היום 77 שנים לפטירת ברל כצנלסון

Thank you for rating this article.

היום מלאו 77 שנים למותו של ברל כצנלסון ז"ל, מורה הדרך האידיאולוגי של תנועת העבודה. "הארי שבחבורה" כפי שספד לו בן גוריון.
מחר בערב נקיים ליל למידה 'ירח עיון' למורשתו.

ליל הלמידה למורשתו יתקיים ביום ג' 3.8.21 בשעה 21:00 בזום, בקישור.

ברל כצנלסוןקצרה היריעה מלפרט את כל מפעלותיו ותרומתו העצומה של ברל. כך לשם המחשה.

לא רבים בציבור יודעים כי תפילת היזכור מבוססת על נוסח שפרסם ברל לאחר קרב תל-חי; או כי ערך טוהר הנשק הנמצא בבסיס כללי האתיקה של צה"ל, נעוץ גם הוא בדבריו של ברל בעת 'תקופת ההבלגה'; ומי בציבור מכיר את מאבקו העיקש כנגד העוולות החברתיות והגזעניות שהופנו כלפי עולי תימן במושבה חדרה?

כמובן שגם שנת הקורונה האחרונה ויכולתה של ישראל לקיים מבצע חיסונים רחב היקף בזמן קצר, העלתה על נס את תרומתו הייחודית בהקמת קופת חולים ויצירת מערכת בריאות אוניברסלית.
ולא דיברנו על סולל בונה, ההסתדרות, בנק הפועלים, קק"ל, המשביר, דבר כמובן ועוד ועוד.

אחד המאפיינים האדירים של ברל היה החיבור לנוער. היותו דמות מופת לדור הצעיר. מדהימה לא פחות העובדה שברל שהיה דמות שהשפיע עמוקות על המתרחש, עשתה זאת בלי תפקיד פוליטי רשמי במנגנון המפלגתי. מאפיין נוסף כמובן הוא החיבור בין מהפכת הציונות ומסורת ישראל. חדש וישן - יחד ולא במקום.

ברל גם היה מאלו שדחפו בכל הכח לאיחוד כוחות גדול של תנועות הפועלים, השמאל הציוני.
אלו הן רק מעט דוגמאות מתרומתו האדירה בעשיה, ברוח, ובמצפן לגיבוש וקידום ערכי הציונות, היהדות המתונה, והשוויון. ברל לא זכה לצערי למקום הראוי לו בהיסטוריה של מדינת ישראל, והגיעה העת לתקן זאת.

ולכל השואלים, ליל הלמידה למורשתו יתקיים מחר (יום ג' 03.08) בשעה 21:00 בזום, בקישור.