‫תמיד, שפוט את בני האדם קודם כל כבני אדם ורק לאחר מכן בדוק את דתם ומוצאם‬!

Thank you for rating this article.

כנסת נכבדה ,כבוד השרים ,כבוד ראש הממשלה  (גם אינך כאן אני אדבר אליך).

כמעט שנתיים חלפו בהם אני יחד עם חלק מחבריי מפלגת העבודה שהיינו בעל כורחנו בתוך הקואליציה שלא האמנו במטרותיה ,לא האמנו במנהיגיה , ואפילו לכוונותיה לא האמנו.

אדוני ראש הממשלה, ישבנו כמעט שנתיים וקיווינו שיום אחד תעמוד כאן נחרץ כפי שאתה יודע להיות, רצינו לראות את משק כנפי ההיסטוריה מבשרים את הסכם השלום שמשנה את עתידו של האזור כולו, רצינו לראותך עטוף ברוח של שכינה ,חדור באומץ לב וחזון בפיך.

אדוני היו"ר ,לא באתי היום לנהל פולומוס אישי, לנסות להעלות את רף החבטות מעל לחגורה ובוודאי לא מתחתיה.  באתי לכאוב את הארץ,ארצי האהובה, שהיא חלומם של הורי ומשפחתי מדורי דורות והיא  ערש לילדיי ותקווה לדורות הבאים.

באתי לאמר לראש הממשלה כי חרף חילוקי הדעות ביננו,כל עוד אתה מכהן בתפקידך אתה גם ראש הממשלה שלי ושל שאר האזרחים.  כי ראשון בין שווים אתה וזה מחייב אותך, ומה שמותר לשריך אסור לך.

אדוני ראש הממשלה !

כאשר נאמת את נאום בר אילן, ידעתי שאתה יודע  כבר אז את כל הפרטים שפורסמו בימים האחרונים.  חשבתי לעצמי כי כנראה מדובר בטקטיקה ,ראש הממשלה פועל בחוכמה הוא מטפל בדעת  הקהל ולא מתכוון להודיע בבת אחת על ההסכם שבדרך כדי שלא ייפול על הציבור כרעם ביום בהיר .

ואמרתי  לעצמי , הנה ראש הממשלה אימץ דרך חדשה,כי אם  אומרים "כי בתחבולות תעשה לך מלחמה" ,הנה ,ראש הממשלה מביא מושג היסטורי חדש " בתחבולות תעשה  לך שלום" .

היום מסתבר שכל אשר עשית הינו להמציא מכשלות ואבניי ריחיים שימנעו את  תהליך השלום.

אדוני ראש הממשלה ,אני מאשים אותך בהונאת עם ישראל.

אני רוצה להציג בפני הציבור ,בפני חברי הכנסת,כמה עובדות חשובות.

במהלך ינואר ופברואר 2009 ,הגיעו לביקור בישראל ג'ורג מיטשל והילרי קילנטון, שניהם עודכנו ע"י ראש הממשלה הקודם בדבר מצב המגעים.

מיד עם הקמת הממשלה קיבלת אתה,ראש הממשלה עדכון מלא מראש הממשלה הקודם , על המגעים המפורטים,על המפות ועל המפיות, הוא גם הציע לך, כי תציע לממשל האמריקאי לדרוש מהצד הפלשתיני תשובות על ההצעה הישראלית שמונחת על שולחנם.

אדוני ראש הממשלה!

ייתכן שנבהלת!

ייתכן שאינך בשל!

אבל, ייתכן מאד שאתה פשוט אינך מאמין שיכול להיות פיתרון בינינו לבין הפלשתינאים.

והכל לגיטימי ,אבל , תתייצב בפני הציבור ,תאמר להם  כי המדיניות החדשה היא כי  על חרבנו נחיה לעולם ועד, וכי תפיסת ארץ ישראל השלמה  הופכת שוב למצע הליכוד והעם יחליט.

אבל מה עשית באמת? הטלת למערכה קמפיין של הפחדה מכל עבר, כשנשאלת אם יש לנו פרטנר אמרת ,לא ,אין לנו פרטנר יש לנו איום אירני.

וזה נכון,יש לנו איום אירני וכולנו תומכים ומגבים  פעולות הממשלה,היערכות הממשלה בכל הנושאים הקשורים לביטחון ישראל,אבל אתה יודע שחלק מההערכות בעיקר נגד האיום האירני,הינה מאמץ להפשרת היחסים עם העולם הערבי המתון והדרך לשם עוברת דרך הסכם שלום עם העם הפלשתיני.

אני רוצה לאמר באופן ברור כי מי שמעלה רעיונות של חילופי שטחים וחילופי אוכלוסיות יודע כי אלה רעיונות ,שאין להם כל סיכוי והתוצאה שלהם הינה קיפאון,סטגנציה וחוסר תקווה.

זכותך להציג מדיניות אחרת אבל חובה עליך לספר לעם את האמת.

אדוני ראש הממשלה,אני מאשים!

בצר לך נכנסת לתחרות בלתי נשלטת ,מול שר החוץ שלך ולקחת חלק במשחק מסוכן של חיטוט  בסכין גסה בעצבים הרגישים ביותר של העם היהודי.

ביחד לקחתם את הערכים שהם קודש קודשים והפכתם אותם לקרדום פוליטי לחפור בו.

התרתם הכל, רדיפת זרים,רדיפת מיעוטים ,רדיפת ארגונים פוליטיים,אפילו בשאלת הגיור הצבאי שיחקתם משחקים פוליטיים ,ללא עכבות ,ללא קווים אדומים.

אתה יודע שזהו משחק מסוכן, אתה יודע שמדובר בחרב פיפיות.

אתה גם יודע שמה ששר החוץ שלך מרשה לעצמו,לך זה אסור כי עליך האחריות.

אך לצערנו,אט אט עוטף את מדינת ישראל מסך של חושך וגזענות .

אדוני ראש הממשלה,

כדי להתחמק ממהלכים אמיצים וכדי להסתיר מהעם שיש פרטנר ,הטלת למערכה את הדבר החשוב ביותר לעם היהודי והפכת אותו למחלוקת.

אתה דורש שהפלשתינאים יודיעו שהם מכירים במדינת ישראל כמדינת העם היהודי.האם זו טקטיקה להפוך אותם לסרבנים ואותך לפטריוט?

שני הסכמי שלום יש לה למדינת ישראל ,עם מצריים וירדן ולא נזקקנו לאישורים כי אנחנו מדינה יהודית ודמוקרטית וגם איננו זקוקים לאישורים של הפלשתינאים כדי לקבוע בעצמנו את אופייה של מדינתנו.

אדוני היו"ר,

מאז הקמת המדינה ,אנו עוסקים בשאלת זהותה של המדינה היהודית ,אך התמקדנו בעיקר בשאלת  מי הוא יהודי, שאלה זו מכנסת בתוכה סוגיות של דת ,לאום ומוצא אתני.

והיום ,איני רוצה לעסוק בשאלת מי הוא יהודי, אלא מה הוא יהודי ושאלה זו אינה נוגעת רק לקיום מצוות או לדם הזורם בעורקינו,היא נוגעת בראש ובראשונה למוסר היהודי ובוודאי למעשה היהודי.

יהדותה של ישראל הינה הכרעה על נושאים מדיניים וחברתיים.

הראשון המדיני מסוכם בפסוק מתהילים  של "סור מרע עשה טוב בקש שלום ורודפיהו"" .

אך יהדותה של ישראל הינה גם הכרעה כלכלית ,חברתית,תורת ישראל מטיפה לערכים סוציאליים שנראים מתקדמים ביותר אל מול הניכור והניצול המתהווים בארצנו.

תורת ישראל  מביטה אל הקניין כעל ייצר שצריך לרסן אותו ולכן קבעו חכמים את עניין השמיטה, ללמד ששום דבר לא בבעלותך והקניין הציבורי חשוב הרבה יותר.

הכל כפוף לצו החלוקה מחדש,אדמה ,סודותיה ומקורותיה ימה ואוצרותיה ,כל אלה מתנגדים לתרבות השורה בארצנו של תחרות בלתי מרוסנת ,חומרנות בלתי נתפסת ,חמדנות מתפרצת,כל אלה צריכים להיות מרוסנים.

איך תוכל לאמר אדוני ראש הממשלה,כי אתה מחזק את המדינה היהודית כאשר עמך נאנק וזועק תחת הנטל.

כאשר החלשים מוחלשים עוד יותר ,כאשר חולינו מוטלים במסדרונות ואין מושיע,כאשר גזל העובדים בישראל נמשך באמצעות חברות כ"א וספסרי עבודה שמטופחים  על ידך ועל ידי שריך.

איך תוכל לאמר כי אתה מדבר  בשם המדינה היהודית כאשר אתה בעצמך ,באופן אישי ניהלת את המערכה נגד למעלה ממיליון עובדים שחיכו להעלאת שכר המינימום, אתה פיתת ואיימת והעיקר שיצביעו נגד הסיכויי והתקווה שפעמה בהם וגם היום אתה ממשיך בכך.

איך תוכל לדבר בשם הערכים היהודית שגם מים הפך למצרך יקר וקשה להשגה.

איך תוכל לדבר בשם המדינה היהודית כאשר מעמד הביניים הולך ונעלם ? ואם הינו צריכים לתת דוגמא לניכור כלפי מעמד זה הנה  הוספתם על גבו  גם את עליית מחירי הדלק תוך שימוש בתירוץ עלוב של הנהגת מס הכנסה שלילי שכולנו יודעים שהוא בסך הכל אתנן למעסיקים ,שהממשלה תשלום במקומם את מה שהם חייבים לעשות בעצמם.

איך תוכל לדבר בשם הערכים היהודים כאשר בכל יום הסיכוי של זוג צעיר לרכוש דירה הולך ומתרחק.

איך תוכל לדבר בשם הערכים היהודים כאשר נכים נאנקים,עיוורים נאבקים כל שנה על מעמדם,תושבי קו העימות שעומדים כגיבורים עבור כולנו צריכים להיאבק מול הממשלה על זכויותיהם.

איך אדוני ראש הממשלה ,אתה מנהיג מדינה שרק הולכת ומתעשרת ומתעשרת ואזרחיה הופכים חלשים יותר ועניים יותר.

זו אינה המדינה הציונית של הרצל.

זה גם אינו החזון הליברלי של ז'בוטינסקי.

אדוני ראש הממשלה העם היהודי הוא עם למוד סבל והזיכרון הלאומי שלנו מתחבר אל הטרגדיות שעבר עמנו,חורבן בית ראשון,חורבן בית שני,גזרות באירופה ,סופות בנגב,מאורעות תרפ"ט ועוד ועוד עד לשואה הנוראה במלחמת העולם השנייה.

אך גם עמנו ,שהגיע מכל תפוצות העולם וגם שארית הפליטה שבנתה את הארץ , לא הטיפה מעולם לשנאה בין ערבים ליהודים.

ההיסטוריה  של עמנו נכתבת בדם ובכאב ,כאשר בצדק שמים את המשקל המרכזי לאתוס היהודי על הטרגדיות והמשברים, אך לתוך אלה תמיד האירו זרקורים  על גילויים אנושיים   וחשובים,על אנשים כמו ראול וולנברג ואוסקר שינדלר ועוד רבים אחרים

אני יודע כי אני מדבר בניגוד לרוח השלילית , החדשה הנושבת  בארצנו ואולי בניגוד לכללי הנאמנות החדשים ,שרוצים להכתיב לנו.

אך אני מרגיש מספיק חזק ביהדותי ,מספיק חזק בערכיי ומספיק מחויב כדי לאמר לנוער הגדל בארץ הזו דברים אחרים.

אני מבקש לספר  משהו אישי  ואנושי שיחבר את  הכל לכאב הגדול שאני מביע היום .

מיד לאחר מלחמת ששת הימים נהגו נשות שדרות ,אמותינו ,בכל יום שלישי בבוקר לעלות על משאית ולנסוע לעזה ,היו מורידים אותן בשוק ,הן היו קונות את כל צורכיהן ובשעות הצהריים היו מחזירים אותן הבייתה.

יום אחד מזעיקים אותי מבית הספר, ומודיעים לי כי אימי ז"ל נפצעה בעזה,זרקו עליה בקבוק תבערה. אח"כ הסתבר כי אחד הערבים שעמד שם בעט בבקבוק ורק בשל כך לא נפצעה קשה מדי.

והנה אמא מרוקאית,שומרת מצוות עובדת קשה לפרנסתה,המודל האולטימטיבי לסטריאוטיפ הישראלי של הקצנה.

ודווקא ממנה שמעתי כל חיי רק דברי הטפה לשלום, תמיד תמהה על כי איננו מצליחים להגיע להסדר עם שכננו הערבים.

ויום אחד התעקשתי שתספר לי מאיפה זה בא והיא ספרה לי כי בעיירה, בה נולדתי במרוקו, בוג'ד ,התקיימו יחסים טובים ותקינים בין יהודים לערבים.

אבי ז"ל שהיה ראש הקהילה ,קיים יחסי מסחר יחד עם התושבים המקומיים ואף היה שותף בבעלות על תחנת דלק . והנה ביום שבת ,20 באוגוסט 1955 ,פרצו לעייירה ליסטים ופורעים שנעזרו בצעירים מקומיים קיצוניים.

סבו של שאול עמור ז"ל ,שהיה ראש  עיריית מגדל העמק וח"כ  ושר בישראל ,סבו , מאיר עמור ז"ל שיצא מהתפילה בבית הכנסת, לא הספיק להגיע לביתו, כאשר כמה צעירים משולהבים הפילוהו ארצה, חבטו בראשו והרגוהו.

אותה קבוצת פורעים ניסתה לפרוץ אל עבר השכונה היהודית אך כאן מצאו שכנים רבים שהגנו עלינו בגופם.

אמי סיפרה איך שכננו העלו אותנו לעליית הגג ושם הסתירו אותנו עד שנרגעו הרוחות, לכן היא אמרה לי תמיד תשפוט את בני האדם קודם כל כבני אדם ורק לאחר מכן תבדוק את דתם ומוצאם.

ואני רוצה שנזכור  ,כי בכל מקום שנתגלו סימנים של סכסוך ושנאה התגלו גם סימנים של סובלנות ואחווה ועל כך אני רוצה שנחנך את ילדנו.

קל להטיף למחלוקות ,להתחבר לקיצוניות,לשעבד עתידנו תחת המעטה של הפחד והנרדפות, אך  אנו מדינה עצמאית חזקה שרק עוצמתנו המוסרית תכריע את עתידנו.

ואתה אדוני ראש הממשלה הפקרת את  חזית המאבק על ערכינו היהודים , את המאבק על דמותנו כמדינה וכחברה ולכן נצביע  על  אי אמון בך ובממשלתך.

אני קורא לכל שוחרי השלום הסבלנות והסובלנות ,כל מתנגדי האלימות ,כל המאמינים בצדק חברתי,כל המאמינים בערך האדם באשר הוא אדם לקום ולעשות מעשה ולהתייצב נגד המגמות האלה בכל דרך  ובכל מעשה דמוקרטי  לפני שיהיה   מאוחר מדי.