האם מפלגת העבודה תמשיך או תסיים את תפקידה הלאומי ההיסטורי

Thank you for rating this article.

העבודה סיימה את תפקידה ההיסטורי - ? או !

מי שיבחר או תיבחר לראשות העבודה בשניים ביולי יקבע האם יהיה זה סימן שאלה או סימן קריאה בסוף המשפט הנ"ל. כבר עתה ברור שמי שיבחר אינו/ה מועמד לראשות הממשלה. אך הוא/היא יקבע את תדמיתה ואת יעודה של המפלגה – האם תתמודד ותפעל על פני כל המגרש הלאומי או תתמקד בעיקר בנושאים חברתיים כלכליים?

מפלגת עבודה שתתמקד בנושאים חברתיים כלכליים תהיה מפלגה ערכית ביותר, חשובה ביותר, אך בסופו של יום תהיה דומה למפלגות חברתיות אחרות שהתמודדו בבחירות הקודמות כמו כולנו של כחלון, גשר של אורלי לוי ומרצ של תמר זנדברג. כולן מפלגות שדגלן העיקרי הוא חברתי – צדק חברתי – עם זוויות ראיה שונות ובעלות גוונים שונים בהתייחס למה שקרוי בפוליטיקה הישראלית ימין ושמאל.

למרות שכל אחד מאתנו חווה על בשרו יום יום את הנושאים החברתיים כלכליים, כאשר מגיע העת ללכת לקלפי, הנושאים הללו לצערי מתגמדים לנוכח הנושאים המדיניים/ביטחוניים. לכן אין זה מקרה שבבחירות האחרונות המפלגות שנתפסו כחברתיות ומפלגת העבודה ביניהן נחלו כישלון כולל, בעוד מפלגה שהעמידה בראשה שלושה רמטכ"לים גרפה במחי יד את קופת הקולות של מה שמכונה מרכז/שמאל.

לפני יומיים הכריזה חברתי חברת הכנסת סתיו שפיר על התמודדותה לראשות מפלגת העבודה. סתיו חברת כנסת ערכית, לוחמת שפעלה בנחישות בשש השנים האחרונות למען השקיפות השלטונית כשמטרת העל – צדק חברתי – מנחה אותה. גם ידידי חבר הכנסת איציק שמולי מתלבט האם להתמודד לראשות, לוחם נועז למען החלשים, מחוקק מוביל בכנסת ה-19 ובכנסת ה-20 של חוקים סוציאליים חשובים. שני מנהיגים חברתיים שהוכיחו את יכולתם להנהיג ולהוביל מהלכים חברתיים מחוץ לכנסת ובתוכה. לשניהם תפיסת עולם מגובשת וראויה גם בתחומים מדיניים/ביטחוניים, אך לא מתוקף כך נקבע מעמדם הציבורי וביום הבחירות לכנסת הוא הקובע! האם המועמד/ת ישמור על ביטחונם של אזרחי מדינת ישראל? האם אפשר לבטוח בו/בה בנושאים אלו? ועוד.

לכן על חברי מפלגת העבודה בבואם לבחור בשניים ביולי את העומד/ת בראשם מוטלת אחריות כפולה. לא רק לבחור מועמד/ת ראוי כי אם גם לקבוע האם מפלגת העבודה תמשיך או תסיים את תפקידה הלאומי ההיסטורי.

===

מעמוד הפייסבוק של עמר בר-לב