פעילות ותיקי התנועה - עדכון מס' 3

Thank you for rating this article.

ותיקי התנועהדף מידע – פעילות ותיקי התנועה, "ותיק-כאן", מס' 3 – אפריל 2019.

לא ארץ לזקנים

בשבועון "7 ימים" (ידיעות אחרונות) מיום 15/2/2019,התפרסם קטע מראיון עם פרופ' רות בן-ישראל (בת 88), כלת פרס ישראל למשפט, אלמנתו של גדעון בן-ישראל, מי ששימש שנים רבות כיו"ר הסתדרות הגמלאים. מפאת חשיבותם של הדברים, בחרנו לצטט מספר משפטים מאותו ראיון:


"אנחנו (הגמלאים) שקופים, מנוצלים. כל החיים שילמנו כדי שבסופו של יום מישהו אחר ייהנה מהפירות. קצבת הזקנה עלובה, משפילה, מינימלית. אף אדם לא מסוגל לחיות ממנה בכבוד. כשהעלו לחברי הכנסת והשרים את המשכורת באלפי שקלים, לקשישים הוסיפו שישה שקלים לקצבה. פעם הזקן היה צריך לבחור בין תרופה לפרוסה. היום הקצבאות לא מספיקות לא לפרוסה ולא לתרופה. בישראל, כמו בכל העולם, תוחלת החיים עלתה וגם איכותם. מי שמגיע לגיל 100 כבר לא נחשב לחריג. נוסף דור נוסף, הגיל הרביעי, בין 80 ל- 100, אבל המדינה לא התאימה עצמה למצב החדש. היום, כשאנשים פורשים לפנסיה, יש לפניהם 30 שנות חיים תלויים על בלימה בלי שילוב חברתי, בלי תעסוקה, בלי ביטחון כלכלי, בלי עתיד עם כבוד.......המנהיגים עסוקים בהישרדות. נוח להם לשכוח ולהפקיר אותנו והציבור רואה ועושה כמוהם......היום נבחרי הציבור מתייחסים לזקנים בבוז. בוחנים אותנו רק מהפריזמה הכלכלית. שולחים אותנו להפוך לזומבי של טלוויזיה...מצפים שנחיה בלי חיים, בבדידות ובבושה.....תפסיקו לראות בנו, הגמלאים, אזרחים פגי תוקף. תנו לנו להמשיך ולהתקיים כשווים בחברה רב גילית". אכן, דברים קשים ונכונים היוצאים מן הלב.

אבי גבאי: "הציבור רוצה תקווה לשלטון חדש"

להלן קטעים מנאום שנשא אבי גבאי ב- 10 ביולי 2017, לאחר ניצחונו בפריימריז של "העבודה":
"הציבור רוצה אלטרנטיבה ותקווה לשלטון חדש. מהלילה הזה כל חברי הסיעה שותפים מלאים ושווים למאמץ.... מהרגע הזה יש רק מחנה אחד – מפלגת העבודה הישראלית. מהרגע הזה אנחנו מחנה אחד. גוף אחד רוח אחת. חזית אחת. מחר מתחיל מסע הבחירות להחלפת השלטון בישראל. מחר נתחיל את המסע אל לבם של ישראלים טובים שאוהבים את המדינה, שמשרתים את המדינה ודואגים לה...ישראלים שמשרתים את ביטחונה של מדינת ישראל, ישראלים שמאמינים באידאולוגיה שלנו....נעבור כל עיר, כל שכונה, כל יישוב ונאמר מהן התוכניות שלנו, מה הבשורה שלנו, מהם הערכים שמובילים אותנו. נאמר כיצד נדאג לביטחון המדינה ולחיי האזרחים, כיצד נדאג שהחיים בישראל יהיו טובים יותר, איך נדאג לכך שהצעירים לא יפחדו להתחיל את חייהם כאן, כיצד נדאג שהילדים שלנו יחיו כאן ולא יעברו לברלין.....לציבור נמאס מהדשדוש ומהפסימיות, נמאס ממנהיגות שלא פועלת למענו. נמאס ממי שלא רואה אותו בראש סדר העדיפויות. הגיע הזמן למנהיגות ששמה את האדם ואת האזרח בראש מעייניה. מנהיגות שפועלת בשביל הכלל ולא בשביל להיבחר מחדש. מנהיגות מאחדת שמסוגלת להכרעות משמעותיות לטובת הכלל....יש לי חזון ויש לי תכניות. אני מתחייב כאן בפניכם לא לעצור ולא לשקוט עד שבשורת השינוי והתקווה תנשב ותהדהד בקול גדול בכל בית ומשפחה בישראל".

מפלגות גמלאים – בשביל מי? בשביל מה?

בין 46 הרשימות שנרשמו לבחירות לכנסת ה-21 נמצאות גם שתי מפלגות שחרטו על דגלן לדאוג לגמלאי מדינת ישראל: "מפלגת האזרחים הוותיקים - זי" בראשותו של עו"ד עמית סער, תושב כפר סבא ו"אחריות למייסדים - יץ" שבראשה עומד חיים דיין. שתי המפלגות החדשות מתחייבות לייצג את האינטרסים של האזרחים הוותיקים ולהילחם בכנסת עבור זכויותיהם וצרכיהם. אכן, איש לא יכחיש שיש לדאוג לכוח פוליטי שידאג לאינטרסים של הקשישים והגמלאים, אבל זאת לא ניתן לעשות באמצעות שתי מפלגות קיקיוניות שאין להן סיכוי להשיג ולו גם מנדט אחד. לשם מה נחוצות שתי מפלגות שנלחמות על קולו של האזרח הוותיק ובסופו של דבר לא יעברו אפילו את אחוז החסימה. האם לא עדיף היה שהן יחברו למפלגה קיימת שרואה מקום לשלב נושא חשוב זה בסדר היום המפלגתי שלה?

מספרים מחכימים

על פי תחזית הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס), אוכלוסיית ישראל בשנת 2025 תחצה את רף 10 מיליון אזרחים. על פי תחזית זו, אחד מכל 6 ישראלים יהיה קשיש מעל 65 שנה, כ-1.7 מיליון גמלאים וגמלאיות. האם ממשלת ישראל הנוכחית נערכה להתמודד עם הגידול המשמעותי הצפוי במספר האוכלוסייה הבוגרת? ככל שידוע לנו ומכל מה שנראה לעין, התשובה היא שלילית. מזכירות ותיקי התנועה תפעל נמרצות להעלות נושא זה על סדר יומן של הכנסת והממשלה, בכל הרכב קואליציוני שיקום לאחר הבחירות לכנסת ה-21.

מנחם פרימן ז"ל

ב-12/3/2019 ליווינו למנוחות את חברנו הוותיק מנחם פרימן מכפר בילו, שהלך לעולמו ביום הולדתו ה-89. מנחם היה פעיל מרכזי בהסתדרות עובדי המדינה, וממקימי "מזכירות ותיקי התנועה" במפלגת העבודה. איש יקר וחבר נאמן, לוחם בלתי נלאה לצדק חברתי ולזכויות הגמלאים. ערכיה, עקרונותיה ומטרותיה של תנועת העבודה ומפלגת העבודה היו נר לרגליו מראשית דרכו (כמו שותפותו ביצירת חוק הביטוח הלאומי וקצבת הזקנה בשנת 1954, יחד עם גולדה מאיר בהיותה שרת העבודה) ועד מותו. יהי זכרו ברוך.

ב ב ר כ ה ,
איציק שחף - יו"ר ותיקי התנועה

העתק: אבי גבאי – יו"ר "העבודה", ערן חרמוני – מזכ"ל

===

נשמח לקבל מכם דיווח על פעילותכם כדי לפרסמה בדף מידע זה לכתובת This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. או בעמוד באתר פה.