למה עופר עיני? ולמה דווקא עכשיו?

Thank you for rating this article.

היום מתקיימות הבחירות לראשות הסתדרות ולמוסדותיה. זה קורה פעם בחמש שנים. חשוב שמפלגת העבודה כולה, על עובדיה, ועדיה ופעיליה, תתייצב לצדו של עופר עיני. לא רק כי חשוב לייצר אחדות ולכידות במפלגה במאבק כל כך חשוב, אלא גם ובעיקר בגלל שעופר עיני הוא האדם הנכון, בזמן הנכון לשמש בתפקיד כל כך חשוב זה.

עיני הוכיח את היכולת שלו לנהל מאבקים מוצלחים בשביל ציבור העובדים. הכישרון של עיני הוא בעיקר בכך שהוא מבין את כוחה של ההסתדרות וההתאגדות, לצד מגבלותיה, ויודע לעשות שימוש נבון בכוח זה כדי לעזור לציבור העובדים, מבלי לפגוע פגיעה מיותרת בציבור. עיני מבין את האחריות המוטלת על כתפיו בניהול המאבקים החברתיים, ולכן הוא גם השכיל והצליח להגן על זכויות קריטיות של עובדים לצד חיזוק מעמדה של ההסתדרות, מול המעסיקים, מול העובדים ומול הציבור. עיני הצליח בשנים האחרונות לחזק את מעמדה של הסתדרות העובדים, ולהחזיר את ההסתדרות למקום שממנו היא באמת יכולה לשנות ולהוביל שינויים חברתיים. עיני הוביל הצלחות גדולות ומאבקים חשובים. ברור שיש להסתדרות עוד הרבה לעשות, המון. לכן חשוב להעניק לעיני את האופציה להמשיך ולהשיג בקדנציה הבאה את מה שעדיין לא הושג. להמשיך במה שהתחיל.

מנהיגות אחראית

העובדים הם הגורם החשוב ביותר להסתדרות בראשותו של עופר עיני, אך עיני חושב תמיד ובצדק גם על דעת הקהל בציבור הכללי ועל פגיעה אפשרית בו, כמו גם על ההשלכות הכלכליות של המדינה והמשק. לכן לאורך כל כהונתו הוא ניסה לנהוג באחריות ובמתינות. זו לא חוכמה להשבית את המשק ולבזבז כספי ציבור, מבלי לחשוב על ההשלכות שיש לכך, הן על הלגיטימציה של ההסתדרות בציבור והן על כלכלת המדינה.

עיני, בניגוד לאחרים, עשה שימוש חכם בשביתה רק כנשק יום הדין. זו הסיבה שבגינה הוא הצליח לחדש את כוח ההרתעה של ההסתדרות מול הממשלה והמעסיקים ובמקביל גם לא עורר סלידה כלפי ההסתדרות בקרב הציבור הרחב. מנהיג אחראי מבין את גבולות הכוח שלו ושל הארגון שלו בכל נקודת זמן ויודע לעשות שימוש בכוח הזה כדי להשיג מקסימום הישגים במינימום נזקים ובנקודת זמן ספציפית. עופר עיני בהחלט עשה זאת ועל כך, מעבר לסיבות נוספות מגיעה לו התמיכה של מפלגת העבודה ושל חברי ההסתדרות אשר הולכים מחר לקלפיות.

מנהיגות ערכית

גורמים רבים מנסים לעשות לעיני דה-לגיטימציה, אך הוא הוכיח לאורך כל הדרך שהוא מנהיג ראוי שמוּנע מאידיאולוגיה, מרצון לעזור לציבור עובדים ומרצון לקדם צדק ושוויון חברתי. מאז שעיני נבחר הוא עמל רבות כדי לשפר את מעמדם של העובדים, הוא נלחם עבור מגזרים מוחלשים והשקיע מרץ רב בניסיון לתקן עוולות חברתיות שהובילו למחאה החברתית, בזמן המחאה, לפניה ואחריה. גם בתקופות הקשות ביותר הצליח עיני להשיג הישגים לא מבוטלים עבור ציבור העובדים, ואת זה אסור שנשכח לו כעת, ערב הבחירות להסתדרות. ישנם השואלים אותי מדוע העבודה לא תומכת באיתן כבל, הרי גם הוא ממפלגת העבודה, מבניה ומנהיגיה. ישנן שתי סיבות עיקריות לכך: האחת - כיבוד החלטת המוסד העליון של המפלגה, ועידת המפלגה, אשר החליטה ברוב מוחץ וברור לתמוך במועמדותו של עיני. החלטות יש לכבד וכך גם את מוסדות המפלגה. השנייה - היום, אולי יותר מתמיד, אנחנו צריכים הסתדרות חזקה שתוביל את ערכי המחאה הבאה, תייצג את ציבור העובדים ולכן אנחנו צריכים מנהיג חזק שיוביל את ההסתדרות.

מחאה חברתית חייבת לפרוץ ותפרוץ שוב בקרוב בשל המדיניות הכלכלית חסרת רחמים של הממשלה ובשל זלזולה במחאה וברצון הציבור. השילוב הזה של המנהיגות האחראית לצד המנהיגות הערכית שקיימת בעופר עיני, היא שיוצרת את החוזק, התבונה והתובנות הנדרשות ממנהיג שמוביל את ההסתדרות - ולכן עיני הוא המנהיג הנבון והנכון בזמן המאוד נכון. אלו גם הסיבות שבגינן עלינו לחזק את נעמת, ארגון הנשים המוביל והחשוב בישראל ולתמוך בגליה וולך, אישה חזקה ומנהיגת נשים עם קבלות רבות שנים, לראשות הארגון.

טור הדעה, פורסם במקור באתר וואלה!

"באת מקלל, יצאת מברך."
חכ לשעבר יורם מרציאנו, על אהוד-ברק בלשכת העבודה 20.1.2011

הרשמה לעדכונים

מאז 2004

כבר מעל 19 שנה, הבמה-הרעיונית היא כיכר העיר היחידה עבור חברי מפלגת העבודה.
יצחק רבין

התחברות

לפרסום מאמרים

אחד במאי