על החטיבה להתיישבות

Thank you for rating this article.

החטיבה להתיישבות עושה הרבה דברים שנויים במחלוקת. היא גם עושה הרבה דברים טובים וחשובים. דבר אחד ברור - את מה שהיא עושה, לטוב ולרע, היא עושה בחוסר שקיפות ובעקיפה של כללי מינהל תקין.

החטיבה להתיישבותממשלת ישראל צריכה לתמוך בהתיישבות. זהו מרכיב חשוב ומכונן באופיה של מדינת ישראל כמדינת העם היהודי, אבל את הפעולה הזו היא צריכה לעשות ישירות, בכפוף לכל הכללים, ולא דרך התחמקות מהם באמצעות הזרמת תקציבי עתק להסתדרות הציונית, שמשמשת כאן רק ככיסוי והסוואה. המוסדות הלאומיים של העם היהודי בהחלט יכולים ליטול חלק במפעלי ההתיישבות באמצעות תרומות מן הארץ ומהתפוצות, ובמיוחד באמצעות נכסי הקרקעות שעומדים לרשותם, אבל את ההשקעה הממשלתית בהתיישבות צריכה הממשלה לבצע בעצמה - "לא על ידי מלאך ולא על ידי שרף ולא על ידי שליח".

אגב, כשזה יקרה, תבין ממשלת ישראל שעל מנת להמשיך את מפעל ההתיישבות בנגב ובגליל, היא חייבת גם להשקיע בהקמת יישובים לאותה חמישית מהאוכלוסייה הישראלית שמקום המדינה ועד היום לא הוקם בעבורה יישוב חדש אחד. גם זה חלק מהאופי של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית.

מעבר לניסיונות להתחמק מחובת השקיפות והמינהל התקין, משך קיומה של החטיבה להתיישבות מחוץ למשרדי הממשלה משקף את אותה גישה פסבדו-ציונית של החוגים הישראלים שבטוחים שאהבת הארץ רשומה על שמם בטאבו. הם ממש לא רוצים שיזכירו להם שכבר הוקמה כאן מדינה. לבם נחמץ על העובדה שהם לא היו מדור המייסדים, ולכן הם רוצים שנמשיך להתנהל כמו בימי חומה ומגדל או מתוך תחושת בהילות שגזירות הספר הלבן יכולות לנחות עלינו בכל שנייה.

הם רוצים ללכת עם אבל להרגיש בלי. להסתער על המציאות הישראלית עם הכוח והעוצמה של ריבונות ורוב, אבל לעשות זאת כאילו לא צריך לנהל כאן מדינה מתוקנת. ומכיוון שהעות'מניים עזבו ממזמן, והנציב העליון הבריטי כבר לא שותה תה בארמון הנציב בירושלים, הם מחפשים כובש חליפי בדמותם של בג"ץ, המשנה ליועץ המשפטי ויתר "אויביו" של מפעל ההתיישבות.

אני ממש מקווה שאותם חברי כנסת שמסורים להמשך מפעל ההתיישבות החשוב במציאות ריבונית ומתוקנת לא יתפתו לססמאות חומה ומגדל של הפסבדו ציונים.

===============

מעמוד הפייסבוק של הרב קריב