נוזהת קצב נפטרה

Thank you for rating this article.

נפטרה נוזהת קצב (דרוויש) והיא בת 90 (1 באפריל 1932 – 21 בנובמבר 2022) - חברת כנסת המערך.

פמיניסטית על אמת, פעילת ציבור אידיאולוגית ומסורה - היא אהבה אנשים והאנשים אהבו אותה

חברת כנסת בסיעת המערך בכנסת ה-8, וחברה בוועדת הכספים והכלכלה. יו"ר הרשות להגנת הצרכן בהסתדרות ופעילה לקידום האישה וקבוצות חלשות בחברה, במיוחד בקרב המגזר הערבי וכן בנושאי איכות החיים והסביבה.

"אישה אצילה הייתה"

מספיד לביא יינון, יועץ שרים וחברי-כנסת:

"את נוזהת קצב פגשתי לראשונה בלשכתה של השרה דליה איציק בכהונתה כשרת התעשייה והמסחר.
'בוא תכיר, זו חברה שלי,תקשיב ותלמד'.
וכך עשיתי. עשרות שעות של שיחות היו לנו מאז. מעין אהבה ממבט ראשון, שהרי איך אפשר לא להתאהב באישה כ"כ מרשימה עם עברית מושלמת שמבקשת בעדינות "קצת חלב" לתה שהגשנו לה אז. ידוע לכולם הקשר ההיסטורי בין בגדאד ללונדון, מימי שלטון המנדט הבריטי על עיראק, ואני מייד נשביתי בקסם האריסטוקראטי-ובחוכמה. ולדעתי זה היה סוד קיסמה גם ידענית גדולה, כאישה משכילה, בוגרת האוניברסיטה העברית, אבל גם חוכמת הרחוב. ושני הצדדים האלו הם שהובילו אותה להפוך לפעילה חברתית בולטת ולאשת ציבור איכפתניקית ומסורה.

מחלוצות תודעת הצרכנות בארץ שלנו וכמובן תמיד עם הפנים לדאוג שנשים יוכלו לעבוד ולהיבחר לכל עבודה ולכל תפקיד וגם בהושטת יד לאוכלוסייה הערבית כגשר של תקווה לחיים משותפים. אהבתי לשמוע את הסיפורים על בגדד של פעם ועל תקופתה בהסתדרות וכחברת כנסת בכנסת ישראל, אבל תמיד מאחורי כל סיפור היה הרצון להמשיך לשנות, להמשיך ולעשות. והכי אהבתי לשמוע את העצות הפוליטיות המקוריות שלה על איך להביא מצביעים ואיך לשמר אותם.

היא אהבה אנשים והאנשים אהבו אותה. אהבו מאוד. גם אני.

והיום נוזהת קצב, חכי"ת ממפלגת העבודה, יו"ר הרשות להגנת הצרכן בההסתדרות, פמיניסטית על אמת, פעילת ציבור אידיאולוגית ומסורה, הלכה לעולמה.
יהי זיכרה ברוך
" (מקור, פייסבוק).

נוזהת קצב

נוזהת קצב - חייה ופועלה הציבורי

אשל נולדה בעיר בגדאד בעיראק בשנת 1932 ובשנת 1951 עלתה עם משפחתה לישראל ושם הייתה לימודי מדעי המדינה והמזרח התיכון באוניברסיטה העברית.

בשנת 1954 החל לכהן כמזכירת מדור מועצת הפועלות לנשים ערביות ודרוזיות בהסתדרות והייתה ממרחיבות תוכנית הפעילות בקרב נשות המגזר הערבי ומתוך ניסיון לשבור את המוסכמות המסורתיות לעבודת והשכלת נשים. בשנת 1955 הצטרפה למפא"י ובהמשך שימשה גם כיועצת במשרד ראש-הממשלה ובשנים 1959-1970 שימשה כמזכירת מועצת הפועלות וחברה במזכירות המצומצמת עד 1970 והובילה הרחבה של מדור נשים ערביות ובין היתר, בשנת 1964 ייסדה את ביטאון "דבר האישה" בשפה הערבית.

בשנת 1970 הצטרפה לוועדה המרכזת כאישה היחידה בגוף העליון של ההסתדרות ובהמשך הייתה חברה בוועד הפועל של ההסתדרות. הייתה ראשת הרשות המרכזית לצרכנות וחברה בוועדות כלכליות משותפות לממשלה ולהסתדרות וכן בוועדות המשנה שפעלו בחסות הוועדה המרכזת.

נוזהת קצב

מקור תמונות: ויקיפדיה

התמודדה במקום 34, ברשימת המערך לכנסת ה-8 וכיהנה כחברת הכנסת בשנים 1974-1977 כחברה בוועדת הכספים ובוועדת הכלכלה וכרכזת צוות הכלכלה המפלגתי ובהנהלת הסיעה בכנסת.

בשנת 1978 חזרה לעמוד בראש הרשות המרכזית לצרכנות במשך 16 שנה, ב-1989 עמדה בראש "פורום ארגוני המתנדבים לאיכות הסביבה והחיים", כיושבת ראש ארגוני איכות הסביבה והחיים, יו"ר אגודת אח"י לעידוד המחקר, הספרות והאמנות של יוצאי עיראק, יו"ר הוועדה המייעצת להענקת מגן השר לאיכות הסביבה (1996-2003) ומשנת 1986 יושבת ראש ארגון "אדם לאדם חבר" לעידוד דו קיום ואיכות חיים.

בשנת 1988 התפרסם ספרה "סנוניות השלום - עם הנשים הערביות והדרוזיות בישראל".

סנוניות לשלום

כפי שהופיע בספר חברות הכנסת.

נוזהת קצב

קישורים ומידע נוסף

  1. על נוזהת קצב באתר הכנסת - בקישור.
  2. על נוזהת קצב, בסקירה בעיתון הארץ.
  3. אתר ויקפידה.