מצע הדיור של העבודה-גשר לבחירות לכנסת ה-22

Thank you for rating this article.

תוכנית בדיור במצע העבודה-גשר בבחירות לכנסת ה-22, כוללת -

  1. בניית 200 אלף דירות חדשות בחמש שנים על ידי המדינה, מתוכן 70 אלף דירות חדשות לדיור ציבורי.
  2. מסלול ליסינג לדירה - הפרדה בין הקרקע למבנה והעמדת הקרקע כהלוואה עומדת - מה שיאפשר להכנס במחיר מפתח במיידי . בהמשך אם ירצה הדייר יוכל לעבור למסלול רכישת הקרקע ״בניגסות״. בכל מסלול רכישה לא ישלם מעל 20% מהכנסתו.
  3. טיפול בכלל זכאי הדיור הציבורי באמצעות - שילוב שיווק חטיבות קרקע תוך הקצאת דירות לדיור ציבורי, תמריצי תכנון מול מטלות והיוון של סיוע בשכר דירה שניתן ממילא (המדינה משקיעה 2 מיליארד בשנה בזה ללא תועלת ארוכת טווח) וניתובו לקניית דירות לצורך זה, הקמת קרן מהכנסות מקרקע לטובת תחזוקה ראויה.
  4. השלמת הקמת הקרן להתחדשות עירונית בפרפרייה שהפרו את החוק באי הקמתה.
  5. קידום חסמי תכנון בלתי נסבלים.
  6. קידום התחדשות עירונית בפריפריה.
  7. מנגנון של מתן זכויות בנייה נוספות ליזמים בעבור הפרשת דירות לדיור ציבורי.
  8. שילוב תמהיל הדיור הציבורי כמטלות מחייבות בתוך קרקעות מדינה המשווקות לבנייה ופיתוח. 

כיום רווחת בשוק הרכב המתכונת של בעלות משותפת בין חברת הרכב למשכיר. בדיור, כאשר מדובר בקרקעות שברובן הן בבעלות של המדינה, המתכונת הזו פשוטה אף הרבה יותר. היום בעסקות נדל"ן על קרקע מדינה, מרכיב הקרקע מהווה חלק מהעסקה עצמה. השינוי במודל של הליסינג זה שהקרקע, שבבעלות המדינה, תירשם כהלוואה עומדת - מה שיאפשר לרוכש להיכנס ללא כל הון עצמי. משמעות הדבר היא שהשוכר נכנס לדירה בחוזה שכירות ארוכת טווח, בסכום מפוקח שנקבע מראש, כאשר כעבור תקופה מסוימת יוכל הרוכש להתחיל לקנות את הזכויות בקרקע, בשלבים. לחלופין, השוכר יוכל להחליט אם להישאר בדירה בשכירות מפוקחת"

קניית דירה תהיה נגישה כמו רכישת רכב

ההפקרה החברתית של נתניהו משפיעה גם על הזוגות הצעירים שקורסים תחת מחירי הדיור. משבר הדיור לא ייפתר בלי מנהיגות שתיקח אחריות. הצגנו תוכנית מפורטת להשקעה במשפחות ובזוגות הצעירים בנושא הדיור – השקעה שתושג בבנייה של 200 אלף דירות בחמש שנים, על ידי המדינה ובאמצעות הקמת מסלול ליסינג לדירה, כדי שהמשפחות הצעירות ייהנו מתשלומים נמוכים גם אם אין להן הון עצמי.

להתחדשות עירונית יש ערך חברתי רב על הסביבה שלה

היום אנחנו רואים שהיא מתרחשת אך ורק במרכז הארץ ובאזורי הביקוש. זאת, על אף שישנה קרן להתחדשות עירונית, שנועדה לענות על צורך זה והינה כפופה לחוק - אך משום מה איננה ממומשת, אנחנו נפעל להשלמת הקרן וקידום פעילותה, ונפעל להסיר את החסמים התכנוניים להתחדשות עירונית, לצד יצירת תוכנית מתאר ארצית שתיועד לכך.

ממשלות נתניהו הפקירו את הזוגות הצעירים למאבק חסר סיכוי מול שוק דיור אכזרי. למרות כל ההבטחות וההגרלות, רק דבר אחד מצליח להדביק את עליות המחירים - רמת הייאוש של הצעירים. באשמת ביבי, דור שלם של צעירים מוכשרים הפך לדור של קנגורו - שנשאר לגור אצל ההורים או תלוי בכיס שלהם עד גילים מאוחרים. התוכנית שלנו מציעה מהפכה שלמה שבה המדינה לוקחת הרבה יותר אחריות, ופועלת בנחישות כדי להנגיש לזוגות הצעירים את השאיפה לקורת גג.

לעיון במצע מפלגת העבודה לכנסת ה-22.