הבמה הרעיונית של מפלגת העבודה

חוק שתי המדינות במסגרת פיתרון שתי מדינות לשני עמים

Thank you for rating this article.

סגן יו"ר הכנסת, ח"כ חיליק בר (העבודה) יגיש היום (ד' 17.07.13) יחד עם קבוצת ח"כים נוספים את הצעת חוק "שתי המדינות". ההצעה, שנוסחה בשיתוף תנועת קול אחד ובהמשך להקמת שדולת הכנסת לסיום הסכסוך, קובעת כי עתידם ושייכותם של שטחי יהודה ושומרון יקבעו רק במסגרת הסכם "שתי מדינות לשני עמים" וכי ישראל לא תחיל ריבונותה באופן חד-צדד על שטחים אלו.

בעקבות פרסומים רבים ומהלכים הנרקמים בימין לפעול לסיפוח חד-צדדי של שטחי יהודה ושומרון והחלת ריבונות ישראלית עליהם, יזם חבר הכנסת חיליק בר (העבודה) יחד עם קבוצת ח"כים נוספים את הצעת "חוק שתי המדינות" האומרת כי עתידם ושייכותם של שטחי יהודה ושומרון יקבעו אך ורק במסגרת הסכם שתי מדינות וכי ישראל לא תחיל ריבונותה חד-צדדית על שטחים אלו ולא תספח אותם. אם חוק זה יעבור, הוא יהווה רוח גבית לממשלה לקידום עיקרון שתי המדינות. ההצעה נוסחה בשיתוף תנועת "קול אחד" הפועלת לקידום פתרון שתי המדינות, והמטרה היא לפנות לציבור ולחברי הכנסת במהלך השבועות הקרובים במטרה ליצור תמיכה רחבה בחוק וסביבו.

ח"כ חיליק בר: "סיפוחם של שטחים אלו חד-צדדית ע"י ישראל יסגור סופית את הגולל על האפשרות לפתרון "שתי מדינות לשני עמים" ויחסל סופית את עתידה של ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית עד לכדי פגיעה אנושה במפעל הציוני החשוב לכולנו. הצעת החוק שלנו תעמיד בפני חברי הכנסת אחת ולתמיד את הבחירה בין שתי מדינות לשני לאומים ועמים או מדינה אחת לשני עמים ולאומים. הצעת החוק גובשה גם מאחר ובכנסת קיים כיום רוב ברור לאישור הסכם על בסיס שתי מדינות לשני עמים."

בר הוסיף כי: "נמאס שהממשלה והקואליציה שבות ומדברות על כוונותיהן לשתי מדינות לשני עמים וכי הדברים נשארים רק בגדר הצהרה ולא הופכות למעשה בשל היותן של הממשלה והקואליציה בנות ערובה בידי כוחות ימין קיצוני השולטים בממשלה ובקואליציה ואינן משקפים את רצון העם ואת הרוב בכנסת. תמיכה או אי תמיכה בהצעת חוק זו תחשוף את פניהם של אלו בכנסת המאמינים בפתרון שתי המדינות אל מול אלו שלא, ואת כוונותיה האמתיות של הממשלה בסוגיה. מהלך זה יוכיח לעצמנו, לעולם הערבי, לפלסטינים ולקהילה הבינלאומית אם יש או אין הסכמה ורוב בכנסת להסכם מדיני בין ישראל לרשות הפלסטינית. חלון ההזדמנויות להסכם שתי המדינות הולך ומצטמצם והצעת חוק זו הינה בבחינת מתן רוח גבית לממשלה ולקואליציה להיכנס למו"מ מידי."

נקודות נוספות בנושא:

1. מאז שנת 1992 לא הייתה כנסת עם רוב כה מוצק להסכם מדיני על שתי מדינות לשני עמים. חייבים לשקף זאת בחקיקה שתבטיח שתי מדינות ותשקף את הרוב שקיים בציבור ובכנסת לפתרון שתי המדינות.

2. זו הפעם הראשונה שמוצע חוק המבטיח כי פתרון הסכסוך יהיה אך רק במסגרת "שתי מדינות לשני עמים".

3. אם חוק ״שתי המדינות״ יעבור, הוא יהווה רוח גבית לממשלה לקידום הסכם על בסיס שתי המדינות, כפי שהממשלה התחייבה.

4. מהלך החקיקה הגיע גם בעקבות מהלכים הנרקמים לאחרונה בימין למען לסיפוח חד-צדדי של שטחי יהודה ושומרון ולהחיל עליהם ריבונות ישראלית.

5. סיפוח חד-צדדי ע"י ישראל יסגור סופית את הגולל על האפשרות לפתרון "שתי מדינות לשני עמים" ויחסל סופית את עתידה של ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית.

6. העברתו של חוק זה יוכיח לעצמנו, לעולם הערבי, לפלסטינים ולקהילה הבינלאומית שיש הסכמה ורוב בכנסת ובעם להסכם על שתי מדינות בין ישראל לרשות הפלסטינית.

7. יש לשים סוף לאבסורד לפיו יש רוב בכנסת ובציבור לפתרון שתי המדינות ואילו הממשלה לא מקדמת זאת בשל היותה בת ערובה בידי גורמי ימין קיצוני שלא משקף את הרוב בעם או בכנסת.

8. מטרת החוק אינה "להביך" את הקואליציה והממשלה אלא לחזק אותן ולתת להן רוח גבית מהכנסת והעם לקראת פיתרון של "שתי מדינות לשני עמים".

דברי הסבר

פתרון שתי המדינות הוא הפיתרון היחידי אשר יבטיח את עתידה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית וכן המתווה היחידי בו ישראל תסיים את הסכסוך הישראלי-פלסטיני ו/או הישראלי-ערבי. פתרון שתי המדינות לא יתקיים לעולם אם ישראל תספח אליה שטחים חד צדדית בשטחי יהודה ושומרון ורצועת עזה. מטרת חוק זה הוא להבטיח כי עתידם ושייכותם של שטחי יהודה ושומרון ורצועת עזה למי מהצדדים ייקבע רק במסגרת הסכם על שתי מדינות לשני עמים ולא על ידי סיפוח או כל מהלך חד צדדי.

שטחי יהודה ושומרון, מוגדרים מאז ה-4 ביוני 1967 על ידי מדינת ישראל כ"שטחים שנויים במחלוקת". משא ומתן מדיני בין מדינת ישראל לבין הנהגת הרשות הפלסטינית סביב מעמדם של שטחים אלו מתקיים באופן פורמאלי מאז ועידת השלום שהתקיימה במדריד באוקטובר 1991, בראשות ראש הממשלה דאז יצחק שמיר ז"ל. מאז ועד העת הנוכחית התגבשה הסכמה לאומית רחבה בדבר הצורך בהפרדה בין מדינת ישראל לבין הפלסטינים, ולקבוע גבולות קבע על בסיס פתרון של שתי מדינות לשני העמים ממערב לירדן.

הסכמה זו באה לידי ביטוי במדיניות שהובילו ראשי ממשלות ישראל לאורך השנים בשיחות השלום עם הנהגת הרשות הפלסטינית. בעשרים השנים האחרונות ידע תהליך השלום עליות ומורדות ונדמה כי לאחר קיפאון מדיני מתמשך ועמוק שב ועולה מחדש הסיכוי לחידוש משא ומתן שישים קץ לתביעות הצדדים וסוף לסכסוך הישראלי-פלשתיני בפרט והישראלי-ערבי בכלל. על מחויבותו הבלתי מתפשרת לנושא זה הצהיר בעבר ראש הממשלה בנימין נתניהו בנאומיו באוניברסיטת בר אילן ביוני 2009, בכנסת ישראל, בקונגרס האמריקאי ובעצרת הכללית של האו"ם. לאחר הבחירות לכנסת ה-19, שב והצהיר ראש הממשלה על מחויבותו לפתרון של שתי מדינות לשני עמים.

לאחרונה חודשו המאמצים לחידוש תהליך השלום מצד ממשלת ישראל, כמו גם מצד מזכיר המדינה של ארה"ב, ג'ון קרי, ואף מצד מדינות הליגה הערבית. מכאן עולה צורך לעגן בחוק את מחויבותה של מדינת ישראל לשלום ולפשרה היסטורית עם העם הפלסטיני במהלך חקיקתי. מהלך זה ישקף את ההסכמה הרחבה בכנסת, הן בקואליציה והן באופוזיציה, ויקבע את פתרון שתי המדינות כמדיניותה הרשמית של מדינת ישראל בספר חוקיה. חוק זה יעניק תמיכה ורוח גבית למדיניותו המוצהרת של ראש הממשלה ויעביר מסר לפלסטינים בפרט ולקהילה הבינלאומית בכלל כי מדינת ישראל חותרת ומחוייבת לשלום עם שכנותיה ותומכת באופן מעשי בקיומן של שתי מדינות שיחיו זו לצד זו בשלום ובביטחון.

חשיבותו של יישום פתרון "שתי המדינות" מחייבת כי החוק יוגן מגחמות פוליטיות חולפות ועל כן מן הראוי שייקבע כי לא יהיה ניתן לשנות או לפגוע בחוק אלא ברוב של חברי הכנסת.

לשון החוק

חוק הסדרת הריבונות בשטחי יהודה, שומרון ורצועת עזה רק במסגרת פיתרון שתי מדינות לשני עמים, התשע"ג – 2013

הגדרות

1. בחוק זה -

"אזור" - כל אחד מאלה: שטחי יהודה, השומרון ורצועת עזה;

אופן הסדרת הריבונות באזור:

2. מעמדם הסופי של שטחי האזור ייקבע אך ורק במסגרת הסכם שיסדיר "שתי מדינות לשני עמים" בין מדינת ישראל לבין הנציגות הרשמית של הרשות הפלסטינאית.

אי סיפוח:

3. מדינת ישראל לא תחיל את ריבונותה באופן חד צדדי ולא תספח שטחים באזור, אלא בהסכם כאמור בסעיף 2.

נוקשות:

4. אין לשנות או לפגוע בחוק זה אלא בחוק שנתקבל ברוב של חברי הכנסת.

"לציונות הגעתי מתוך יהדות; לסוציאליזם הגעתי מתוך הגינות"
זלמן ארן

הרשמה לעדכונים

מאז 2004

כבר מעל 19 שנה, הבמה-הרעיונית היא כיכר העיר היחידה עבור חברי מפלגת העבודה.
יצחק רבין - 2018 א

התחברות

לפרסום מאמרים

אחד במאי

הבהרה: זהו אינו אתר רשמי של מפלגת-העבודה | דוא"ל Info@labor.org.il | הצהרת נגישות | תנאי שימוש