מכתב משרת התחבורה היוצאת מרב מיכאלי

Thank you for rating this article.

שלום לך,
אני לא יודעת אם הצבעת לי או לא הצבעת לי, זה לא משנה. במשך שנה וחצי הייתי שרת התחבורה והבטיחות בדרכים שלך.
כן, שלך. הפוליטיקה בשבילי היא שירות ציבורי, ולכן חשוב לי לתת לך דין וחשבון על מה שהובלתי בזמן הזה.

אז מה בעצם עשינו במשרד התחבורה?

קודם כל, סידרנו נסיעה חינם בתחבורה הציבורית לבנות ובני 75. סידרנו לחיילות וחיילים לנסוע חינם בתחב"צ גם בלי מדים, וסידרנו להם מערך להיסעים חינמי בימי ראשון וחמישי, כדי שיגיעו לבסיס בנוחות ושלך יהיה יותר מקום באוטובוס וברכבת.
אבל בואו נתחיל מהתחלה: הוצאנו את המשרד ממשבר הקורונה. הזיכרון שלנו קצר, אבל נכנסתי לתפקיד בשיא משבר הקורונה, רגע לפני הגל השלישי. משרד התחבורה חווה את המשבר בכל זרועותיו–החמור אי פעם בענפים כמו התעופה והתחבורה הציבורית. והנה, לאחר עבודה מאומצת,פתרנו את התור בנמלים, פתרנו את התורים בנתב"ג והחזרנו את התחבורה הציבורית וכיום המשרד נמצא בתנופת עשייה ופיתוח, במימוש שיא של פרויקטים ותקציבים.
בזכות כל זאת, הסחורות נכנסות לישראל מהר וזול יותר, נתב"ג חזר להתמלא בישראליות וישראלים הטסים לנופש בלי תורים, ויותר ויותר נוסעות ונוסעים בתחבורה הציבורית, ונהנים מהנת"צים, מרכבות ביום ובלילה, ומשבילי אופניים בטוחים ומרושתים.

בכלל, תחבורה בעיני היא לא רק דרך להגיע ממקום למקום, אלא מה שמאפשר לנו להגיע לאן שאת או אתה רוצה להגיע בחיים. להגיע אל ההזדמנות השווה בחיים, לכל יעד שנציב לעצמנו.
החובה שלנו היא לסלול לך את הדרך.בכך השקעתי את כל כוחי ולשם כיוונו את כל זרועות המשרד עם כניסתי לתפקיד, הגדרתי את'היפוך הפירמידה' התחבורתית, שמתי בראש אותך כהולכת או הולך רגל, כי יש רבות ורבים שאין להם אוטו או רישיון נהיגה, שלא יכול להיות להם–ילדות וילדים למשל–וגם אם יש לך אוטו, צריך להגיע ממנו ואליו.
השקענו בך באמצעות השקעת ענק בשבילי האופניים–2 מליארד ש"ח–בכל הארץ, כדי לאפשר רכיבה בטוחה ולהגן על הולכות והולכי הרגל, ובעיקר–בהשקעות עתק בתחבורה הציבורית, שהוזנחה נוראות במשך עשרות שנים. אנחנו השקענו בתחבורה הציבורית כדי שתהפוך להיות הדרך השווה ביותר בשבילך.

והדרך שווה באמת.ביטלנו את הקומבינות במחירי התחבורה הציבורית ועשינו כרטיסים מיוחדים ומשתלמים במיוחד לכולןם,במיוחד בפריפריה.יצרנו 'חופשי חודשי ארצי' מהמם, לראשונה גם לילדות וילדים, והנחה גדולה לא.נשים עם מוגבלויות.
69 מסופי תחבורה ציבורית נמצאים בבנייה או בתכנון כדי שמהם יוכלו לצאת עוד 1000 אוטובוסים חדשים שכבר נקנו ו-2500 עוד בדרך.

חישמול הרכבת הוקדם בשנה שלמה–כדי שהשירות יתקדם למאה ה-21 מהר יותר. החזרנו כבר את קו אשקלון-הרצליה, מודיעין-ירושלים, נתניה-רחובות והקווים לצפון ממש בעוד חודש, וזה בנוסף לשדרוג השירות והדיוק ברכבת בזכות הרכבות החדשות. שתבינו, לפני שנכנסתי לתפקיד חשמלו 270 ק"מ מסילות ב-4 שנים; בשנה וחצי בראשותי חושמלו עוד כ-400 ק"מ נוספים, במאמץ אדיר של 'רכבת ישראל'.
אושרו תכניות המטרו שיצא לדרך, למרות הכל – אישרנו בממשלה את הקווים, ותקצבנו 2 מיליארד ₪ להתנעת פרויקט התשתית הגדול בהיסטוריה של המדינה.
אחרי שנים של הזנחה, הבטחנו השקעה של כ-30 מיליארד ₪ ב-5 השנים הקרובות בגליל ובנגב.הצורך לחזור ולטפח את הגליל והנגב, הערבה והגולן, הוא צורך אסטרטגי לעתידה של ישראל, וכך עשינו.
כזה הוא גם הצורך להשקיע בצמצום פערים ובשותפות עם החברה הערבית שסבלה מאפליה רבתשנים ומתשתיות משובשות במיוחד. רק בשנה האחרונה השקענו 2 מיליארד ₪ בעשרות פרויקטים בכ-70 יישובים, באיכות הגבוהה ביותר שישנה.

יצרנו מהפיכה בעבודה עם הרשויות המקומיות שלנו, בכל רחבי הארץ–צוות המאיץ המפורסם-בהשקעות של מיליארדים כדי שהשינוי התחבורתי יגיע עד אליך, אל הדלת.
אישרנו את הקמת הרשויות המרחביות לתחבורה לניהול טוב יותר של התנועה בכל המדינה.
המילים הפכו לא רק למעשים, אלא לתקציבים, לתכניות עבודה, לבניית אגפים ושינוי ארגוני ומודלים חדשניים של עבודה, להישגים מגוונים, ועוד ועוד.
יצרנו תרבות של שיתופי פעולה במשרד, והטלתי את כל כובד משקלי כשרה כדי ליישב מחלוקות עתיקות ולחייב שיתוף פעולה כבסיס להצלחה, כך חילצנו עשרות פרויקטים שהיו תקועים בסכסוכים פנימיים במשך שנים–מחלף עין תות, הרכבלית, מטרוניות, כבישים בכל רחבי הארץ, מסילות רכבת נוספות ורבות, מוקדי סיכון ועוד.
אנחנו מהראשונות בעולם שהעברנו חוק שמאפשר לכלי רכב אוטונומיים לנסוע בכביש ומפעילי התחבורה הציבורית שלנו יתחילו בקרוב בנסיונות כאלה.

כל האמצעים המתקדמים האלה זקוקים להגנה מתקדמת מאיומי הסייבר ההולכים ומתגברים, לכן הקמנו לראשונה SOC –חדר מצב להגנת סייבר על כל רשתות ומערכות התחבורה שלנו. לראשונה, המערכת הזאת מוגנת, וברמה הגבוהה ביותר.

השארנו תוכניות עבודה מפורטות ברשות הלאומית לבטיחות בדרכים –לראשונה מאז 2008 (!) מתוך מטרה ברורה– להפוך את הדרך שלך לבטוחה באמת ולהוריד את מספר הנפגעים בתאונות דרכים.מעבר לתכנית שיצאה לדרך באשכול המפרץ, התחלנו כבר שינוי בשטח עם הרבה מאוד פרויקטים, ובראשם הרחבת כביש 90 בדרום וכביש 65 בצפון. בכל רחבי הארץ, מיפינו את הנקודות המסוכנות והתמקדנו בלהפוך אותן לבטוחות יותר.
יתכן שהשתתפת בסקר התחבורה הגדול שלנו שבו לקחו חלק מספר מדהים של 160,000 אזרחיות ואזרחים, ממנו למדנו בין השאר את מה שידענו, לצערנו, מזמן–יש הרבה מאד הטרדה מינית באוטובוסים. לכן, אחרי מחקר מעמיק בשיתוף גורמים רבים השקנו פיילוט הסטנדרט להיות אמור זה הניסוי, וכשיסתיים מינית הטרדה למניעת לאוטובוס באוטובוסים, כדי שכל אחת ואחד יוכלו לנסוע בבטחון.

בכלל, בכל מה שעשינו, פעלנו למען שוויון בכלל ושוויון ל52% מהאוכלוסיה – נשים. העלינו את מספר הבכירות במשרד מ19% ל28% ומיניתי 40 נשים מקצועיות לעילא מתוך 60 דירקטורים שמיניתי לחברות התשתית שלנו ושתי יו"ריות מעולות.
סיכום כהונתי כשרת התחבורה מהווה בעבורי דין וחשבון אישי, ומהווה גם מבחן לממשלה הנכנסת: האם הם יוכלו לאחריות הכבדה על מערך התחבורה הישראלי והמשך השקעות העתק הנדרשות, או שיהרסו את מה שנבנה, ויגדילו את הפערים והפקקים? בנקודה זו, אי אפשר בלי מילה על השבת - במהלך כל הכהונה חיפשנו כל דרך וכל פרצה שתאפשר לעשות את הדבר החברתי המתבקש במדינה יהודית-להפעיל עוד ועוד תחבורה ציבורית לטובת כל אלה שאין להןם כלירכב או רשיון נהיגה כל ימות השבוע, גם בשבת. עשינו את זה בראיה מפוכחת ואחראית כששמירת שלמות הקואליציה דאז הייתה בראש, אבל משהתפרקה, האצנו את הקידום בצורה אינטנסיבית. קידמנו בצורה מחושבת ואחראית את כל הפעולות שניתן היה לקדם כדי לאפשר כמה שיותר תחבורה ציבורית בשבת - פתחנו קו מטרונית בחיפה, הוספנו עשרות קווי אוטובוס ביישובים ערביים והנחיתי להפעיל את הרכבת הקלה בגוש דן7 ימים בשבוע. זה יהיה אחד המבחנים הגדולים ביותר של הממשלה הקרובה–להשאיר את ההחלטה הזאת על כנה ולאפשר לכל אחת ואחד להגיע למשפחה ולכל מקום, גם בסוף השבוע.

אני נפרדת מהתפקיד, אך לא מעול-האחריות-המלאכה עוד רבה, ואני כאן עבורך – לכל פנייה, מאבק ומאמץ–ומחוייבת לעבודה הקשה שבפנינו–לסכל את התכניות המפלות ואת הקומבינות שמתוכננות עכשיו.

אלחם מהאופוזיציה בכל הכוח, כדי שהשינוי שיצרנו לא ירד לטמיון. יחד עם מפלגת העבודה נפיק את הלקחים הפוליטיים שלנו כדי לבנות לנו עתיד של מדינה וחברה טובה יותר, עם הרבה פחות מריבות והרבה יותר אחדות.

שלך,
מרב מיכאלי