תראו את זה

Thank you for rating this article.

תראו את זה! בדיון בוועדת הכספים גילינו שהלוביסטית (בלבן) שמייצגת בין היתר את דלק-אנרגיה מקבוצת דלק של תשובה, יושבת בוועדה ללא תג הזיהוי הנדרש על-פי החוק. כשהשומר ניגש אליה בדרישה לענוד את התג, היא חייכה אליו וענתה, "אבל הוא הורס לי את הלוק!". זה מה שקורה כשיש חוק - אבל אין איך לאכוף אותו.

אנחנו לא יכולים להרשות שימשיכו למרוח אותנו. הרעש שעשינו לגבי הלוביסטים הביא את "יש עתיד" להעלות השבוע את חוק "הרחבת הפיקוח על שדלנות" של ח"כ עדי קול. כשקראתי את הצעת החוק שלה, לפני כמה חודשים, היא נראתה לי חיובית. הבוקר הופתעתי לגלות שההצעה שונתה, ושמהגרסה החדשה נעדרות הסנקציות. במילים אחרות - מישהו החליט לעקור לה את השיניים.

בהצעה המקורית הוצע להטיל קנס בגובה 50 אלף שקל על לוביסט שיפר את החוק, אבל בגירסה החדשה אין כל זכר לענישה. מעניין אם הכוחות שגרמו להצעת החוק להתרכך פתאום הם אותם כוחות שהביאו את יו"ר ועדת הכספים למנוע את זיהוי הלוביסטים בדיוני הריכוזיות בשבוע שעבר, ותודה רבה להעמותה לדמוקרטיה מתקדמת שהפנתה את תשומת ליבי לעניין. מה שאנחנו דורשים כאן אינו קיצוני: בארצות-הברית מטילים קנס של 200 אלף דולר וחמש שנות מאסר (!) על לוביסטים שהפרו את החוק, בקנדה מרתיעים באמצעות סכום דומה ושנתיים מאסר. לא פחות.

שלחתי היום מכתב ליו"ר הכנסת, יולי אדלשטיין, וביקשתי ממנו לדרוש מיושבי הראש של הוועדות השונות להסדיר את רישומם של הלוביסטים בכניסה לכל דיון ולכלול בכל פרוטוקול את שמותיהם, את שמות מעסיקים ואת כל הגורמים שמיוצגים על ידם. פיקוח רציני על לוביסטים מחייב אמצעי אכיפה. בלעדיהם, איזו סיבה יש לשליחיהן של החברות החזקות במשק לוותר באופן התנדבותי על חופש הפעולה האדיר שיש להם היום במסדרונות הכנסת?

חבל שהח"כים של יש עתיד בחרו להשמיט את החלק החשוב ביותר בהצעת החוק הזו, ועוד יותר חבל שהממשלה תפספס הזדמנות ליצור חוק רציני ומרתיע, שיסדיר את הנושא אחת ולתמיד. מקווה שאף לוביסט לא היה מעורב בהחלטה שלהם. 

---------------------------------------------

הטור המלא, פורסם בעמוד הפייסבוק של ח"כ שפיר.

"כדי לקיים את יסוד השבת בחיי ישראל אינני צריך להסכמים בין מפלגתיים... השבת בשבילי היא מעמודי התרבות העברית וההישג הסוציאלי"
ברל כצנלסון

הרשמה לעדכונים

מאז 2004

כבר מעל 19 שנה, הבמה-הרעיונית היא כיכר העיר היחידה עבור חברי מפלגת העבודה.
יצחק רבין - שיר לשלום

התחברות

לפרסום מאמרים

אחד במאי