץ חוות מכלים מפוזרים, אל מקום אחד - ממזרח לבתי הזיקוק ובסמיכות לעיר נשר וישובי חבל זבולון, אך בשל תגליות הגז, הוסבה התכנית למתחם בו תרוכז תעשיית הזיקוק והאחסון של דלקי הגז, כלומר בית זיקוק נוסף. במתחם צפויה גם לקום משרפה וחוות גפ"ם  (גז פחמימני מעובה - תערובת של גזים פחמימניים המשמש כדלק לצורכי בישול, הסקה והנעת כלי רכב)  עצומה, שתהווה אתר ליבה עבור כל צפון הארץ. התכנית תייצר אחסון מוגבר של דלקים, ועוד זיהום אוויר וסיכוני בטיחות.

הזיהום ותוצאותיו

מפרץ חיפה הינו האזור השלישי בגודלו בארץ ובו מרוכזים רוב מפעלי התעשייה. בתוך אזור אוכלוסין צפוף, ברדיוס של כ-12 ק"מ גרים מעל חצי מיליון תושבים.

נתון נוסף מקומם הוא כי, כ-40% מתוצרי זיקוק הדלק מיוצאים לחו"ל – כלומר, תושבי המפרץ נאלצים לספוג את הזיהום ומשלמים בבריאותם ובחייהם למען ייצוא.

עפ"י פרסומי המשרד להגנת הסביבה ומשרד הבריאות, בנפת חיפה ועכו חולים יותר בסרטן ומחלות קשות אחרות הנגרמות מזיהום אוויר.

מפרץ חיפה מוביל את שיעור הסרטן בקרב ילדים* – 50% מקרב הילדים החולים בסרטן – חולים עקב הזיהום.

* לאחרונה, משרד הבריאות חזר בו באופן חלקי מהנתון לגבי תחלואת הילדים בסרטן, כלומר שיעור הילדים החולים בסרטן אמנם הגבוה ביותר בארץ, אך טרם נבדק לאשורו, הקשר הסיבתי.

עוד נמצא כי שיעור התחלואה במחלות לב וריאה גבוה בנפת חיפה יחסית לממוצע הארצי, שיעור התחלואה בסרטן בנפת חיפה גבוה בכ-20% מהממוצע הארצי, גם כאשר מתחשבים בגיל ובארץ מוצא, נפת חיפה היא הנפה בה נרשם שיעור האשפוזים הגבוה ביותר בארץ עקב אסתמה בקרב ילדים בני 0-14 ובשורה של מחקרים בשנים האחרונות נמצא קשר בין מדדי זיהום אוויר שונים לבין תחלואה בסרטן, אסתמה ומשקל לידה נמוך באזור מפרץ חיפה.

עוד נקבע שזיהום האוויר נגרם ברובו מהתעשייה – ולא כפי שנטען במשך שנים ע"י הרשויות כי הזיהום הינו מהתחבורה.

הכרזת מפרץ חיפה כאזור נפגע זיהום אוויר בשנת 2012 – כמעט!

בדצמבר 2011 פורסם כי בכוונת המשרד להגנת הסביבה להכריז על ירושלים, גוש דן ומפרץ חיפה כאזורים נפגעי זיהום אוויר לפי חוק אוויר נקי, וזאת משתי סיבות נפרדות:

ירושלים וגוש דן – מאחר שנמדדו בהן חריגות מערכי סביבה של מזהמי אוויר, ומפרץ חיפה – בשל עודף התחלואה בו יחסית לממוצע התחלואה הארצי.

הצהרת הכוונות לגבי מפרץ חיפה גובתה במכתבים ששלחו בכירי משרד הבריאות דאז: המנכ"ל פרופ' רוני גמזו, וראש שירותי בריאות הציבור פרופ' איתמר גרוטו. במכתבים ציינו הבכירים כי הם מודעים לשיפור שחל באיכות האוויר במפרץ חיפה, אך ריכוזי המזהמים באזור עדיין גבוהים מערכי היעד (הערכים הבריאותיים שנקבעו בחוק אוויר נקי). בנוסף, בשני המכתבים ציטטו הבכירים שורה של נתונים ומחקרים במפרץ חיפה, שקבעו כי בנפת חיפה קיים שיעור תחלואה בקרב ילדים ומבוגרים במחלות ריאה, מחלות נשימתיות אחרות וסרטן גבוה מהממוצע הארצי.

הצהרת הכוונות של משרד הבריאות אף גובתה במסמך של המשרד להגנת הסביבה, שריכז נתוני ניטור ודיגום אוויר ממפרץ חיפה מהשנים 2007-2010. במסמך נקבע, בין השאר, כי דיגומים סביבתיים שנערכו במפרץ חיפה בשנים האלה מראים ריכוזים גבוהים מהמותר של מספר חומרים מסרטנים, ביניהם בנזן, אצטאלדהיד ובנזו-א-פירן.

למרות כל אלה, פורסם באוגוסט 2012, בכתבתה של רויטל חובל ב"הארץ", כי המשרד להגנת הסביבה מתכוון לחזור בו מכוונתו להכריז על מפרץ חיפה כאזור נפגע זיהום אוויר, וזאת למרות שבחצי השנה שחלפה מדצמבר 2011, לא פורסמו נתונים או מחקרים חדשים הסותרים את העובדות שגיבו את כוונת ההכרזה.

את "הסיבות" לשינוי בעמדת המשרד ניתן ללמוד מציטוט דבריו של  הרופא המחוזי בחיפה דאז פרופ' שמואל רשפון:

"באיזון בין יתרונות ההכרזה על רשויות בנפת חיפה כאזור נפגע זיהום אוויר לבין חסרונותיה גוברים חסרונותיה... צפוי צמצום זיהום אוויר משמעותי מתחבורה עקב פרויקטים תחבורתיים חדשים... ההכרזה תפגע בתדמית העיר."

כלומר משרד הבריאות, שאמור לייצג את נתוני הבריאות בלבד, דיבר על  "שיקולי תדמית העיר"  או "שירותי חיזוי עתידות באשר לפרויקטים שטרם הושלמו", מה גם שמדובר בבעיית זיהום מהתעשייה ולא מהתחבורה!

גם עיריית חיפה והעומד בראשה התנגדו להכרזה, בטענה כי ההכרזה תפגע בתדמית העיר, אולם חשוב לציין, כי גם ראשי העיר של תל אביב וירושלים התנגדו להכרזה, והתנגדות זו לא גרמה לשינוי עמדת המשרד ביחס אליהן ?!

בשיקולים שהובאו בחשבון, בעד או נגד הכרזת מפרץ חיפה כאזור נפגע זיהום אוויר, גברו לבסוף שיקולים זרים ולא ענייניים כנגד ההכרזה.

האם סוף-סוף יוכרז מפרץ חיפה, אזור נפגע זיהום אוויר?

כאמור, הלחץ הציבורי והתקשורתי המופעלים בשנה האחרונה ובחודש האחרון בפרט, עשויים להניב פירות ובאמצע חודש אפריל השנה, הוציא המשרד להגנת הסביבה הודעה לעיתונות ובה נאמר, כי המשרד יעביר את המלצתו לשר החדש, להכריז על מפרץ חיפה - אזור נפגע זיהום : (מתוך כתבתם של אלי אשכנזי ועדי חשמונאי ב"וואלה NEWS "):

"המשרד להגנת הסביבה התייחס היום (רביעי) למסמך של משרד הבריאות, שממנו עולה כי מחצית ממקרי בסרטן בילדים בנפת חיפה בשנים 2007-1998 נגרמו מחשיפה לזיהום האוויר באזור. המשרד הצהיר כי חלה ירידה של עשרות אחוזים בזיהום האוויר במפרץ חיפה, אולם הודיע כי הוא מגבש המלצות שיוגשו לשר החדש על הכרזת מפרץ חיפה "אזור מוכה זיהום אוויר ".

אנו בפתחה של ממשלה חדשה (ה-34) ואחריות רבה עומדת בפני השר הנכנס להגנת הסביבה ובפני ראש הממשלה. ההיסטוריה מלמדת שהצהרת כוונות בלבד, אינה מחייבת ועל כן, אל לנו הציבור לשקוט על שמרינו, עלינו להמשיך להיאבק ולדרוש פתרון בדמות יישום ואכיפת חוק אוויר נקי במפרץ חיפה.

=====================

הטור המלא פורסם באתר מפלגת העבודה