מצע העבודה לשוויון מגדרי בכנסת ה-25

Thank you for rating this article.

מצע מפלגת העבודה לכנסת ה-25 בראשות מרב מיכאלי - הבית של השוויון המגדרי ​תוכנית‭ ‬מפלגת העבודה לקידום השוויון המגדרי ולקידום עובדות הצווארון הוורוד.

מפלגת העבודה חרתה על דגלה את קידום השוויון המגדרי על כל היבטיו: בטחון אישי, שכר הוגן, ייצוג הולם, הסרת חסמים בשוק העבודה, מאבק בהדרה ובהפרדה על רקע מגדרי, שינוי דיני המשפחה המפלים ועוד. אנו רואות ורואים במאמץ זה את אחד מדגליה המרכזיים של מפלגת העבודה כמפלגה סוציאל-דמוקרטית מתוך מחויבות לקידום שוויון וצדק חברתי.

בכנסת האחרונה פעלנו בצורה נחושה לקידום מאמץ זה, בין השאר, באמצעות הצעדים הבאים:

  • הקמת הקבינט לשוויון מגדרי.
  • גיבוש תכנית משפחתית לחופשת לידה בתשלום לאבות.
  • אכיפת האיסור על צריכת זנות.
  • אישור התקנות החדשות בתחום ההפלות.
  • חקיקה לחלופת מאסר לנשים הרות ואימהות.
  • חקיקה להגנה על זכויותיהן ופרטיותן של נפגעות תקיפה מינית.

הבית של השוויון המגדרי ​תוכנית‭ ‬מפלגת העבודה לקידום השוויון המגדרי ולקידום עובדות הצווארון הוורוד

גם בכנסת הזו נמשיך בפעולה נחושה למען השגת שוויון מלא לנשים. דגש מיוחד יושם לקידום מעמדן של נשים בשוק התעסוקה ולחיזוק זכויותיהן ותנאיהן של עובדות הצווארון הוורוד, בצד המאמץ לקידום הביטחון האישי של נשים. בין היעדים המרכזיים בהם נתמקד:

  • העלאת שכר לעובדות הצווארון הוורוד
    נעלה בצורה משמעותית את השכר לעובדות הצווארון הוורוד, ובהן מטפלות, גננות, סייעות, עובדות סוציאליות, מטפלות פרא-רפואיות ועוד, שעובדות בשירות המדינה ובשירותים שמתקצבת המדינה, במסגרת הסכמי השכר שידונו בשנת 2023 ​ובמסגרות נוספות.
  • העלאת שכר המינימום
    רוב הישראלים המשתכרים שכר מינימום הם נשים וכך גם 67% מהעובדים הנמצאים בעשירון התחתון של ההכנסות מעבודה. לאחר שנים ארוכות של שחיקה בשכר המינימום ולאור העלייה ביוקר המחיה, אנחנו נחושים להעלות את שכר המינימום בצורה משמעותית, ולהעמידו במהלך הדרגתי על סך של ₪7000.
  • חינוך ציבורי ואיכותי מגיל לידה וטיפול ממוקד במשבר במעונות היום
    נגבש תכנית ממשלתית שתעוגן בחקיקה לחינוך ציבורי חינם לכל ילדה וילדה מסוף חופשת הלידה ועד גיל 3. בנוסף, נפעל לפתרונות מיידיים למשבר החריף במעונות היום באמצעות שיפור היחס בין מספר המטפלות למספר הפעוטות, שיפור השכר ותנאי העבודה של המטפלות והסייעות ושיפור הפיקוח החינוכי והבטיחותי על מעונות היום.
  • הארכת חופשת הלידה לנשים ולגברים
    נעגן בחקיקה את הארכת חופשת הלידה בתשלום באופן הדרגתי לתקופה של שנה, שתתחלק בין שני בני הזוג. הורים יחידניים ייהנו גם הם מחופשת לידה למשך זמן דומה.
  • יישום מלא של החלטות הממשלה בנושא ייצוג נשים במגזר הציבורי ​ובמוקדי קבלת ההחלטות.
  • קיצור שעות העבודה והעלאת מספר ימי החופשה
    נקצר במיידי את שעות העבודה השבועיות בישראל ל-40 שעות עבודה שבועיות (במקום 42 שעות) ונעגן בחקיקה תכנית חומש להפחתה נוספת במספר שעות העבודה השבועיות ל-36 שעות שבועיות. בנוסף, נעגן בחקיקה מהלך רב שנתי במסגרתו יתווסף מדי שנה יום נוסף למכסת ימי החופשה המינימליים עד להגעה לממוצע מדינות ה-OECD שעומד על 22 ימי חופשה שנתיים (32 ימים כולל חופשות חגים).
  • עידוד תעסוקת נשים ויזמות עסקית בדגש על המגזר החרדי, המגזר הערבי ואמהות יחידניות
    נפעל להרחבה משמעותית של תוכניות ההכשרה המקצועית לנשים לא עובדות, לנשים העובדות במקצועות שוחקים, לאימהות יחידניות ולנשים מהמגזר החרדי והמגזר הערבי הכוללות תשלום מלגות ודמי השתלמות במהלך ההכשרה. בנוסף, יורחבו המסלולים להענקת מענקי יזמות ופתיחת עסקים קטנים לנשים.
  • מאבק בהדרת נשים
    נאבק בהדרת נשים על ידי איסור של מימון ממשלתי לאירועים ותוכניות בהן מתקיימת הדרת נשים והפרדה מגדרית בניגוד לחוק, בדגש על המרחב הציבורי ונמנע כל פגיעה בתהליכי שילוב נשים בכל היחידות ​והתפקידים בצה"ל וביתר מוסדות המדינה
  • תיקון דיני המשפחה וביטול המונופול הרבני על הנישואין והגירושין
    נפעל לביטול המונופול הרבני על תחום הנישואין והגירושין בישראל ולהנהגת נישואין אזרחיים. בנוסף נפעלת לעצירת מרוץ הסמכויות בין בתי הדין הרבניים ובתי המשפט לענייני משפחה ונעגן בחקיקה שענייני רכוש בין בני הזוג נפרדים
    ​ונושאי משמורת ילדים ידונו בבתי המשפט לענייני משפחה.
  • מימון מפלגות מוגדל למפלגות עם ייצוג מגדרי הולם
    נתקן את חוקי מימון המפלגות כך שיעניקו מימון מוגדל למפלגות ולסיעות בכנסת וברשויות המקומיות המבטיחות ייצוג מגדרי שוויוני (לפחות 40% לכל אחד מהמגדרים בקרב עשרת המועמדים הראשונים, ​ובקרב עשרת המועמדים הבאים בתור)

למצע העבודה המלא לכנסת ה-25, בקישור.

"עלינו להיכון למלחמה כאילו היא בלתי נמנעת ולחתור לשלום כאילו הוא בהישג יד"
יגאל אלון

הרשמה לעדכונים

יצחק רבין

התחברות

לפרסום מאמרים

אחד במאי