הצהרה מדינית ינואר 2016 - חוג הארבעה בנובמבר

Thank you for rating this article.

חוג הארבעה בנובמבר רואה לעצמו כמטרה את הנצחת זכרו של יצחק רבין במפלגת העבודה ובציבור הישראלי בכללו. החוג רואה עצמו כממשיך דרכו של רבין, דרך אמיצה ופרגמטית כאחת, השמה לה למטרה את הגשמת ושמירת החזון הציוני של מדינה יהודית דמוקרטית המהווה אור לגויים בכלל ובנושא צדק חברתי בפרט.

חוג הארבעה בנובמברהחוג שם לעצמו כמטרה את הגשמת כל ארבעת חלקיו של החזון הזה: בטחון המדינה, ישראל כבית הלאומי של העם היהודי, דמוקרטיה ליברלית השמה לה את זכויות הפרט והמיעוט כעקרונות בסיס וצדק חברתי במובן של עזרה הדדית וצדק הכולל את הזכויות החברתיות הבסיסיות של כל אדם, בהתאם למסורת של העם היהודי ולאור חזונם של נביאי ישראל.

לאור החזון הציוני האמור לעיל, החוג מציע את התובנות הבאות בהקשר לסכסוך הישראלי-פלשתיני:

  1. ראשית, ברור שהחזון הציוני לא יכול להתקיים תוך כדי המשך המצב בו קיימת שליטה ישראלית בשטחים בהם חיים מיליוני פלשתינים. המצב הקיים מסכן את החזון הציוני של מדינת ישראל כמדינה בעלת אופי יהודי ודמוקרטי, שכן אם ימשך הסיפוח הזוחל ללא הענקת זכויות גם לפלישתינאים יפגע אנושות האופי הדמוקרטי והערכי של מדינת ישראל, ומאידך אם הסיפוח ימשך וינתנו כל הזכויות לפלישתינאים בשטחים , נהפוך למדינה דו-לאומית וישראל תחדל להיות הבית הלאומי של העם היהודי!
  2. הפסקת השליטה בעם הפלשתיני והבטחתה של ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית מחייבים יציאה משטחים מסוימים ביהודה ושומרון.
  3. הטוב ביותר הוא יציאה תוך כדי הסכם עם הרשות הפלשתינית ובאישור והסכמה של הקהילה הבינלאומית. דבר שיבטיח את סיום הסכסוך ויבטיח סידורי בטחון לישראל.
  4. הסכסוך היום, בניהולם של נתניהו ואבו מאזן הביא אותנו למצב שבו הסכסוך נתפש בעולם כמאבק של הפלשתינאים, מול עם כובש על זכותם, כיחידים לקבל את זכויות האדם והאזרח, וכעם לקבל את זכותו לבית לאומי.
  5. במאבקם על זכויות בסיס זוכים הפלשתינאים בהצלחה אחר הצלחה בעולם בלי לשלם שום מחיר!
  6. לכן, האינטרס הפלשתיני הוא להמשיך בתהליך הנוכחי ולא ללכת לקראת הסכם שבו הפלשתינאים יאלצו מבחינתם לשלם מחיר כבד.
  7. ישראל איננה יכולה להרשות לעצמה שקיום אינטרסים בסיסיים שלה יהיה תלוי ברצונם הטוב של הפלשתינאים.

ברור מהניתוח הזה שקיים מתח בין הרצון והצורך לצאת משטחים מסויימים ביו"ש בהסכם, לבין התלות שזה יוצר ברצונם הטוב של הפלשתינאים.

המתח הזה בא לידי ביטוי לאחרונה בויכוח הפנימי במפלגת העבודה בתכניות השונות ובהתבטאויות השונות. הויכוח הוא בין המצדדים ביציאה בהסכם בלבד, לבין אלו הקוראים לפעולות חד צדדיות של ישראל.

חוג הארבעה בנובמבר, ממליץ לפיכך על האסטרטגיה הבאה: המטרה היא לסיים את השליטה של ישראל על עם זר על ידי הסכם שיסיים את הסיכסוך ויבטיח את בטחונה של ישראל. על מנת להביא לכך חייבים לייצר מצב שבו לפלשתינאים יהיה יותר משתלם להגיע להסכם מאשר להמשיך במצב הקיים.

אי לכך אנו מציעים את קו הפעולה הבא: ישראל תצא משטחים ביהודה ושומרון תוך כדי הקפדה שגושי ההתנחלויות, בקעת הירדן והמקומות האסטרטגיים בגב ההר ישארו בידינו וכך שמרבית האוכלוסיה הפלשתינית תשאר בשטח הפלשתיני. קביעת השטח המדויקת תעשה על ידי מומחי בטחון ומדיניות. החוג סבור שמדובר בכ 70-80% מהשטח. צה״ל ישאר באזורי B ו-C כפי שהוא נמצא כרגע וישאר שם עד להגעה להסכם עם הפלשתינאים.

פעולה זו תוכרז כיציאה זמנית לתקופה שתיקבע מראש על ידי ישראל. אנו חושבים שזמן סביר הוא בין שנה לשנתיים. בנוסף ישראל תכריז גם על מוכנותה להכיר במדינה פלשתינית בתנאי שנושאי הגבולות והביטחון ידחו למשא ומתן ישיר בין הצדדים. יציאה זו של ישראל מהשטחים כוללת פינוי של ההתנחלויות שנמצאות בשטח שממנו ישראל יוצאת. במהלך התקופה הזו ישראל והרשות/המדינה הפלשתינית ינהלו משא ומתן על ההסכם ביניהן.

במידה ובתום התקופה לא יושג הסכם תספח ישראל את השטחים שברשותה ותתן אזרחות מלאה לכל הפלשתינאים באותם השטחים. סיפוח כזה יחול על כ-50,000 פלישתינאים דבר שלא ישנה את אופיה של ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית.

יציאתה של ישראל מהשטחים והפיכתה של הרשות הפלשתינאית למדינה, יהפוך את הסכסוך הישראלי פלשתיני מסכסוך על זכויות אדם ואזרח לסכסוך ״בנאלי״ על טריטוריה וגבולות.

בשעה שהסכסוך הינו על זכויות אדם ואזרח אנו מפסידים בדעת הקהל ובמעמדנו הבינלאומי דבר המסכן אף את ביטחוננו, אולם אם הסכסוך יהיה רק על גבולות, בטחון וזכותו של העם היהודי לשכון בשלום במדינתו, אנו מנצחים גם בדעת הקהל וגם בזירה הבינלאומית וזה מחזק אותנו.

במצב כזה יש לפלשתינאים הרבה מה להפסיד אם הם אינם נכנסים למשא ומתן ומקבלים על עצמם פשרה כזו או אחרת.

עמדתו של חוג הארבעה בנובמבר ע"ש יצחק רבין ז"ל, היא לדעתנו, סינתזה של כל ההצעות שהועלו ע"י גורמים שונים במפלגה: גם פעולה חד צדדית שתבטיח את היותה של ישראל יהודית ודמוקרטית וגם המשך שליטה בכל אותם מקומות החשובים לביטחון המדינה, וכן שינוי אופיו של הסכסוך מכזה המבוסס על זכויות אדם ואזרח לכזה המבוסס על ויכוח טריטוריאלי והכי חשוב שבכך נוצר מצב שבו יש תמריץ לכל הצדדים למשא ומתן רציני שיש סיכוי לסיימו בהצלחה.

בברכה,

אשר זנזורי-יו"ר פרופ' ניר סוכן-עורך המסמך מזכירות החוג.

"בנגב ייבחן העם בישראל ומדינתו"
דוד בן גוריון, משמעות הנגב שדה בוקר 17.1.1955

הרשמה לעדכונים

מאז 2004

כבר מעל 19 שנה, הבמה-הרעיונית היא כיכר העיר היחידה עבור חברי מפלגת העבודה.
יצחק רבין - סניף מודיעין לא שוכח 2010

התחברות

לפרסום מאמרים

אחד במאי