מתחייב שנוי מיד לאחר הבחירות

Thank you for rating this article.

המצב הקיים של שיטת הממשל והבחירות הוא בכי רע למדינה ומחייב שינוי מיידי ומהיר, הלחץ צריך לבוא מלמטה ולהביא למשאל- עם כדי שהעם יאמר את דברו, רק כך ניתן לשנות את המצב.

שוב תופי הבחירות מהדהדים ובקצב ההולך וגובר ואפילו נקבע באופן סופי המועד לבחירות והוא ה 10 לפברואר 2009 ושוב אני האזרח  הממוצע עומד ותוהה, מה שונה יום מיומיים? שוב פריימריס, שוב כמעט אותם יחסי הכוחות והעדר שבירת שוויון, הרי רב ממשלות ישראל לא מסיימות את ימיהם ומי יתקע כף שהפעם לאחר הבחירות הכלליות הקרבות נגיע אל המנוחה והנחלה.

העליתי בחזוני לא אחת,שאנו אימצנו לבסוף את השיטה האמריקאית, כלומר,שני גושים מרכזיים בלבד של ימין ושמאל, בכל פעם עולה אחר לשלטון על ידי העם,בלי מפלגות סקטוריאליות וללא שברירי מפלגות סחטניות. אך כנראה שאמשיך לחלום.
הרי ברור כשמש וזה זמן רב, שארצנו בשיטת הממשל הנוכחית, היא ארץ אוכלת  מנהיגיה, וכל חלקה טובה ולפיכך, לרב לא ניתן למשול ונשאלת אכן השאלה במה חטאנו  שהגענו לשוקת שבורה זו? ובכן  הבעיה היא בשיטת הבחירות והממשל שלנו והאם ניתן לתקן מצב זה מהיסוד.

המצב כיום הינו לכל הדעות בכי רע והנימוקים לעמדתי הם
:

1.לראש הזרוע הביצועית שהוא ראש הממשלה,יש לו אמנם אחריות אך במצב הפוליטי כיום, לא את הסמכות למנות שרים מקצועיים המבינים בתחומם ועל מה הם מופקדים.

2.חברי הכנסת נקבעים על ידי המפלגות ולא על ידי האזרחים הבוחרים, דבר שמאפשר ניגוד עניינים בין מה שמצפה מהם הבוחר לבין  אלה שקובעים במרכזי המפלגות הממנות אותם.

3.אי קיום כהונות קבועות ברשות המחוקקת והמבצעת,גורמים להעדר ראייה ותכנון לטווח ארוך.

4.דרישות סקטוריאליות של המפלגות הורסות כל חלקה טובה במעמד וניהול ענייני המדינה גם בעת מבחן.

5.בשיטת הממשל הקיימת, כדי לשרוד פוליטית בהווה, מקבלים החלטות רעות, שיכולות לשעבד אותנו לעתיד לבוא.

6.קיום בחירות בטווחי זמן קצרים בנוסף לנזק המדיני והכלכלי,ממאיסים את הדמוקרטיה ואת הבחירות ואת המפלגות על הציבור.

למצב זה נוספת העובדה המצערת, ששליש או יותר מחברי הכנסת והשרים יתחלפו ,ושוב יפגע הניסיון  ליצור מסגרת פרלמנטארית יציבה ומושרשת  ושוב תקפא כל פעילות נדרשת וברוכה.

במצב זה שלכול הדעות הוא רע ויותר מכך, הוא מסכן את עתיד המדינה כמפעל ציוני ולכן יש לבצע שינוי יסודי הן באופן הבחירות והן בשיטת הממשל ומוקדם ככל הניתן.

לפיכך  מעז הייתי ומציע ,שמנהיגי שלושת המפלגות הגדולות  יתכנסו באחד המקומות ויעשו מרתון של סיעור מוחות לשינוי המצב עד שיצא כמו שאומרים  "עשן לבן", ויסכמו במשותף שני נושאים מרכזיים אותם יביאו להחלטה והצבעה במפלגותיהם:

א.שנוי שיטת הבחירות לבחירות ישירות לפי אזורים ,כך שכולם מראש הממשלה ועד אחרון חברי כנסת יבחרו ישירות על ידי האזרחים  באזוריהם לכהונות קבועות,  ובכך הם יהיו אחראים ישירות בפני בוחריהם בנושאי חינוך,תעסוקה,ניקיון ,איכות סביבה וביטחון אישי. האחריות להצלחות ולכישלונות תהיה אישית והמחיר לכך בהתאם.

ב.שנוי שיטת ממשל, למשטר נשיאותי,המחייב שינוי חוק יסוד הממשלה, משטר נשיאותי יכול להביא את התמורה הראויה, ולשנות לטובה את מה שעוד נותר כאן. הנשיא שיבחר  לתקופה מוגדרת, עם אפשרות לקדנציה נוספת ולו תהיה הסמכות והאחריות לניהול ענייני המדינה כנדרש. לא ניתן יהיה להדיח את ראש הממשלה לפני סיום תפקידו וגם לא ניתן יהיה לחקור אותו חליפות לבקרים כל אימת שהוא ראש ממשלה בפועל ומנהל את ענייני המדינה. הכול למען היציבות השלטונית שכה חסרה לנו.

הוא  יוסמך למנות שרי ממשלה מקצוענים, הטובים בתחומם לתקופות כהונה מלאות, והם ימנו מנכ"לים ומנהלים משובחים וראויים,???
בלי להיות נתונים לטרור וסחיטת מרכזי המפלגות. חברי הכנסת, בידם יהיה הכוח לחוקק חוקים ולפקח על
הממשלה.והם יהיו אחראים בפני הבוחר להצלחות ולכישלונות ככה זה בעולם הנאור. כך זה צריך להיות גם אצלנו.

אומרים לי יודעי דבר, "אתה צודק ,אך זה לא יקרה!" תשובתי היא, והיה ואכן מנהיגי המפלגות לא יסכימו או לא יגיעו לכל סיכום בנושא השינוי המתחייב להיעשות, אזי העם צריך להגיד את דברו, וזאת ניתן על ידי הקמת תנועות מחאה עממיות גדולות, אשר בכל דרך דמוקרטית שתבוא מלמטה, בדרישה לקיים משאל עם, הם יבצעו הפגנות ענק, יעבירו עצומות להנהגה ומנהיגיה  בהיקף נרחב, ואפילו ישבתו שביתות מחאה מספר ימים, יפגינו בכל דרך אפשריים כולל נסיעה באורות מלאים, שלטים ועוד ויצרו גל צונאמי ענק, עד שלמנהיגים לא תהיה ברירה. ואם גם זה לא יעזור, ניתן לפתוח בשביתת מחאה המונית כנגד ביצוע הבחירות הבאות ואיום הטלת פתק לבן לקלפי.

כן, גם לכך דרושים מנהיגים מבינינו משכמם ומעלה שיובילו, כי בהיסטוריה יש לא מעט דוגמאות של תנועות עממיות ששינו נושאים מרכזיים במדינותיהם.כי רק שלטון שישקף נאמנה  את יחסי הכוחות בחברה הישראלית יוכל לטפל באופן אמיתי בבעיות היסוד של הביטחון,הכלכלה והחברה במדינה ולמנוע את בריטואל הדו-שנתי של הבחירות.

בביצוע משאל עם מקיף. אין ספק מה יהיו תוצאות משאל העם, ומה יגיד הציבור, שנקעה נפשו משיטת הממשל הנוכחית והבלתי יציבה.הסקרים האחרונים שנערכו מוכיחים טענה זו.
והיה ומשאל העם יעלה, שאין רב בציבור לשינוי נדרש זה-מגיע לנו שנשאר בשיטת הממשל הנוכחי וכתוצאה מכך,במצב הקיים.

הכותב:סא"ל (בדימוס) גרשון אקשטיין,רעננה לתגובות

סופר ופובליציסט.