מאזן מימון מפלגת העבודה בכנסת ה-23

Thank you for rating this article.

מאזן המימון של מפלגת העבודה בכנסת ה-23 עומד על מקדמה חודשית כוללת בסך 0.3 מיליון ש"ח, החזר חובות של 0.2 מיליון ש"ח ובהתאם ליתרת חוב של 9.5 מיליון ש"ח (נכון לתאריך 2.8.2020) ומכאן תזרים חודשי של 0.1 מיליון ש"ח.

על פי מצבת החובות הקיימת ולקראת בחירות לכנסת ה-24, לא תוכל לקבל העבודה הלוואה נוספת מהכנסת ופרט לתקציב מימון הבחירות המגיע לה על פי חוק (ולמעשה, היא בגרעון של 1.75 מיליון וביחס ליכולת החזר שלה). זאת בהתאם למיצוי מסגרת ההלואות האפשרית וביחס לגודל הסיעה בכנסת ויכולת ההחזר הנובעת ממנו ולאורך קדנציה מתוכננת של 4 שנים (למעשה, 52 חודשים). גודל ההחזר החודשי, להלוואה שהעניקה הכנסת לסיעה, לא יעלה על מחצית ממסגרת מימון המפלגות החודשית של הסיעה.

מסגרת מימון המפלגות החודשית, הנה כ-83,000 ש"ח לחבר כנסת ועוד סכום קבוע של כ-83,000 ש"ח לסיעה עצמה (בהתאם לתחשיב של 6% חודשי ובסה"כ 72% שנתי מעלות יחידת המימון - ראו פה למקור החוק).

מפלגת העבודה

על פי חוק מימון מפלגות, למפלגה בישראל אסור לקבל מימון או הלוואה מבנק או גוף אחר שאינו כנסת-ישראל. במקרה של בחירות ועל פי מצב החוק הקיים ומספר חברי הכנסת שעומד על שלושה וסכום של 1 מיליון ש"ח לח"כ, תקבל סיעת העבודה בכנסת מקדמת מימון של 3 מליון ש"ח.

מהיכן יגיע הכסף? הקדמת בחירות לא תאפשר

מקור הכסף, כמו תמיד חוק מימון מפלגות ולקראת הבחירות לכנסת ה-23 אף הוגדלה יחידת המימון חד-פעמית לסכום של 1.8 מיליון ש"ח ובמקום 1.388 כרגיל.

אבל האם במצב של שבירת כלים ואי יכולת לחוקק חוק תקציב - יתאפשר להעביר בכנסת חקיקה כזו? הפעם יש להבהיר, נדרשות המפלגות גם להחזר חוב משמעותי משלוש-מערכות בחירות סמוכות והלוואות שנלקחו בכל אחת מהן ואי יכולת החזר למרביתן.

מסביר ח"כ מטאנס שחאדה מבל"ד, "לפני הבחירות בספטמבר [לכנסת ה-22, ע.ר.] העבירה הכנסת חוק מיוחד, שהגדיל את מימון המפלגות והקפיא את החזרת החובות עד לאחר הבחירות. לקראת הבחירות במרץ [לכנסת ה-23, ע.ר.] המפלגות כבר קיבלו הלוואות חדשות מהכנסת, שהן חייבות לפרוע במהלך הקדנציה הנוכחית [של הכנסת ה-23, ע.ר] - אלא אם יעבירו שוב חוק שיקפיא להן את החובות עד אחרי הבחירות ...". לכן ההסתברות לבחירות נמוכה, כי "אם אין תקציב עד ה-24.8, הכנסת מתפזרת אוטומטית - בלי שום חוק מיוחד ובלי הקפאת הלוואות. החובות פשוט ינוכו אוטמטית. זה אסון למפלגות הגדולות. הדרך היחידה מבחינתן להקפיא את החובות היא להעביר, כמו פעם, חוק מיוחד לפיזור הכנסת" (מטאנס שחאדה, טוויטר).

לכאורה, אין בעיה לקדם חקיקה, אבל "לפי ההסכם הקואליציוני, אם הליכוד יוזמים חוק לפיזור הכנסת - ראשות הממשלה עוברת לגנץ, ואם כחול לבן יוזמים - נתניהו יישאר ראש ממשלת המעבר". כך שאם יקודם חוק התקציב ואיתו התאמת מימון המפלגות, צד אחד לא ירצה בפיזור הכנסת, ואם לא יקודם התקציב ואיתו הקפאת מימון המפלגות הצד השני לא יהיה מרוצה. מלכוד 22 קלאסי.