על המסר

Thank you for rating this article.

בזמנים קשים אלו, כשלמפלגת העבודה צופים התרסקות בבחירות הקרובות, יש להתחיל כבר בחשבון הנפש. לא על מנת להכות על החטא, אלא על מנת להבין למה הדרדר מצבה כל כך, מה עוד ניתן לעשות על מנת לבצע את התפנית המתבקשת, ואולי אף לשכנע את הציבור בתהליך המתרחש ולזכות לתמיכה רחבה יותר בבחירות לכנסת.

המפלגה לא נמצאת במצבה הנוכחי רק בגלל התמכרותה לשלטון, לא רק בגלל אי קיום הבטחות על ידי ראשיה, ולא רק בגלל שהיא מנסה לשריין את עצמה לדעת ולא מספיק מאפשרת לכוחות חדשים להשפיע בתוכה. היא נמצאת שם כי היא מתנערת מדרכה, מרוח ערכי תנועת העבודה.

כשמפלגת קדימה עושה כל שביכולתה לשבור שמאלה במישור המדיני ולאמץ את גישת השמאל הציוני הדוגל בשתי מדינות לשני עמים, כאשר ציפי לבני עושה כל שביכולתה להשיג הסכם שלום עם הפלסטינים, אין ספק שייחודיות המסר המדיני של מפלגת העבודה, המסר שרבין התווה של שלום ובטחון, הולכת ונעלמת. אבל דווקא המסר המרכזי השני של תנועת העבודה רלוונטי וחזק היום מאי פעם- המסר הסוציאל-דמוקרטי.

כשאסכולת וושינגטון שולטת במשק הישראלי ביד רמה דרך שלטון פקידי האוצר, כשמדינה מפריטה את עצמה ואת שירותיה במהירות מפחידה, כאשר הפערים הכלכליים במדינה גדולים מאי פעם ותחושת הסולידריות החברתית הולכת ונעלמת, זהו המסר העיקרי שמפלגת העבודה צריכה להדגיש. זה מה שמבדל אותה מביבי האולטרא-קפיטליסט, מרוני בר-און שליח פקידי האוצר, וזהו מסר שכולנו מחכים לו.

אנחנו מחכים למסר שקול ואחראי, לתפיסת עולם כוללת, המבוססת על דרך סוציאל-דמוקרטית ליצירת חברה צודקת יותר. לא מסר צר של קיפוח עדתי, אלא דרך משולבת של כולם, ובשביל כולם- פריפריה, קיבוצים, עולים, צעירים, קשישים, ואקדמיה. ליצירת מענה, אלטרנטיבה אמיתית לשלטון הימין הניאו-ליברלי הצפוי לנו בקרוב.

זה המסר שיציל את מפלגת העבודה, וזו הדרך של השמאל הציוני, של תנועת העבודה. דרך שאם נתמיד בה, אולי נזכה בעתיד להפוך את החברה הישראלית לצודקת וטובה יותר.


יובל אדמון הוא יו"ר תא 'אופק' באוניברסיטה העברית בירושלים, סטודנט שנה ב' בתכנית המשולבת: פילוסופיה, כלכלה ומדע המדינה (פכ"מ).

"התנ"ך הוא המנדט שלנו. התנך שנכתב על ידינו בשפתנו העברית ובארץ הזאת עצמה הוא־הוא המנדט שלנו"
דוד בן גוריון, מתוך עדותו בוועדת פיל 1937

הרשמה לעדכונים

מאז 2004

כבר מעל 19 שנה, הבמה-הרעיונית היא כיכר העיר היחידה עבור חברי מפלגת העבודה.
יצחק רבין

התחברות

לפרסום מאמרים

אחד במאי