מפלגת העבודה צריכה להתחייב לציבור הערבים אזרחי ישראל

Thank you for rating this article.

מפלגת העבודה צריכה להתחייב לציבור הערבים, הדרוזים והצ'רקסים אזרחי ישראל ולהציע לו בית פוליטי חדש ולקראת הבחירות לכנסת ה-21.

מפלגת העבודהמפת המפלגות המתמודדות לכנסת ה-21 עברה טלטלה גדולה עם איחוד "כחול-לבן" וכיום ברור שהיא נוגסת באופן משמעותי במצביעי העבודה ושהאחרונה לא תוכל להביא מצביעים מימין. מצד אחד ומצד שני, הפילוג ברשימה הערבית המשותפת ופסילת איחוד רע"ם-בל"ד יצרו משמאל למפלגה ציבור מצביעים חסר-בית בקרב הערבים אזרחי-ישראל.

כך ולמרות שהרשימות לכנסת נסגרו ויום הבחירות קרב, עוד לא מאוחר לייצר "ברית אזרחית עם ערביי ישראל" ולהפוך את מפלגת-העבודה לנציגה שלהם בכנסת. עבור אזרחי הישראל הערבים שלא יצביעו חד"ש או תע"ל, מכירים בחזון הציוני ובצורך בבית ללאום היהודי ורק מחפשים הכרה אזרחית בזכויות שלהם - מפלגת העבודה חייבת להפוך בית.

סיסמאת הבחירות של העבודה היא "מתחייבים לשינוי", אז בואו נפרע את השטר ראשונים, ונשנה את היחס לערבים אזרחי ישראל.

וכן, זמנים קשים - דורשים צעדים דרמטיים.

לכן, על מפלגת העבודה לפנות אליהם ולהתחייב על שילובם בכל קואליציה עתידית בה תקח חלק - התחייבות בדמות שר ערבי, הקצאת משאבים וחקיקה. כפי שהציג זאת מזכ"ל המפלגה ערן חרמוני: "להציע להם דרך ומסגרת פוליטית אלטרנטיבית, לדרך הרדיקלית והמתבדלת" (2.10.2016). על המפלגה לנצל את חסרונות המצב הנוכחי בו השמאל הפך מונח שלילי, מצד אחד ומצד שני בו אין אפשרות להביא מצביעים מימין לחזק דווקא את פנייתה אל מצביעי אותו שמאל חסר הבית - בפרט, הערבים אזרחי ישראל ומצביעי שמאל יהודי שאינם רואים במר"צ אלטרנטיבה או במפלגות החברתיות "כולנו" או "גשר" ימין-מדיני שאינו בא בחשבון.

בהיבט החברתי, רשימת העבודה לכנסת ה-21 היא החברתית מכול המפלגות והפניה לציבור החברתי אמורה להיות פשוטה וישירה.

אולם, ציבור האזרחים ערביי ישראל מחפש שותפות אזרחית אמיתית בשלטון. כפי שכבר הודגם בעבר במסמך "אסטרטגיית בחירות לכנסת ה-20", הם לא מגיעים להצביע בבחירות הארציות, אבל כן מגיעים להצביע בבחירות המקומיות ושם "שבים ומוכיחים כי אין להם בעיה לצאת ולהצביע וכל עוד הדבר נוגע להם ישירות והם מרגישים בלתי-מודרים ובפרט עם נגישות מיידית לעוגת השלטון" (שם). בבחירות לכנסת ה-20 שיעור ההצבעה שלהם היה רק 63.7% ולעומת 69.1% במגזר היהודי. זאת, לעומת הבחירות לכנסת ה-20 שבהם נרשם אחוז הצבעה של כ-56% ("ההשתתפות הפוליטית של האזרחים הערבים בישראל", קרן אברהם) והעלייה מוסברת בכך שראו ברשימה המשותפת נציגה אזרחית עבורם.

לכן, על מפלגת העבודה לספק למצביעים הערבים, הדרוזים והצ'רקסים חסרי-הבית מקום בו מסגרת לזהות-אזרחית ונגישות מידית לעוגת-השלטון. אמנם כשלנו בשילוב נציג ערבי בכיר ברשימה לכנסת, אבל עוד לא מאוחר ליצור התחייבות שלטונית ישירה אל מול האזרח הערבי הישראלי.

וזו אינה תיאוריה, מעיד המזכ"ל חרמוני: "במפגש שקיימנו אתמול בערב ביישוב בועינה-נוגידאת, שמחתי מאד לשמוע מספר לא מבוטל של משתתפים שציינו כי אחרי כמה וכמה מערכות בחירות, הפעם הזו הם חוזרים להצביע למפלגת העבודה ומאמינים כי בדרך הזו יבוא השינוי" (טוויטר, מרץ 2019).

זה הזמן לברית אזרחית עם ערביי ישראל - כי זמנים קשים, דורשים צעדים דרמטיים.