מובטלים? זה הזמן להקים עסק קטן

Thank you for rating this article.

"אני בעל עשר שנות ניסיון, השכלה אקדמית ותמיד הייתי עובד מצטיין שהכניס למעסיק הרבה לקוחות וכסף. אז למה אני לא מצליח למצוא עבודה?".

השאלה הזו נשאלת באחרונה על ידי הרבה אנשים מוכשרים שנדחים פעם אחר פעם על ידי מעסיקים פוטנציאלים, ללא תשובה ראויה. במקום לחפש את התשובה בחיפוש סיזיפי לעתים במשרה נוספת כשכיר בחברה, הגיע הזמן לעודד אנשים מוכשרים אלה לעבור לתחום היזמות.

לאור נתוני האבטלה והמשבר הכלכלי, זה הזמן לעודד יזמים חדשים, יצירתיים ונמרצים, חברתיים ועסקיים, להקים עסקים חדשים שימריצו את הפעילות הכלכלית במשק ובעיקר, יתנו למבקשי העבודה נתיב נוסף להכנסות ולהתפתחות מקצועית. בארה"ב קוראים להם "יזמים בכוח" או "יזמים במקרה", וטוענים כי כחצי מהחברות הגדולות בארה"ב הוקמו בזמן שפל כלכלי.

כבר חודשים רבים שראשי המשק מזהירים מפני הידרדרות המצב הכלכלי היחסית איתן שנהנים ממנו תושבי ישראל בשנים באחרונות, בעיקר אל מול קריסת כלכלות כה רבות באירופה. באחרונה התרבו האזהרות על רקע מתקפה אפשרית באיראן, שעלולה להחיש משבר כלכלי חדש, ופורסמו נתוני אבטלה המעידים על עלייה במספר מבקשי העבודה במשק. אמנם עדיין לא ברור אם העלייה במספר דורשי העבודה היא תקופתית או מעידה על מגמה, אך ברור כי הכיסאות זזים מתחת לישבנם של שכירים ושכירות רבים.

מידת היצירתיות והיזמות של ישראלים היא מן הידועות בעולם, ואל לה להתרכז רק בהיי-טק. רבים ממבקשי העבודה יכולים ורוצים להקים עסק קטן שיעניק להם עצמאות כלכלית ואי תלות בשוק העבודה. מדיניות עידוד המשק לפעילות כלכלית נמרצת, צריכה להתמקד דווקא במתן סיוע ליזמים מתחילים, עסקים קטנים ובינוניים, שהם אלה שירגישו ראשונים את המשבר הכלכלי.

כדי לסייע בידם לעשות כן, המדינה צריכה לעודד יזמים, להכשיר אותם ולתת להם ייעוץ וליווי לתחילת הדרך, כמו גם הלוואות קטנות, שהביורוקרטיה סביבן לא קיימת או נמוכה. תמיכה ביזמים חדשים תרחיב את אפשרויות התעסוקה ולא פחות חשוב - תיתן תחושת ערך לאנשים.

לפי נתוני פרזנטנס ישראל, 74% מהיזמים שניתנו להם הכשרה וליווי, הקימו עסקים או מיזמים חברתיים שעדיין פעלו אחרי שנה. בנוסף, הרבה מהיזמים שיתפו אנשים נוספים במיזם, כלומר הפכו למעסיקים ויצרו עוד מקומות עבודה. הצלחת המודל קשורה בצורה ברורה למתן כלים מעשיים וחדשניים ליזם המתחיל: הגדרה ברורה של החזון, כלים לשיתוף החזון כגון, בניית אתר אינטרנט, פעילות ברשתות חברתיות ובניית מודל עסקי-חברתי.

הממשלה צריכה לעזור לאזרח הקטן להתפתח ולהשתמש במשאבים קיימים, כמו מתנ"סים, ורשויות מקומיות, כדי להציע ליזמים חברתיים ועסקיים הכשרה מעשית להקמת עסק חדש.

-------------------------------------------------------------------------------------

הכותבת היא מנכ"לית פרזנטנס ישראל, ארגון המכשיר יזמים חברתיים וטורה פורסם במקור באתר דה-מרקר.

"כדי לקיים את יסוד השבת בחיי ישראל אינני צריך להסכמים בין מפלגתיים... השבת בשבילי היא מעמודי התרבות העברית וההישג הסוציאלי"
ברל כצנלסון

הרשמה לעדכונים

מאז 2004

כבר מעל 19 שנה, הבמה-הרעיונית היא כיכר העיר היחידה עבור חברי מפלגת העבודה.
יצחק רבין

התחברות

לפרסום מאמרים

אחד במאי