עבודה או אבודה? מה יהיה על מפלגת העבודה

Thank you for rating this article.

פודקסט מרתק ומומלץ עם רותם דנון, בשני פרקים - האם עבודה או אבודה ומה צופן העתיד למפלגת העבודה?

מסע היסטורי בתוך מפלגת הענק שבנתה כאן מדינה, החליפה יושבי ראש כמו גרביים, והפכה למפלגת נישה קטנה (אורחים בפרק הראשון: אמנון אברמוביץ', חיים רמון, מיכה גודמן ואיתן כבל) וכן מה עבר על המפלגה ב-12 שנות שלטון נתניהו ומה הטעות הקריטית שעשתה עד אז ומאז (אורחת בפרק השני: מרב מיכאלי).

פרק ראשון, עבודה או אבודה?

פרק שני, מה יישאר ממפלגת העבודה?

מתוך רשת הפודקאסטים "עושים היסטוריה".

הערות והארות

הסקירה של רותם דנון מקצועית ויסודית וביחד עם האורחים השונים, מביאה תמונה מקיפה ומדוייקת למדי של המתרחש במפלגת העבודה לאורך השנים. אך ועם זאת, נעדרת הבנה (או שנעשתה בחירה של להתייחס) של התמה הדמוקרטית העמוקה שמנחה את חברי המפלגה ואת מוסדותיה הפנימיים שהם אלו ובסוף היום שאפשרו לה וכל פעם מחדש להתאושש מעוד התרסקות בבחירות ובכלל.

הביקורת על הניתוח תתייחס בפרט לטענה שלא התאפשרה צמיחת מנהיגות חלופית בתוך המפלגה ולעדות שמות כמו אשכול, גולדה, דיין ואלון ודרך רבין ופרס ועד השמינייה עם רמון, פרץ, בורג וביילין, ואחכ כבל והרצוג. כמו כן, בנוגע לאמירה על זחילה תמידית לממשלה שהיא שגויה ביסודה (ראו ניתוח עמדות יושבי הראש והאסטרטגיה שלהם בקישור). מצד אחד דנון מכליל ומיד לאחר מכן מציין כי מצנע טעה כשלא נכנס לממשלה עם שרון כי היה איש עקרונות ולכן התרסק וכך גם יחימוביץ' ואפילו הרצוג.

מעבר לכך, דנון מחזק את התזה שברק הוא מחולל ההתרסקות הפנימית (ראו עמותת א.א.א, היועצים, חובות העתק שסרסו את תשתיות המפלגה, סירוס וריסוק המוסדות וכו') והחיצונית וריסוק מכוון של יורשים אפשריים בהנהגת המפלגה. כל אלו הותירו אדמה חרוכה שעד היום המפלגה מתקשה להתאושש ממנה.

מעבר לכך, אין ספק כי התקיימו זרמי עומק בתרבות (בטחון או שלום, חברה וכלכלה) ובטכנולוגיה (מדיה חברתית, פייק ניוז וכו') ואשר השפיעו עמוקות על מבנה הפוליטיקה בכלל וריסקו את המערכת הפוליטית וביחד עם מצבה הכלכלי והמנהיגותי של העבודה הקשו עליה מאוד לחזור ולתפוס מקום מרכזי על הבמה.

למי שעוד סקרן, מומלץ לעיין בסדרת ניתוחי תוצאות הבחירות מאז הכנסת ה-20 - מה קרה בבחירות לכנסת ה-24, מה לעשות אחרי הבחירות לכנסת ה-23ניתוח תוצאות הבחירות לכנסת ה-23התוצאות של הבחירות לכנסת ה-22 ניתוח, הבחירות לכנסת ה-20 תוצאות וגם אסטרטגיה מומלצת לבחירות לכנסת ה-20