ישראל קסטנר

Thank you for rating this article.

ישראל קסטנר, ישראל רודולף (רֶזֶ'ה) קַסְטְנֶר (בהונגרית: Kasztner Rezső), עיתונאי, פעיל ציוני ותנועת העבודה ברומניה והונגריה ופעיל מפא"י לאחר סיום מלחמת העולם השנייה ובראשית שנות ה-1950'ים.

לאחר שעלה לישראל, השתלב בפעילות ציבורית-פוליטית כמועמד ברשימת מפא"י לאספה המכוננת (הכנסת הראשונה) וכן לכנסת השנייה, כדובר משרד המסחר והתעשייה אצל השר דב יוסף, מנהל שידורי קול ישראל ומעורכי ביטאון מפא"י בהונגרית, אוי קלט.

פעילות ציונית

israel kastnerבפעילותו הציונית היה מראשי התנועה הציונית ברומניה והונגריה.

כעיתונאי עבד במערכת היומון הציוני אוי-קלט שיצא לאור בקלוז' וסופרו המדיני של היומון בבוקרשט, מזכיר הסיעה הפרלמנטרית של המפלגה היהודית ומראשי תנועת הנוער הציוני בטרנסילבניה.

לאחר מעבר לבודפסט, קיבל תפקיד בקרן היסוד, ונבחר לאחד משלושת נשיאי המשנה של ההסתדרות הציונית בהונגריה.

פעיל בתנועת העבודה ברומניה והונגריה.

הרצח והזיכוי

בלילה שבין 3 ו-4 במרץ 1957התנקשו בחייו ולאחר מאבק ממושך נפטר ב-15 למרץ בבית החולים הדסה. ההתנקשות באה על רקע משפט בו הואשם בשיתוף פעולה עם הנאצים בהונגריה ששם שימש כחבר ועד העזרה וההצלה בבודפשט בזמן השואה ומארגן פעולות הצלה שונות. לאחר מותו, זוכה קסטנר בתאריך 17.1.1958 ולאחר ערעור לבית המשפט העליון שקבע ברוב דעות, כי לא שיתף פעולה עם הנאצים ולא היה שותף בעקיפין לרצח יהודי הונגריה וגזל רכושם.

החל משנת 2008 נערך ביום הזיכרון לשואה ולגבורה, טקס זיכרון פרטי לקסטנר ליד הכניסה לבית בו גר ונרצח בשדרות עמנואל הרומי 6 בתל אביב ובשנת 2015 הוסר במקום הלוט מעל לוחית זיכרון לקסטנר.

כותבת עליו מרב מיכאלי נכדתו (חברת כנסת ושרה מטעם מפלגת העבודה): "בבוקר יום רביעי שלושה ביולי 1944, עמד יהודי ציוני בחליפה במשרדו של אדולף אייכמן שבבודפשט. עצביך נראים לי רופפים, אמר אייכמן לאיש שמולו, אולי אשלח אותך קצת לנופש באושוויץ. היהודי הציוני שמולו לא התבלבל. במחווה של שווה בין שווים הוא שלף קופסה מכיסו והדליק לעצמו סיגריה ... קסטנר נרצח במדינת ישראל למרות שהציל יהודים. הוא נרצח אחרי מסע הסתה פוליטי אכזרי, לתועלת פוליטית של כוחות ימין משיחיים מסוכנים. יש לי זכות גדולה להיות הנכדה של ישראל קסטנר." (29.4.2019).

עוד הוסיפה מיכאלי, בדיון במליאת הכנסת בפברואר 2021: "ד"ר ישראל קסטנר, סבא שלי, היה עו"ד, פוליטיקאי, ועיתונאי. הוא היה פעיל ציוני בבודפשט בהונגריה בתקופת השואה. היה חבר בוועדה שהצילה פליטים ופליטות יהודים שהגיעו ממדינות אחרות לפני שהונגריה הייתה תחת השלטון הנאצי. עשו זאת במשך שנים יחד עם מחתרות ותנועות נוער, ועסקו במפעל הצלה אדיר. כשהנאצים פלשו להונגריה אייכמן פנה לוועדת העזרה וההצלה הציע עסקה מגונה להציל את כל יהודי הונגריה תמורת סחורות מבנות הברית. הם לקחו. למותר לציין שהעסקה מעולם לא יצאה לפועל אבל קסטנר נשאר אחרי על ה'משא ומתן' מול אדולף אייכמן וקסטנר בחר לא להיות קורבן, הוא וחבריו בוועדת ההצלה משכו זמן, סיפרו סיפורים מעשיות והצליחו להוציא רכבת של 1,684 יהודים שהגיעה לשוויץ, הצליחו להעביר אלפים ממחנה השמדה למחנות עבודה והם ניצלו. אלה העובדות. יד ושם מנציח את קסטנר וחבריו בוועדת ההצלה על הצלה של לפחות 20,000 יהודים והמחקר ההיסטורי מדבר על הרבה יותר. ההסתה שהביאה לרצח קסטנר היא אותה ההסתה שהביאה לרצח רבין וזו אותה ההסתה שמאיימת ומכרסמת ביסודות הדמוקרטיה הישראלית כאן ועכשיו" (אתר גלובס).

.ישראל קסטנר

לוח הזיכרון, אתר הרצח

 עוד קריאה

  1. אתר וויקיפדיה, בקישור.
  2. נאום הבכורה של ח"כ מרב מיכאלי והתייחסות לסבא ישראל קסטנר.
  3. הכינוס השנתי לזכרו של ישראל קסטנר. תיעוד ווידאו.
  4. "צדק ברחוב קטן", מאמר על הצורך בהנצחת שמו.
  5. מרב מיכאלי, מספרת על סבא במפגש במסגרת הבמה ללימודי השואה של עמותת דורות ההמשך לשואה ולגבורה- לסרטון.