דיון בתוצאות הבחירות לכנסת ה-19 בועידת מפלגת העבודה

Thank you for rating this article.

הבחירות, בחידוד אידאולוגי ובדרך בה נבנה את עצמנו כאלטרנטיבה שלטונית. במקום הדיון החשוב הזה נערוך דיון פרוצדוראלי על תיקוני חוקה שכל תכליתם הם ביסוס מעמדה של יו"ר המפלגה וריקון מוסדותיה מסמכות ומתוכן. הבוקר שלחתי ליו"ר המפלגה שלי יחימוביץ' מכתב בנושא, אליו כיתבתי גם את חברי הסיעה וחברי ועידת המפלגה. הנה הוא לפניכם: 

לכבוד 
ח"כ שלי יחימוביץ', יו"ר מפלגת העבודה

הנדון: סדר היום של ועידת מפלגת העבודה שתתכנס ביום 4.4.13

לפני כשלושה חודשים נערכו הבחירות לכנסת שבהן לצערנו - חרף תחושת התקווה, גלי ההדף של המחאה החברתית וההתפוררות של קדימה - זכתה לבסוף מפלגת העבודה בתוצאה מאכזבת שכאבה לכולנו.

מאז סיום הבחירות אני מצפה לכינוס של מוסד ממוסדותיה של המפלגה, שבו יתאפשר לכולנו לקיים דיון פתוח, ערכי, אידיאולוגי, מהותי וקונספטואלי בכל הנוגע למערכת הבחירות ודרכה של מפלגת העבודה.

יחדיו, הייתי ועודני משוכנע, נוכל להחליף דעות ורעיונות, להפיק לקחים ולעסוק בשאלות משמעותיות ביותר כגון: סיבות הכישלון בבחירות, בריחת תומכים מסורתיים, הסתרתו של השיח המדיני, האג'נדות שהמפלגה מחויבת לקדם, שידוד מערכות לשיקום המפלגה, בניית אלטרנטיבה שלטונית, דרכי פעולה לצירוף תומכים חדשים מקרב כלל הציבור ועוד.

לצערי, במקום לעסוק בשאלות חשובות אלו בחרת להפוך את הפרוצדורה המפלגתית למהות הדיון ולעקר את הכינוס הקרוב מתוכן אמיתי. הדבר הבסיסי ביותר שמחייב כל ארגון, כל שכן מפלגה דמוקרטית ופלורליסטית המתיימרת להוות כח פוליטי מרכזי, הוא היכולת לקיים בדק בית וליתן לחברי מוסדותיה את הזכות להתבטא ולבטא את רעיונותיהם ומחשבותיהם. אינני זוכר מצב כה עגום שבו לא התאפשר למוסדות המפלגה לקיים ולו דיון בתוצאות בחירות שנערכו, וזאת במשך כשלושה חודשים.

במקום הדיון המהותי והחשוב המתבקש, את מבקשת להעביר שורה של שינויים בחוקת המפלגה ובתקנוניה שמטרתן אחת: הקניית כח נוסף ליו"ר המפלגה וביצור מעמדו. אין זו אלא השלטת דיקטטורה בשיטות דמוקרטיות.

מקריאת השינויים המוצעים עולה כי אין מדובר בתיקונים קלים אלא בחוקה חדשה דה פקטו. החוקה החדשה שאת מבקשת להעביר היא הורדת מסך על מפלגת העבודה והפיכתה למפלגת שלי יחימוביץ'. בכל שנותיי במפלגה איני זוכר דריסה כה גסה של כל ערך דמוקרטי והפיכת מוסדות המפלגה לחצרות של אומרי הן. איננו מתגעגעים לברק ולשיטותיו, אבל לא עברנו את כל המאבק הקשה מולו רק בשביל שנקבל בסוף את אותה הגברת בשינוי אדרת. 

מקריאה מעמיקה של הצעותייך עולה סדרה ארוכה של פגיעה בזכויות חברי וחברות המפלגה. אתן מספר דוגמאות קטן:
- פגיעה ביכולת של חברי הועידה להביא לכינוסה על ידי העלאה דרקונית של מספר החתימות הנדרשות לשם כך מ-10% לשליש מחברי הועידה. זהו מספר לא פרופורציונאלי וחסר תקדים (אפילו בחוקת ברק הדרקונית נדרשו רק 20%). 
- הוספת חברי לשכה ממונים בעלי תפקידים חדשים שהנם אנשי המנגנון וראשי עמותות הנמנים על תומכייך המובהקים. 
- ריקון מתוכן של סמכויות הלשכה והעברתן לגוף מצומצם של מזכירות הלשכה שמהווה גוף שנשלט לחלוטין על ידי יו"ר המפלגה על חשבון סמכויות של גופים נבחרים, דמוקרטים ורחבים. 

בנוסף הצעותייך פוגעות במעמד המזכ"ל ומבקשות לדחות באופן לא סביר את מועד הבחירות עד כדי מסמוסן. כמו כן ביטול האפשרות לערער בפני פורום פוליטי על החלטות צוות ההתערבות בבחירות לרשויות המקומיות.

כאמור מדובר במספר דוגמאות קטן מאוד מתוך רצף בלתי נתפש של הצעות לא דמוקרטיות שהנך מבקשת להביא בפני הועידה, אשר רבות מהן הינן החלטות אשר התנגדת אליהן בתוקף שעה שברק ניסה לקדמן ובמקרים רבים, אף הרחקת לכת באופן משמעותי מחוקת ברק הסופית בכל הקשור לפגיעה בחייה הדמוקרטים של המפלגה.

מה נשתנה? כיצד קרה הדבר שחוקת ברק הופכת לנוסח חיוור להצעות השונות שהנך מבקשת לקדם? כיצד ממי שנאבקה בחוקת ברק ובפגיעה האנושה שזו הביאה למרקם הדמוקרטי המפלגתי הפכת לזו שמתעלה עליה?

אין בי במילים כדי לתאר את גודל אכזבתי שעה שגילתי כי השקט, התמיכה והגיבוי שהוענקו לך כיו"ר מפלגה ובצדק רב (ובעוצמות שלא ניתנו לאף יו"ר קודם), לא נוצלו כדי לחשוב על רעיונות לקידום המפלגה, שמירת הדמוקרטיה, יצירת שותפויות והענקת מקום לכלל חברי ונבחרי המפלגה, אלא כדי לבקש ולקדם סדר יום תקנוני ופרוצדוראלי אשר רומס את החיים הדמוקרטים ברגל גסה ושכל מהותו היא אחת: ביצור מעמדה של יו"ר המפלגה והשתקת כל דעה אחרת.

קצרה היריעה מלפרט את כל ההסתייגויות שהגשת נגד חוקת ברק, אך כשמציבים אותן אל מול מעשייך היום מעלה הדבר ריח חריף של מוסר כפול. צר לי על כך שאינך עומדת בסטנדרטים שהצבת לאחרים. 

מפלגת העבודה יקרה ללבי ואני מאמין שניתן לשקמה ולהציבה כאלטרנטיבה שלטונית. אי לכך אומר בצורה שאינה משתמעת לשתי פנים כי בכל צומת בו תנסי לפגוע בדמותה הדמוקרטית תמצאי אותי מולך במאבק חסר פשרות. איני חושש מכך שאותקף על ידי עושי דברייך ואואשם בסכינאות. הסתיימה התקופה בה שתקתי וישרתי קו עם דרכך. עשיתי זאת בתקופת הבחירות על מנת לא לפגוע במפלגה, אך כעת איני מתכוון לעמוד מנגד ולראות אותה מתפרקת מנכסיה. 

אי לכך אני תובע לדון בכינוס הועידה הקרוב רק בנושאים פרוצדוראליים שאינם סובלים דיחוי דוגמת מועד בחירות למזכ"ל המפלגה, מועד הבחירות ללשכת המפלגה והיערכות לבחירות לרשויות המקומיות וזאת מבלי לקיים שינויים פתאומיים בחוקה בנושאים אלו. כמו כן אני מציע לדחות את הדיון בהצעות לשינוי החוקה ו/או בגריעת סמכויות ממוסדות המפלגה כפי שקבוע היום בחוקה ולהעבירו לוועדה לענייני מפלגה ו/או ללשכה החדשה שתיבחר שם נוכל לקיים דיון רציני ומעמיק בחוקה כפי שאת כתבת לברק, "בכבוד הראוי לה, ולא במחטף".

בברכה,

ח"כ איתן כבל

"עלינו להיכון למלחמה כאילו היא בלתי נמנעת ולחתור לשלום כאילו הוא בהישג יד"
יגאל אלון

הרשמה לעדכונים

מאז 2004

כבר מעל 19 שנה, הבמה-הרעיונית היא כיכר העיר היחידה עבור חברי מפלגת העבודה.
יצחק רבין

התחברות

לפרסום מאמרים

אחד במאי