החלפת נתניהו בממשלה בראשות בנט חשובה, אבל לא בכל מחיר

Thank you for rating this article.

מזכ"ל העבודה: "החלפת נתניהו היא מטרה גדולה וחשובה. בפרספקטיבה היסטורית, מדובר באירוע בסדר גודל שלא נופל בחשיבותו ממהפך 77 ... הקמת ממשלת אחדות, גם בראשות נפתלי בנט עם 6 המנדטים שלו, היא בהחלט יעד ראוי ונכון בנסיבות. אבל, לא בכל מחיר ובטח שלא במחיר של הקמת ממשלה עם אג'נדה ימנית מובהקת, וויתור מלא של המרכז-שמאל הציוני על כל עקרונותיו ... ממשלת אחדות שכזו, כשמה כן היא, צריכה לבטא פשרה בין העקרונות של שלל מרכיביה".

נפתלי בנט אומר לנו בעברית מדוברת וישירה כי ביקש לתמוך בממשלה בראשות נתניהו, אבל מה לעשות, רצה הגורל ולאחרון לא היו די אצבעות בכנסת. או אז, מוסיף בנט ומסכים לחלוק עמנו עוד קצת מגדולתו, הוא, שעומד בראש סיעה של 6 מנדטים, יהא נאות לשמש כראש ממשלת ישראל בזכות התמיכה של המרכז-שמאל.

גם אז, כדי שחלילה לא נתבשם יתר על המידה מרוממותו, מבהיר בנט כי הוא מוכן שנמליך אותו לראשות הממשלה, אבל לא בכל תנאי כי יש לו "עקרונות ליבה שאני לא מוכן לוותר עליהם וקווים אדומים שלא אעבור", כפי שכתב בפוסט שפרסם בפייסבוק זמן קצר טרם כניסת השבת.

החלפת נתניהו היא מטרה גדולה וחשובה. בפרספקטיבה היסטורית, מדובר באירוע בסדר גודל שלא נופל בחשיבותו ממהפך 77 כהוכחה לכך שבמדינת ישראל יש דמוקרטיה חיה ובועטת, והיא לא מהווה משטר חד מפלגתי או סמי מלוכני.

הקמת ממשלת אחדות, גם בראשות נפתלי בנט עם 6 המנדטים שלו, אשר תחלוץ את הפקק, היא בהחלט יעד ראוי ונכון בנסיבות. אבל, לא בכל מחיר ובטח שלא במחיר של הקמת ממשלה עם אג'נדה ימנית מובהקת, וויתור מלא של המרכז-שמאל הציוני על כל עקרונותיו.

ממשלת אחדות שכזו, כשמה כן היא, צריכה לבטא פשרה בין העקרונות של שלל מרכיביה. על בנט לדעת כי גם למפלגות השמאל הציוני, שאינן נופלות בכוחן הפוליטי ממפלגות הימין המובהקות בממשלה שכזו, יש עקרונות ליבה וקווים אדומים. יתירה מכך, עצם הנכונות לתמוך בבנט לראשות הממשלה במספרים הקיימים, מבטאת פשרה ענקית מצדן של מפלגות המרכז-שמאל. אפשר וצריך למצוא את עמק השווה, אבל בשביל כך צריכים כל השחקנים, כולל ראש הממשלה המיועד בממשלה שכזו, להיכנס לפרופורציות.

בנט למעשה מאיים עם אקדח ריק מכדורים. הניסיון המועדף עליו, הקמת ממשלת ימין מלא מלא בראשות נתניהו, לא צלח ואין לו רוב בכנסת הנוכחית. הליכה לסבב 5 איננה בדיוק משאת נפשו בנתונים הקיימים.

יש לזכור כי ניתן גם בכנסת הנוכחית להקים ממשלה בתמיכת 62 חברי כנסת ללא ימינה, וזה גם בדיוק הדבר שיש לעשות ככל שנפתלי בנט ינצל לרעה את הנכונות של מחנה גדול להקים ממשלת ריפוי, גם במחיר מסירתה לאדם שנמנה על המחנה האידיאולוגי הקוטבי ועומד בראש סיעה של 6 חברי כנסת בלבד, דבר שאיננו מובן מאליו כלל ועיקר.

ויש גם את האופציה של בחירות חמישיות. אם ניתן להקים ממשלת שינוי בכנסת הנוכחית, כמובן שיש לעשות כן. אבל אם האלטרנטיבה היחידה היא להקים בכנסת הנוכחית ממשלה שבמוצהר תבקש לרמוס את כל עקרונות הליבה של השמאל הציוני תוך שימוש באצבעותיו, ואיננה מחפשת ריפוי ופשרה, אם זו האלטרנטיבה היחידה – אז בחירות חמישיות עדיפות.

ובכלל, מה קרה לנו במחנה המרכז-שמאל? עד כדי כך אנו חסרי ביטחון? מלאים ברגשי נחיתות? על מה? ומול מי? העגלה שלנו מלאה באידאולוגיה ובערכים שיש רק להתגאות בהם.

למנהיגי המרכז-שמאל אין שום סיבה ללכת על קצוות אצבעותיהם ולשתוק. נדרש מהם לומר בפשטות, ומתוך מקום של כבוד, שליחות וביטחון עצמי: מוכנים לוויתורים ענקיים כדי להקים בכנסת הנוכחית ממשלת שינוי, אבל לא בכל מחיר. אם ינצלו את חוש האחריות שלנו כדי לרמוס את הערכים שבשמם אנו פועלים, נלך בראש מורם לבחירות 5 ונבקש להכריע בהן בעד ממשלת שינוי אמיתית.

===

הטור המלא פורסם במקור באתר ישראל היום