מנהיגות מהי?

Thank you for rating this article.

רבים בשמאל מדברים כיום על החשיבות הרבה של מפלגת העבודה כמפלגת שלטון, ומבקשים לחבר זאת למושג ה"הנהגה של המדינה". במאמר זה אנסה לטעון אחרת.

התירוץ העיקרי שהושמע על ידי ראשי המפלגה בעד ישיבה בממשלות האחרונות היה "האחריות הלאומית", הצורך להנהיג ולהשפיע. אבל יש לעשות הפרדה חדה בין הנהגה ומנהיגות, לבין שלטון.

ברור מאוד מה זה שלטון- זה להיות חלק מהמערכת המכתיבה מדיניות, חלק מהמנגנון שנקרא ממשלת ישראל. הגדרה פורמאלית לחלוטין של שותפות בקואליציה, של שליטה במוסדות ותפקידים. מנהיגות מאידך, היא היכולת לגבש מסר חד וברור, ולפעול להגשמתו. מנהיגות היא היכולת לסחוף אנשים אחרי דרך ולא אחרי התפקידים, או בשמם הפחות אטרקטיבי- ג'ובים. ומי שמבסס את התמיכה בו על שלטון ולא על מנהיגות, סופו לקרוס, כפי שצפוי לצערי הרב לקרות למפלגת העבודה בבחירות הקרובות.

מה שמפלגת העבודה צריכה כעת זה לעבוד על המנהיגות שלה, ויש לזה מחיר- להתנתק מהסם המשכר הזה שנקרא שלטון, לטובת גיבוש וחידוד המסר של הדרך.

אנחנו, ציבור הבוחרים, לא מטומטם. ציבור ששומע יום אחד על "שותפות האמת" עם מפלגת קדימה, ויום אחרי זה על חוסר האחריות וחוסר הדרך של העומדת בראשה, לא מקבל את זה כדרך.

ציבור שרואה מפלגה שמנסה לשריין את עצמה לדעת תוך רמיסת חוקתה שלה, לא רואה בכך דרך.

ציבור שמבין שראשי מפלגתו מוכנים לרמוס כל טיפת דיון אידיאולוגי, כל סיכוי לבניה מחדש, בזחילה משפילה לממשלה עתידית אשר מושתתת על תפיסת עולם מנוגדת בצורה חד משמעית לתפיסת העולם של תנועת העבודה והציבור התומך בה, בשם "האחריות הלאומית", לא רואה בכך דרך.

טוב יעשו ראשי מפלגת העבודה אם יפגינו מנהיגות אמיתית, ויכריזו כבר כעת שאם לא יצליחו לזכות בבחירות הקרובות ולהרכיב ממשלה ברוח ערכי תנועת העבודה, יישאו באחריות וילכו, כמו בכל מדינה מתוקנת, לספסלי האופוזיציה לתהליך כואב וארוך של בניה מחדש. תהליך של התחדשות ורענון השורות, של חידוד המסר, של יצירת אלטרנטיבה שלטונית ראויה. תהליך של גיבוש מחדש של הדרך, שכל כך חסרה למפלגת העבודה בימים אלו.

הפגנת מנהיגות מסוג זה תוביל לדעתי לתמיכה הולכת וגדלה במפלגה עוד לפני הבחירות הכלליות, ותפיח רוח של תקווה חדשה ברבים, כמוני, אשר מבכים את מצבה הנוכחי של המפלגה, אך רואים בו גם הזדמנות מיוחדת במינה ליציאה לדרך חדשה ואמיצה. דרך, אשר תחזיר את מפלגת העבודה למקומה הראוי כנציגתו הגאה של השמאל הציוני במדינת ישראל.

 


 

יובל אדמון הוא יו"ר תא 'אופק' באוניברסיטה העברית בירושלים, סטודנט שנה ב' בתכנית פכ"מ.

"הגשמת האידאה איפוא באופן חלקי היא יותר חשובה לנו מאשר מלחמה עקשנית בעד התפיסה האבסולוטית של הרעיון"
פנחס לבון, גורדוניה - חוב. ט' יוני 1929 עמ' 21-22

הרשמה לעדכונים

מאז 2004

כבר מעל 19 שנה, הבמה-הרעיונית היא כיכר העיר היחידה עבור חברי מפלגת העבודה.
יצחק רבין

התחברות

לפרסום מאמרים

אחד במאי