על לשכת המפלגה ולמה חייבים לבחור אותה מחדש ובהקדם

Thank you for rating this article.

הלשכה היא מוסד שחבריה נבחרים בבחירות דמוקרטיות על-ידי הועידה.

היא מונה כ-200 חברות וחברים, והיא זו שמקבלת את ההחלטות הנמצאות על סדר היום הציבורי והמפלגתי באופן שוטף, בין ועידה לועידה. בלי לשכה, אין באמת מקום לדיונים. ובלי דיונים, אין דמוקרטיה, ואין חיים.

ליצחק רבין היה זמן ללשכת המפלגה. לא, הוא לא היה אדם לא עסוק. להיפך. הוא היה רה"מ, ושר ביטחון. מה לא היה לו על הראש באותם ימים? אבל הוא לא שכח שהוא גם יו"ר מפלגה. מפלגה זה לא רק לדבר בפקודות עבור..זה קודם כל שותפות, שיתוף ושיח. כל יום חמישי יצחק רבין הגיע לבית המפלגה והשתתף בישיבת לשכת מפלגת העבודה. דיבר, הקשיב, השיב. הצביע אם היו הצבעות. נתן את הכבוד הראוי לתנועה ששלחה אותו לראשות הממשלה, וגם ידע: ככל שהוא יחזק את הלשכה, את מובילי דעת הקהל של המפלגה - כך הוא יחזק את המפלגה עצמה ואת הממשלה שהוא מוביל.

מהי מפלגה? מקום שבו אנו פועלים כדי לקדם את תפיסת העולם שלנו. את הרעיונות שאנו מאמינים בהם. אם אין לנו יכולת להביא לידי ביטוי את המחשבות שלנו, לקדם אותן מול הנבחרים שלנו, אז מה לנו ולמפלגה?

אשתף אתכם בחוויה אישית קטנה: בשנת 2008 שימשתי כיו"ר המשמרת הצעירה של המפלגה, ואף הייתי חבר לשכת המפלגה. באותה העת, מפלגת העבודה הייתה שותפה בממשלה בראשות אהוד אולמרט. לאחר מחאה גדולה שהובילו צעירים יוצאי אתיופיה כנגד אי השוויון, הוחלט להקים ועדת שרים שגיבשה תכנית חומש עם עלות תקציבית של 870 מלש"ח. אך התכנית לא הובאה לאישור הממשלה והתמוססה לה..ניצלתי את חברותי בלשכת המפלגה וביקשתי להעלות לסדר יום הצעת החלטה: לשכת המפלגה מנחה את שרי העבודה לדרוש את העלאת תכנית החומש לשיפור קליטת עולי אתיופיה בישיבת הממשלה הקרובה. המפלגה התנהלה אז באופן שבאמת יצק תוכן לחברות בלשכה: אפשרו לי לנאום ולהציג את הדברים, ולאחר מכן התקיימה הצבעה שבה אישרה הלשכה פה אחד את ההצעה. חברינו השרים אשר נכחו בישיבה, התייחסו לכך בכבוד, פנו לאחר מכן לרה"מ, לחצו, דרשו, ואכן לבסוף התכנית עלתה בממשלה ואושרה.

עכשיו, תארו לעצמכם מה זה עשה לי כפעיל צעיר שהתאפשר לי כך להשפיע על המציאות דרך מפלגת העבודה? כמה מוטיבציה זה נתן לי? איזה ערך הרגשתי שיש לחברות ופעילות במפלגה.

ההחלטה הראשונה שקידמתי כמזכ"ל בוועידה הראשונה שהובלתי,  הייתה -  הקמת לשכה. לצערי, לאחר זמן קצר נבחר אבי גבאי לראשות המפלגה, וביטל את ההחלטה. הוא לא האמין בחשיבות של מפלגה עם מוסדות...עכשיו אנחנו בונים את מפלגת העבודה מחדש כדי שתחזור להיות מפלגת שלטון, מפלגת המונים דמוקרטית, ולכן הדבר הכי חשוב והכי מיידי שחובה לעשות: בחירות ללשכת המפלגה והקמתה מחדש. ממש מחר, אם לא כבר אתמול.

===

לסרטון השני בסדרה על ועידת מפלגת העבודה ולמה צריך אותה ולסרטון הראשון על החובה לחדש את מוסדות המפלגה ולחזק את הדמוקרטיה שבה.