מצע מפלגת העבודה 2009 - הערות

Thank you for rating this article.

טוב עשתה המפלגה שפרסמה את מצעה - מוטב מאוחר.

קראתי המצע ברובו. דילגתי על מספר פרקים וקראתי בעיון פרקים המעניינים אותי במיוחד: פרקים שתוכנם יקבע באם מצע המפלגה משקף דעותי. התרשמתי לטובה מהשקיפות בה נכתבו הדברים.

בפרק  המדיני בטחוני בתת-פרק מדיניות, קיימת פיסקה לגבי ירושלים:

· ירושלים, על כל שכונותיה היהודיות, היא בירתה הנצחית של מדינת ישראל ותישאר כך. בעיר העתיקה וב"אגן הקדוש" יונהג משטר מיוחד, שיביא לידי ביטוי את ייחודו של המקום לשלוש הדתות. המקומות הקדושים ליהדות יישארו תחת שלטון ישראלי. מפלגת העבודה תפעל למען ההכרה הבינלאומית בירושלים כבירת ישראל

לא מוזכרות השכונות הלא יהודיות. יש כאן הסוואה מכוונת ומעט תכססנית.

לדעתי, מצע המפלגה היה צריך להתייחס במפורש לירושלים על כל שכונותיה היהודיות והלא יהודיות. ירושלים כולה צריכה להיות בירת ישראל. אימרה חזקה, ברורה ומפורשת לא תשאיר ספקות .

שיכתוב קטן ביותר של ההתייחסות לירושלים, היה מגדיר הכל:

· ירושלים, על כל שכונותיה היהודיות והלא יהודיות, היא בירתה הנצחית של מדינת ישראל ותישאר כך. בעיר העתיקה וב"אגן הקדוש" יונהג משטר מיוחד, שיביא לידי ביטוי את ייחודו של המקום לשלוש הדתות. המקומות הקדושים ליהדות יישארו תחת שלטון ישראלי. מפלגת העבודה תפעל למען ההכרה הבינלאומית בירושלים כבירת ישראל.

לגבי פרק  ערבים אזרחי ישראל.

נושא השפה הערבית כחובה מוצג בשני פרקים באופן שונה ויש לתקן זאת.פעם נאמר כי הלימוד יהיה חובה בבית הספר היסודי ופעם, כפי שאמור להיות, בבית הספר היסודי והעל יסודי.

להלן ציטוט משני פרקים בנושא הערבים.

מדיניות חינוך והשכלה

ט. ממשלה בראשות העבודה תקדם חינוך לדו-קיום ותעודד לימוד ערבית בבתי-ספר יסודיים.

ערבים אזרחי ישראל

ז. מפלגת העבודה תעניק ביטוי מוחשי להיות השפה הערבית שפה רשמית בישראל, כולל לימוד השפה הערבית כמקצוע חובה במערכת החינוך היסודית והעל- יסודית בציבור היהודי.

ישראל, לה אוכלוסייה של 20% ערבים ילידי המדינה, חייבת להכניס לתוכנית הלימוד את השפה הערבית כלימוד חובה בדיוק כמו השפה האנגלית- מבחינת היקף שעות הלימוד. מטרת הלימוד היא ליצור דו שיח, פשוטו כמשמעו, בינינו ובין אזרחינו הערבים ובינינו ובין אזרחי הארצות הגובלות איתנו.

לימוד השפה והמנהגים של שכנינו יקל על ההבנה וההדברות בינינו.

לפיכך, לימוד השפה אמור להיות בעיקרו, ערבית מדוברת ולא ערבית ספרותית.

אנו חייבים לשאוף לקיום דיאלוג של המונים וזה יוכל להתקיים בדיבור בינינו היהודים לאזרחינו הערבים .

ידיעת התרבות היום יומית, הבנה למנהגי האזרחים הערבים, תפיג מתחים ותקרב לבבות.

מספיק באם אזכיר את המילה "שהיד" בה השתמש מאזן גנאים ראש עירית סכנין. מילה שעוררה זעם בציבור הישראלי רובו ככולו בשל בורות ואי ידיעת השפה הערבית.

ל שמנת הסעיפים בפרק "הערבים אזרחי ישראל" יש צורך להוסיף סעיף תשיעי שילקח מפרק המדיניות הכלכלית חברתית פיסקה ז' האומר:

" ז. מפלגת העבודה תפעל בצורה נמרצת ונחושה לצמצום הפערים החברתיים בהכנסה לנפש, בהשכלה ובאיכות המגורים."

ובנושא הדת. ציטוט:

א. הפרדת הדת מהפוליטיקה - כולל פירוק משרד הדתות.

אני מבקש, ממי שניסח משפט זה, לקבל הסבר יותר מפורט לכוונתו וכוונת המפלגה. יש לאסור על הקמת מפלגה פוליטית החורטת על דיגלה  כעיקר, את מצעה הדתי.מאידך, המדינה  צריכה לתת תשובה הולמת לצרכי תושביה הדתיים כך שיוכלו לחיות את חיי היום יום בהתאם לאמונתם.  חלק גדול מהצרכים מסופק ע"י משרד הדתות, משרד ארכאי - כמפורש ממצע המפלגה אולם, יש לתת הצרכים במסגרת משרד חילוני אחר- תנאים רוחניים וגשמיים שיאפשרו לו גם להיות יהודי מאמין וגם לחיות בכבוד.

ברצוני לציין לשבח את הפסקה הבאה:

מפלגת העבודה תחוקק חקיקה שתמנע מאישים ומפלגות החורטים על דגלם את הטרנספר והגזענות להתמודד לכנסת.

לא הייתה כאן כוונה לנתח את המצע בכללותו אלא לחדד דברים - כחבר מפלגה , דברים שלטעמי חשובים מספיק בכדי להדגישם.

לבסוף, המפלגה צריכה לקרא, מעל כל במה, למפלגות האחרות שיפרסמו מצען בכדי לאפשר לבוחרים לדעת מהי המדיניות של המפלגות האחרות.

השיטה של מדיניות אלם שנוקט נתניהו ואי הפצת מצע מפלגות הליכוד וקדימה (חיפשים אחר המצע באתרי שתי המפלגות, לא העלו דבר, עד לכתיבת שורות אלו) מראה על תכססנות זולה המבטיחה לשיטתן שהבוחר יצביע לפי נאומי הנבחרים של המפלגות ולא על פי מעשיהם. הפיכת ההלכה למעשים אלו המחוייבות - ככתוב במצען.

ברור ששיקולים קואליציונים משמעותם התפשרויות אבל את ה"אני מאמין" של כל מפלגה הציבור חייב לראות ולשפוט.

טוב עשתה מפלגת העבודה שפירסמה המצע שלה. יתכן ורצוי לפרסמו, מידי פעם בעיתונים תוך הדגשות של משפטים שהם הבסיס הרעיוני והמעשי המייחד אותה.

אין לה מה להתבייש במצע זה!

"דור מחדש ויוצר איננו זורק אל גל האשפה את ירושת הדורות. הוא בוחן ובודק, מרחיק ומקרב ויש שהוא נאחז במסורת הקיימת ומוסיף עליה"
ברל כצנלסון, מקורות לא אכזב - דבר 1934

הרשמה לעדכונים

מאז 2004

כבר מעל 19 שנה, הבמה-הרעיונית היא כיכר העיר היחידה עבור חברי מפלגת העבודה.
יצחק רבין

התחברות

לפרסום מאמרים

אחד במאי