הצטרפו למדורת השבט שלנו או ש....

Thank you for rating this article.

הדיון המתמשך על אודות השינוים בחוק טל שאמור בסופו של דבר להסדיר שרות לאומי שיוויוני יותר לכולם מזכיר לנו שבארץ מעדיפים על פי רוב לפעול בכוחניות על מנת להשיג את המטרות. במידה והכוח לא מספיק נפעיל יותר כוח ואם גם זה לא מספיק, אז תמיד אפשר להפעיל עוד יותר כוח. למרות שנתקלנו לעתים קרובות במגבלות הכוח, במיוחד עם שכננו הערבים, אנו עדיין אוהבים לעשות בו שימוש, גם במהלכים פוליטים בתוך המדינה כי אנחנו התרגלנו לדפוס זה, אנחנו טובים בזה וזה נותן לנו הרגשה טובה.

כידוע חרדים וערבים נחשבים לאוכלי חינם כי הם לא נוטלים חלק בשרות לאומי כלשהו, מצב שנמשך שנים רבות. בנוסף הם אף מקבלים הטבות, כאזרחי המדינה, רחמנא ליצלן. מאשימים את שתי האוכלוסיות שהן האחראיות הבלעדיות לאי שרותן את המדינה ומצפים מהן שיבינו כי הן חייבות לשאת בנטל באופן שיוויוני. על כן דורשים מהן להתגייס ואם הן לא ישתפנה פעולה יענישו אותן.

האם לא היינו שותפים מלאים למצב שנוצר ? האם זה לא היה לנו נוח ? כך התאפשרה אפלייה רבתית של האוכלוסייה הערבית שלא זכתה להטבות שניתנות לאוכלוסיות שעושות שרות לאומי. היה ניתן לומר בצדק: הם לא עושים שרות לאומי אז לא מגיעות להם זכויות שוות. והחרדים ? האם אנחנו באמת רצינו אותם בצה"ל עם כל הנטל הלוגיסטי והדתי שכרוך בשרותם ? באמת שלא ! הם הרי שונים ואנחנו מעדיפים סביבנו אנשים כמונו.

עכשיו באה שעת ההתחשבנות. מה שהיה כבר לא יכול להימשך. הכלכלה, האזרחות הטובה והשכל הישר אומרים שלא. אז מה אנחנו עושים ? מחוקקים חוק ביד קשה ודורשים ענישה כואבת כי הערבים/החרדים נחשבים לאוכולוסיות קשות עורף.

ברור לכל שמדובר כאן בתהליך של הנדסה חברתית, ניסיון לשלב שתי קבוצות אוכלוסיה למדורת השבט שלנו וטוב שעה קודם. לרוע המזל הנסיבות קשות עבור שתי הקבוצות: האוכלוסיה הערבית לא זכתה זה שנים בחלקה בעוגה הלאומית והעדר כל תהליך מדיני עם הפלשתינים מקשה עליהם לשתף פעולה. האוכלוסיה החרדית נמצאת בחרדה עמוקה בפני התקפה רבתית של המודרנה בהובלת האינטרנט.

סיכויי ההצלחה לגישה הכוחנית הרווחת דומים לסיכוי שנתניהו יזמין את אחמדינג'אד לארוחת ערב אינטימית על מנת לדון עמו על מחקרים משותפים בתחום הגרעין. פתרון סוגיית השרות הלאומי השוויוני דורש רגישות, סבלנות, סובלנות ובעיקר חזון ברור באיזה מדינה אנחנו רוצים לחיות והיכולת להסביר זאת לציבור ספקני וציני. נתניהו אינו מתאים לכך וכמוהו גם יתר חברי הקואליציה. האם אנחנו אמורים להיות מופתעים אם ערבים וחרדים לא יצטרפו למדורת השבט בקרוב? לא באמת, לא עם הממשלה הנוכחית.

"צריך להיות אדם שכל הזמן פועל למשהו ואני אומר אתה תמיד גדול כגודל העניין שאתה משרת ואתה נהייה קטן אם אתה משרת רק את עצמך"
שמעון פרס, ראיון ב-YNET יולי 2005

הרשמה לעדכונים

מאז 2004

כבר מעל 19 שנה, הבמה-הרעיונית היא כיכר העיר היחידה עבור חברי מפלגת העבודה.
יצחק רבין - 2014 B

התחברות

לפרסום מאמרים

אחד במאי