הצעת חוק לפתרון מצוקת הדיור והקרקעות

Thank you for rating this article.

רגע לפני סיום מושב הקיץ של הכנסת ה-20 הגשתי הצעת חוק דרמטית שנועדה לפתור את מצוקת הדיור והקרקעות ולהביא לאיזון משאבים היסטורי בין ההתיישבות לעיירות הפיתוח.

הצעת החוק נועדה לגייס משאבי קרקע של 10% מן הקרקעות החקלאיות ביישובים בכדי לתת מענה למצוקות הדיור בעיירות הפיתוח, בפריפריה הגאוגרפית והחברתית, וגם באזורי הביקוש. חלק גדול מהקרקע ישמש לצרכי מסחר ותעסוקה בכדי לחזק את ערי הפריפריה מבחינה כלכלית-חברתית ויוביל אותה לעצמאות ניהולית וכלכלית.

במקביל, הצעת החוק מבקשת להסדיר את העיוות ההיסטורי בכל הנוגע לזכויותיהם של החקלאים על הקרקע אותה הם מעבדים עשורים רבים ואינן מוסדרות כראוי בחוק. המדינה תחכיר לחקלאים את הקרקע בחוזה לדורות, ובנוסף לכך, תאפשר לכל קהילה לקבוע את אופק ההתפתחות החברתית שלה.

הצעת חוק זו מביאה עמה תקווה לצעירים. חלק ניכר מיחידות המגורים יהיו מיועדות לבני ובנות המקום (עד 40% מתוכו) גם בעיירות הפיתוח וגם בהתיישבות העובדת. הדבר יאפשר להרחיב את היישובים באוכלוסייה בעלת זיקה ליישוב, למנוע את נהירתו של דור ההמשך לערי המרכז, ולהוות קהילה תומכת לדור הוותיק בעיירות הפיתוח.

זוהי שעת כושר והזדמנות פז עבור המדינה לקבל החלטות ראויות ונכונות. הצעת חוק זו תביא לידי ביטוי פתרון לשוליים הרכים של המדינה, לחולשה של הפריפריה מול ערי המרכז, ושינוי המציאות במדינה מקצה לקצה לטובת אזרחיה.

להרחבה, קראו את כתבתו של אורי תובל באתר כלכליסט.

==================

מעמוד הפייסבוק של ח"כ עטר.