אגרת מזכ"ל מאי 2022: יוזמה לאיחוד גדול בגוש מרכז-שמאל

Thank you for rating this article.

חברות וחברי מפלגת העבודה היקרים,

העבודה – כחול לבן תחילה: היוזמה לאיחוד גדול בגוש המרכז-שמאל

השאלה המעסיקה את כולנו, ובוודאי זו שכמזכ"ל המפלגה אני מתעורר עמה בכל בוקר, היא כיצד אנחנו מחזקים את מפלגת העבודה, ומה עלינו לעשות כדי להחזיר את מפלגת העבודה לקדמת הבמה ולמעמד של מפלגה המציבה אלטרנטיבה שלטונית המתמודדת על ראשות הממשלה?

ברור לי לחלוטין שהדבר הזה לא ייעשה מהתקבעות במשבצת של מפלגת נישה, אלא רק ממקום הרבה יותר מרכזי העוסק בסוגיות הליבה של החברה הישראלית: ביטחון, שלום, חברה וכלכלה צודקת. מקום הרלוונטי לציבורים רחבים, מפלגה הרלוונטית לתל אביב וגם לבת-ים, באר שבע, יגור, פקיעין וטירה.

זה גם לא ייעשה מעצמו וזה מחייב אותנו ליזום, לתכנן ולהוביל מהלכים פוליטיים אמיצים; עלינו לחשוב בגדול, לקבל הכרעות ענייניות – ולא להיכנע לפוליטיקה קטנה, עייפה ופרסונלית.

לכן, אני גורס כי על מפלגת העבודה ליזום מהלכים לאיחוד כוחות גדול בגוש המרכז-שמאל אשר יאפשר להעמיד מועמד/ת לראשות ממשלה שייבחר או תיבחר באופן דמוקרטי.

אני מבקש להתריע: אם לא ניקח את גורלנו בידינו וניזום מהלך לאיחוד טוב ונכון שייצור כח פוליטי גדול, אנחנו נמצא עצמנו חלילה נגררים ברגע האחרון בלחץ התקשורת והציבור לאיחוד קטן וגרוע עם מר"צ, כזה אשר יפגע אנושות במפלגת העבודה. סנונית לתרחיש זה ראינו רק בשבועות האחרונים שעה שצצו כבר זעקות הגוואלד המסורתיות של ניצן הורביץ ומרצ.

השלב הראשון והחשוב ביותר מחייב ליזום מהלך - שאנו במפלגת העבודה נציע - להתמודדות ברשימה משותפת עם כחול לבן בבחירות הקרובות, כאשר הדמות שתוביל ותתמודד על ראשות הממשלה תיבחר כאמור באופן דמוקרטי.

חיבור זה ייצר דינאמיקה חזקה של התכנסות סביב הגוש שמפלגת העבודה תיזום ותשמש אבן הראשה שלה, ובכך השלם יהא גדול מסך חלקיו. החיבור יביא לדרמה במערכת הפוליטית ואו אז כוחנו יגדל באופן משמעותי ביותר. כך גם קרה להזכירכם במהלך המוצלח שהקים את המחנה הציוני. בכלל, ההיסטוריה של תנועת העבודה רצופה באיחודי כוחות החל מהאיחוד שהוליד את מפא"י, לזה שייסד את מפלגת העבודה, המערך, ישראל אחת וכאמור גם המחנה הציוני.
איחודים גדולים של כוחות מרכזיים במחנה נמצאים בליבת המורשת של תנועת העבודה והם אינם פשרה, אלא אידיאל שיאפשר לנו לחזור למקום ההיסטורי שלנו: מפלגת שלטון.

אנחנו כידוע מפלגה דמוקרטית ולכן תהליך כזה חייב להתברר באופן פתוח וענייני במוסדות הנבחרים של המפלגה, ולהיות מוכרע באופן דמוקרטי. אין מה לחשוש מדיון – להיפך, הדיון הוא נשמת אפה של הדמוקרטיה.

לכן, פניתי בשבוע שעבר ליו"ר המפלגה וביקשתי, בהתאם לסמכותי עפ"י חוקת המפלגה, לכנס את הנהלת המפלגה על מנת לזמן את וועידת המפלגה לדיון והכרעה בהצעה ליזום איחוד כוחות בבחירות הקרובות בין העבודה לכחול לבן ואף עם תנועות וכוחות נוספים במרכז-שמאל מתון. אמנם טרם נקבע מועד לדיון כפי בקשתי, אולם אין לי ספק שלא ניתן יהיה למנוע קיומו של דיון דמוקרטי במפלגה.

חשוב להבין: ברגע שמפלגת העבודה תקבל החלטה אסטרטגית לחתור לחיבור מסוג זה הכדור יעבור לצד השני, וגם בכחול לבן יצטרכו לדון ברצינות בנושא, ולצקת תוכן לאמירתם "שהמדינה לפני הכל". אם יסרבו למהלך, הציבור של המחנה שלהערכתי רוצה בו ברוב גדול מאד – יידע כי מפלגת העבודה ניסתה אך כח"ל הכשילה. או אז מפלגת העבודה תזכה בנקודות בציבור על עמדתה הערכית האמיצה. אולם, אם כח"ל תסכים ליוזמה מבורכת זו של ועידת המפלגה, נחזיר את מפלגת העבודה לגדולתה ונאפשר לציבור הגדול של המחנה בית פוליטי אשר אנחנו חלק מרכזי בו.

אני זוכה לקבל תגובות אוהדות ביותר ליוזמה זו מכל חלקי המפלגה לרבות ראשי ערים בהווה ובעבר, מ"מ וסגני ראשי ערים, חברי מועצות ערים, מזכירי סניפים, פעילים מרכזיים, ראשי ארגונים ומובילים בחברה האזרחית ועוד.

אני משוכנע כי יש לחיבור של העבודה וכחול לבן תמיכה מאסיבית לא רק בקרב פעילי המפלגה וחברי מוסדותיה, אלא אף ביתר שאת בקרב המתפקדים והציבור הרחב; אל לנו ללכת נגד הכמיהה הציבורית. אני יודע שיש גם חברים המסתייגים מכך, אך זהו כמובן חלק מהפסיפס המפלגתי ומהרעיון של תנועה דמוקרטית: נדון, נציג טיעונים לכאן ולשם, יכול ונשכנע, יכול ונשתכנע – ולבסוף נצביע.

החכמה איננה שייכת רק לאדם אחד, ולכן עלינו להביא רעיונות שונים ומגוונים לדיון והכרעה במוסד הנבחר של המפלגה הוא הוועידה. בכלל, הוועידה איננה חותמת גומי של איש, ויש צורך להפיח בה רוח חיים ולצקת תוכן מחודש למהותה: הגוף בו דנים ומקבלים החלטות אידיאולוגיות בסדר גודל שכזה.

כבר זמן רב אני מבקש לכנס וועידה רעיונית אשר תעסוק בעיקר ולא בשולי ובטפל. הגיע הזמן לעשות כן, ויפה שעה אחת קודם.

חברותיי וחבריי, מפלגת העבודה מחויבת באופן מלא להצלחת ממשלת השינוי ונציגינו בכנסת ובממשלה עושים וימשיכו לעשות כל שניתן כדי לשמור עליה. במקביל עלינו לקיים את הצעדים הנדרשים כדי למנוע ממפלגת העבודה להתקבע בסטטוס הרע עבורה של מפלגת נישה, ולהחזירה למשבצת של מפלגה גדולה, מובילה וחזקה – הנאבקת על השלטון.

היה לי חשוב לפרט בפניכם את יוזמתי, השיקולים שעומדים מאחוריה, וכן את מחשבותיי ודעותיי. כל מי שסבור כמוני בהכרח להביא יוזמה זו לדיון פתוח ודמוקרטי בפני הוועידה, יותר ממוזמן לסייע בנושא.
תומך/ת ביוזמה ורוצה לסייע? מצ"ב קישור לטופס למילוי פרטים.

מצ"ב קישור לכתבה אשר פורסמה בנושא בעיתון 'ישראל היום'.

אשמח כמובן לקבל התייחסויות, רעיונות ותגובות מכל אחד ואחת.

בברכה,

ערן חרמוני
מזכ"ל מפלגת העבודה
052-3691782
This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.