מצטרפים לממשלת אחדות גנץ-נתניהו

Thank you for rating this article.

מצטרפים לממשלת אחדות שיוויונית, מפלגת העבודה חוזרת למנהיגות הלאומית.

החלטנו להצטרף לממשלת אחדות שוויונית עם רוטציה שתביא לחילופי שלטון בין בנימין נתניהו לבני גנץ. בעוד שנה וחצי אנו נהיה שותפים לכניסתו של בני גנץ לתפקיד ראש הממשלה ה- 13 של מדינת ישראל.

בשעת חירום לאומית, בריאותית וכלכלית, החלטנו להיות שוב בצד שפועל להגשים את תפיסת העולם הסוציאל דמוקרטית שלנו, לעמוד שוב במרכז הבמה הפוליטית, ולהשיב את מפלגת העבודה להיות גורם חשוב, משמעותי ומשפיע על מדיניות ממשלת ישראל.

מרגע שהסתיימו הבחירות האחרונות, דבקנו בדרכנו ועשינו הכל למען הקמת ממשלה בראשותו של בני גנץ באופן מידי. במערכת הבחירות בספטמבר, כמו גם במרץ, יכולנו לקבל כל תביעה שהיינו דורשים אילו רק היינו מצטרפים לממשלת ימין צרה לבדנו. אך פעלנו ללא הרף כדי להגיע להרכבת ממשלה בה גנץ יהיה ראש הממשלה, כפי שהבטחנו שנעשה בכל מערכות הבחירות האחרונות.

עלינו להביט על המצב הפוליטי כפי שהוא, ולא כפי שהיינו רוצים שהוא יהיה. שלוש מערכות בחירות רצופות הסתיימו ללא הכרעה. המצב הזה הביא אותי לקבל החלטה שאני יודע שתעלה לי בביקורת. אך תפקידי הוא להסתכל על מצב המדינה, מצב החברה הישראלית והמציאות הפוליטית, ולהעמיד את האינטרס של הציבור בראש סדר העדיפויות. בסיטואציות בהן ערכים מתנגשים האחד בשני, עליי להכריע איזה ערך גובר. האם אמירות הקמפיין או גודל השעה וההזדמנות להיטיב עם הציבור הישראלי ולהיות שם בשבילו.

בזמן הקריטי הזה לאזרחי ישראל, החלטנו להמשיך לתת את הגיבוי לבני גנץ ולהמשיך את השותפות עם כחול לבן. אנחנו מצטרפים לממשלת אחדות שוויונית עם רוטציה בתפקיד ראש הממשלה, לא לממשלת ימין. ממשלה בה מפלגת העבודה תחזיק בשני משרדים משמעותיים מאוד, דרכם תהיה לה השפעה גדולה על חייהם של כלל אזרחי ישראל. משרד הכלכלה מורחב ומשרד הרווחה מורחב, אנו נהיה גורם משמעותי בעיצוב תקציב המדינה. במסגרת ההסכם הקואליציוני הוקם קבינט על כלכלי עם ארבעה חברים- ראש הממשלה ,שר האוצר, ראש הממשלה המיועד ואנוכי, עבדכם הנאמן, שאכהן כשר הכלכלה. איציק שמולי, שיהיה שר הרווחה והשירותים החברתיים, יהיה חבר בקבינט החברתי כלכלי וחבר בוועדת השרים לחקיקה.

כבר שנים ארוכות מאוד שכל מנהיגי מפלגת העבודה (כולל אני עצמי) החליטנו לשרת את העם מהאופוזיציה. לצערי, האסטרטגיה הזאת לא הוכיחה את עצמה. המדינה לא הרוויחה מזה ומפלגת העבודה לא גדלה מזה, רק הלכה והצטמקה. הדבר מחייב אותנו שלא להמשיך ולטמון את ראשנו בחול אלא לקיים חשיבה מחודשת. העשייה מבפנים תמיד כרוכה בפשרות אידיאולוגיות, אך ההתרחקות ממנה הפכה אותנו ללא רלוונטיים עבור ציבור גדול שרוצה לראות את נבחריו משפיעים על חייו היום יומיים ועושים אותם טובים יותר.

אני מאד מעריך את תפקידה של האופוזיציה במדינה דמוקרטית ועשיתי מלאכה זו במשך עשרות שנים,אינני אומר שצריך להצטרף לכל ממשלה, ממש לא. אך לממשלה כזאת - בה בני גנץ הוא שר הביטחון וראש הממשלה ברוטציה, גבי אשכנזי הוא שר החוץ, יו״ר ההסתדרות עד לפני שנה אבי ניסנקורן הוא שר המשפטים, אלון שוסטר, בשר מבשרה של תנועת העבודה במשך שנים, משיב את משרד החקלאות אל ידיה הנאמנות של ההתיישבות העובדת, בממשלה כזאת מפלגת העבודה חייבת להיות, ואסור לה לברוח מהאחריות הזאת.

ההתבדלות וההקצנה בשנים האחרונות הן שהפכו את מפלגת העבודה לנישתית והביאו אותה לשפל בדעת הקהל. לכן החיבור הטבעי צריך להיות קודם כל לסיעה גדולה ומשפיעה בכנסת ובממשלה. סיעה שיותר ממחציתה צמחה בתנועת העבודה והם שותפים אידאולוגיים שלנו יותר מחלק מסיעות האופוזיציה. עשייה והשפעה הייתה תמיד דרכה של מפלגת העבודה, ובזמן הכל כך חשוב הזה עלינו לחזור לדרך זו.

בחרנו להיות אנשי הבעד. להיות נכונים לפשרות, ולהגיד גם במה אנחנו תומכים, מבלי להיגרר באופן אוטומטי לעמדת הנגד המסורתית שפוסלת שותפות בכל ממשלה. האם מחנה הנגד ידחוק את ההתיישבות העובדת, את ארגוני העובדים, את המכינות הקדם צבאיות, תנועות הנוער והארגונים החברתיים תמיד לאופוזיציה? האם גם בממשלת רוטציה שוויונית עדיף לבקר מבחוץ? כך נפעל עבור אזרחי ישראל? אני שומע את הביקורת מבית ומחוצה לו, אני מכבד את המתנגדים, וגם אם לעיתים אני לא שלם עם ביטויים שחוצים גבולות, אני מבין את הביקורת.

אני מקווה ומאמין שאם נצליח לעבוד ביחד בשביל אזרחי ישראל, נוכל גם להוריד את מפלס העוינות המשתולל בחברה הישראלית, בעקבות הקמפיין הבלתי נגמר שכולם היו כלואים בו בשנה האחרונה. השעה החשובה הזאת עבור אזרחי ישראל היא בדיוק השעה בה מוטל עלינו, הנבחרים, לפעול על מנת לעצור את השיסוי של ציבור אחד באחר, ולהתחיל בתהליך של איחוי הקרעים. כעת מוטלת עלינו החובה לעשות כל שביכולתנו לאחד את החברה הישראלית ולרתום את כל הכוחות על מנת לצלוח את התקופה שלפנינו. ובזמן הזה, חשוב מאוד שמפלגת העבודה תהיה שם בשביל הציבור. אין ספק כי האלטרנטיבה של מערכת בחירות רביעית הייתה חיזיון קשה עבור רוב אזרחי ישראל.

כל חיי פעלתי לטובת כל חלקי העם הזה.
לשמחתי, שנותיי הרבות בחיים הציבוריים זימנו לי את ההזדמנות להשיג הישגים גדולים עבור אזרחי ישראל. אעשה הכל כדי שכך יהיה גם הפעם. יחד עם איציק שמולי, שייכנס למשרד הרווחה, מהלך שהמון ישראלים שמחים עליו, מפלגת העבודה תפעל לטובת כלל הציבור, אלה שהצביעו עבורנו ואלה שלא. אנחנו נשרת את כולם, ונעשה כל שביכולתנו להיות הקול החברתי החזק והמשפיע בתוך הממשלה, לקדם תהליך מדיני, להגן על הדמוקרטיה הישראלית ועל המיעוטים שהם חלק בלתי נפרד ממנה.
אנחנו הכתובת לכל אדם , מכל דת, מכל מקום בארץ ומכל מגזר - בתוך הממשלה.

כי כמו שאמרנו - אצלנו בני אדם לפני הכל.