הבסיס לפתרון הסכסוך הונח באוסלו

Thank you for rating this article.

ב־20 השנים שעברו מאז נחתמו הסכמי אוסלו בין ישראל לבין הרשות הפלשתינית, נערך קרב על הנרטיב שעמד בבסיסם ועל הדרך שאליה הובילו. בקרב התודעתי הזה ניצח ניצחון מוחץ - לפחות נכון לימים אלה - הימין, כשהפך בצורה שיטתית את הסכמי אוסלו לסמל הכישלון של מחנה השלום. כך הפכו במרוצת השנים ההסכמים ההם לכלי ששולפים פרשנים, פוליטיקאים ושאר נציגים מהימין כל אימת שהסדר מדיני הכולל את חלוקת הארץ עומד על הפרק.

למרות כל אלה ראוי שנבחן את הסכמי אוסלו בפרספקטיבה היסטורית לא כהסכמים טכניים בין ישראל לאש"ף, אלא כרעיון, כתפיסה. ההסכמים שנחתמו בין ראש הממשלה יצחק רבין לבין יאסר ערפאת רחוקים מלהיות מושלמים ברמה הטכנית, אך בעיניי הם סמל למנהיגות אמיצה. יצחק רבין לא שש אלי הסכם וסלד מדמותו של ערפאת, אך היה המנהיג הישראלי הראשון שהבין שהשליטה על עם אחר היא רעה לישראל מכל הבחינות: בינלאומית, כלכלית, ביטחונית ומוסרית. הוא גם היה הראשון שהיה לו האומץ הנדרש כדי לעשות מעשה משנה מציאות.

רבין, שהיה "מר ביטחון", ידע טוב מכולם ששינוי מציאות גורר בהכרח התנגדות אלימה של קיצונים משני הצדדים, אך כמי שראה לנגד עיניו את המחירים הנוראים של המלחמה, הוא השכיל להבין שהקרב על השלום עדיף עליו בעשרות מונים.

היסודות שהונחו בחתימת הסכמי אוסלו לפתרון הסכסוך הישראלי־פלשתיני, ונראו אז לחלקים רחבים בציבור פתרון רדיקלי מדי, הם היום כמעט קונצנזוס בציבור הישראלי ובפוליטיקה הישראלית. את העובדה שהזמן משחק לרעתנו ושהמשך המצב הקיים מסכן את החזון הציוני לכונן כאן מדינה יהודית ודמוקרטית, כפי שהבינו רבין ופרס כבר ב־93', מבינים היום גם אלה המחזיקים באידיאולוגיה ימנית, ובהם רה"מ בנימין נתניהו.

אם יש משהו שהסכמי אוסלו הוכיחו הוא שכשיש הנהגה אמיצה ואחראית אפשר לשבור את כל החומות, לדבר ולהגיע להסכמות. לצער כולנו, מאז לא נמצא המנהיג או המנהיגה שהיו בעלי תעוזה מספקת כדי לעשות מעשה משנה מציאות והיסטוריה ולחלץ אותנו ואת הפלשתינים ממעגל הדמים הבלתי נגמר הזה.

מה שהיה נכון ב־93' נכון שבעתיים היום. האפשרויות העומדות לפתחה של ישראל הן הסדר על בסיס פתרון שתי המדינות או סיפוח השטח והפיכת ישראל למדינה דו־לאומית בעלת רוב ערבי. אין אופציה שלישית משום שהעולם אינו מקבל עוד את השליטה בת 46 השנים של ישראל על העם הפלשתיני.

הסכמי אוסלו אולי הפסידו בקרב על תודעת הציבור הישראלי, אך יחגגו ניצחון גדול ביום שבו נגיע להסדר עם הפלשתינים, שיקבע סופית את גבולותיה של ישראל לצד מדינה פלשתינית. הבסיס שהונח באוסלו יהיה הבסיס שבזכותו ימשיך החלום הציוני להתקיים עוד שנים ארוכות.

-----------------------------------

התפרסם באתר ישראל היום.

"הצבא איננו ארגון דמוקרטי זה הארגון הבלתי-דמוקרטי היחיד שהדמוקרטיה שומרת כדי להגן על עצמה"
שמעון פרס, ראיון ב-YNET יולי 2005

הרשמה לעדכונים

מאז 2004

כבר מעל 19 שנה, הבמה-הרעיונית היא כיכר העיר היחידה עבור חברי מפלגת העבודה.
יצחק רבין

התחברות

לפרסום מאמרים

אחד במאי