עמיר פרץ בראיון לפני הבחירות לכנסת ה-23

Thank you for rating this article.

יו"ר העבודה-גשר-מרצ עמיר פרץ, בעיקרי הראיון לעיתונאי הארץ יונתן ליס בשישי 28.2.2020 ולקראת הבחירות לכנסת ה-23.

מצליח להבין את הקמפיין שמובילה כחול לבן בניסיון לשאוב מנדטים?

"אני חושב שהם עושים טעות קשה. כחול לבן סיימו את הבחירות פעמיים כמפלגה הגדולה. נו, לא התחלפה ממשלה. דקה אחרי הצהלות זה נגמר. הנשיא לא מתרשם מגודל המפלגה. השאלה היא אם כחול לבן רוצים מסיבת ניצחון כמפלגה או מסיבת ניצחון כממשלה. אם עשיתם את זה פעמיים וזה לא הצליח, תעבדו אחרת. גנץ צריך לנהל את הקרב מול נתניהו, לא מולי. אני סיירת מטכ"ל שעוזרת לכחול לבן. הם הצבא הגדול. אנחנו נותנים להם את כל הגיבוי והחיפוי. אני מתחייב להביא עוד מנדט, שלא יפריעו לי".

"הכל בגלל שני מנדטים מקריים שעברו? ככה מנהלים מלחמה? אתה לא משנה את הכיוון של התותחים ויורה על כוחותיך אם חטפת קצת. במקום גנץ הייתי לוקח את גבי אשכנזי ומיכאל ביטון, שיש להם חיבור נכון לפריפריות, והופך אותם לכוח משימה שמתעסק רק במרחב הימין. לכחול לבן יש מספיק אמצעים לעשות זאת".

מי ששומע את רשימת התנאים שואל עצמו אם תחסום ממשלת מרכז־שמאל אם גנץ לא יקבל אותם.

"כן. מה זאת אומרת? אני אשאר בחוץ. לא אפיל את הממשלה, אבל אשאר בחוץ. מה, אני בא לשרת את אותה מדיניות?"

אבל גנץ כבר הודיע שתיק החינוך ותיק הבריאות יישארו במפלגתו.

"עם כל הכבוד, מפלגה שמרכיבה את הממשלה לא יכולה לקחת על עצמה את כל התפקידים. שני התיקים האלה, חינוך ובריאות, הם שלנו. אורלי יכולה להיות שרת בריאות מצוינת. בכל הסקרים היא מקבלת עשרות אחוזים מעל כל מועמד שמציבים מולה. ניצן מקבל אחוזים מדהימים מול רפי פרץ. בכל פעם שמרצ היתה בממשלה הם קיבלו את תיק החינוך".

מאז התרסקה העבודה , היא מתקשה להתאושש

"המפלגה היתה כמו מרצדס אחרי טוטאל לוס. המותג נשאר אבל צריך לטפח אותו ולשווק אותו. להחזיר עכשיו מצביעים שבאפריל החליטו ללכת עם כחול לבן זה הרבה יותר מסובך".

המהלך לגיוס מצביעי ימין מהפריפריה קשה יותר הפעם בגלל השותפות עם מרצ?

"ידעתי שהחיבור עם מרצ יגרום לקשיים להביא תומכים נוספים מהפריפריות, אבל עשיתי את זה מתוך אחריות ומודעות לכך שהשלם יהיה קטן מסך חלקיו. החיבור עם ניצן הוא המצפן המדיני והחיבור עם אורלי הוא המצפן החברתי".

החיבור עם מרצ הוא טכני בלבד?

"עשיתי הכל כדי שהגוש ירוויח את המקסימום. האיחוד של העבודה ומרצ נועד בעיקר למנוע בריחה של קולות מחוץ לגוש. לנו, מפלגת העבודה, לא היה שום חשש שלא נעבור את אחוז החסימה. אבל השתכנעתי שאם מרצ לא תעבור, זאת תהיה מתנה לנתניהו. אפילו הלכתי להסכם עודפים עם כחול לבן, למרות שברור מי ירוויח ממנו עוד מנדט: כחול לבן. הלכנו על זה כדי לא לקחת סיכון שהגוש יאבד מנדט".

"אני מאמין שאם העבודה־גשר־מרצ יביאו מספר דו־ספרתי יהיה בסיס להמשך שיתוף פעולה ברמה האסטרטגית. הופתעתי לטובה. שיתוף הפעולה מדהים, האווירה מדהימה. המטרות המשותפות מתגברות על אי־ההבנות וחוסר האחידות".

הזעם על המהלך שפירק את המחנה הציוני ובעט את ציפי לבני אל המדבר הפוליטי

"בכל חוג בית שאני מגיע תקום אשה ותגיד לי שהיא לא יכולה לסלוח על כך שהעבודה פגעה כל כך קשה בפוליטיקאית שעשתה כל כך הרבה. הבעיה היא לא מי עשה, אלא שזה נדבק כחלק מהנרטיב של העבודה. אני רוצה למסור לשותפתנו בעבר ואני מקווה שגם בעתיד, ציפי לבני, התנצלות בשם המפלגה. גם כשיו"ר מפלגה רוצה להפרד, יש דרך לעשות זאת".

הרשימה המשותפת

"נדרוש תמיכה של הרשימה המשותפת מבחוץ. אין לי שום בעיה עם תמיכה שלה מבחוץ. בשבילי, החזון הציוני הוא החזון המוביל. בגללו אני רוצה להפרד מהפלסטינים".

תוכנית המאה של טראמפ

"מחסלת את החלום של מדינה יהודית. התוכנית כפי שהוצגה יכולה לגרום לכך שנאבד את הרוב היהודי במדינת ישראל. הגיע הזמן שיבינו שהמלחמה על הרוב היהודי היא האומץ להפרד מהפלסטינים ומרוב יהודה ושומרון".

תפקיד נשיא המדינה

"כשיגיע הזמן להחליט, אחליט. אני שמח שכשאני מסתובב ברחובות המדינה אנשים באופן אותנטי פונים אלי ואומרים לי לשקול את זה. כרגע אני ממוקד במשימה אחת: לשקם את מפלגת העבודה ולהפוך את העבודה, על כל מרכיביה, לגורם פוליטי מרכזי בישראל ולהחזיר אותה יום אחד להיות מפלגה שתציב לעצמה את היעד לכבוש את השלטון".