מצע העבודה למשפחות חד הוריות בכנסת ה-25

Thank you for rating this article.

מצע מפלגת העבודה לכנסת ה-25 בראשות מרב מיכאלי - הבית של המשפחות החד הוריות ​מפלגת העבודה להעצמת המשפחות הישראליות שבראשן הורה עצמאי.

במדינת ישראל יש כ-140 אלף משפחות חד הוריות. בקרוב ל-90% מהן עומדת בראש המשפחה אישה.
נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מלמדות על האתגר הכלכלי המשמעותי הניצב בפני משפחות אלו ועל היותן פגיעות יותר לשחיקה בשירותים החברתיים, ליוקר המחיה ולמשבר הדיור. נתונים אלו גם מלמדים שהאימהות העצמאיות בישראל עובד מספר שעות גבוה יותר הן מנשים ישראליות נשואות והן מאימהות חד הוריות ברוב המדינות המפותחות.
בשלושת העשורים האחרונים הובילה מפלגת העבודה את מאמצי החקיקה והמדיניות להעצמת המשפחות החד הוריות ולהרחבת הסיוע הניתן להן על ידי רשויות המדינה השונות. מאמציה של מפלגת העבודה בכנסת היוצאת ובממשלה בתחומים הכלכליים והחברתיים השפיעו על מצבן של המשפחות החד הוריות. בין מאמצים אלו ראוי להזכיר את השיפור המשמעותי בתוכנית להעלאת גיל הפרישה לנשים, הגדלת מענקי העבודה, נקודת הזיכוי במס להורים עם ילדים צעירים ועוד. עם זאת, העלייה ביוקר המחייה והשחיקה בשירותים החברתיים בעשור האחרון מחייבת גם צעדים ייעודיים להרחבת הסיוע למשפחות חד הוריות.

הבית של המשפחות החד הוריות ​מפלגת העבודה להעצמת המשפחות הישראליות שבראשן הורה עצמאי

בצד המחויבות לקידום חינוך ציבורי מגיל לידה, לשיפור דפוסי התעסוקה בישראל לטובת איזון עם חיי המשפחה והפנאי, לרבות הארכת חופשת הלידה, להעלאת שכר המינימום באופן משמעותי ולחיזוק מעמדן וזכויותיהם של הנשים העובדות, תפעל מפלגת ​העבודה בכנסת ה-25 לקידום היעדים הבאים הנוגעים באופן ממוקד בזכויות המשפחות החד הוריות בישראל:

  • ביטול הקיזוז בקצבת המזונות
    נבטל באופן מלא וקבוע את ההפחתה בקצבת המזונות שמספק הביטוח הלאומי בהתאם לשכרו של ההורה היחידני, ואת הקיזוז ל מול קצבאות אחרות להן זכאי ההורה היחידני.
  • הגדלת מענקי העבודה
    נוריד באופן קבוע את גיל הזכאות למענק לגיל 21 ונעלה את רף ההשתכרות שמעליו אין זכאות למענק.
  • הרחבת זכאות לימי מחלה
    נוביל לתיקון החוק כך שהורה יחידני יזכה לתוספת של יום מחלה בתשלום בעבור כל ילד ונעלה את מספר ימי מחלת ילד שניתן לקבל על חשבון ימי המחלה הצבורים ל-20 ימים בשנה.
  • הכשרות מקצועיות
    נרחיב משמעותית את מערך ההכשרות המקצועיות הייעודיות ​עבור הורים יחידנים.
  • הארכת חופשת הלידה
    נאריך את חופשת הלידה בתשלום בשבועיים במקביל ליישום התכנית להענקת חופשת לידה בתשלום של שבועיים לאבות.
  • הרחבת תנאי הזכאות להנחה בחשמל
    נבטל את תנאי הזכאות של 3 ילדים במשפחה החד הורית לצורך קבלת הנחה בחשבון החשמל.
  • הרחבת הזכאות לנקודת זכות
    נפעל לתיקון חקיקה במסגרתו נקודת הזיכוי הנוספת שנתנה להורים לילדים בגילאי 6-12 תנתן להורים יחידנים לילדים עד גיל 18 שאינם בטווח הגילאים הקבוע כיום בחוק.
  • מעבר למיצוי זכויות פרו-אקטיבי
    נפעל להטמעת מהלך אסטרטגי בביטוח הלאומי וביתר הרשויות המופקדות על זכויות משפחות חד הוריות להענקה אוטומטית של הזכויות, ההטבות וההנחות להם זכאיות, ולהפעלת מוקדים למיצוי פרו-אקטיבי ויזום של אותן הזכויות, ההטבות וההנחות שלא ניתן להעניקן באופן אוטומטי ללא יצירת קשר עם ההורה היחידני.
  • תמיכה ממשלתית לתוכניות של ליווי הורים יחידנים ​וייעוץ משפטי ייעודי
    נפעל להעמדת תקצוב ממשלתי להפעלת תוכניות של ליווי הורים יחידנים (כדוגמת תכנית "אם לצדך") בהובלת הרשויות המקומיות וארגוני הנשים ולהעמדת ייעוץ משפטי חינם בסוגיות הקשורות בהורות היחידנית.

למצע העבודה המלא לכנסת ה-25, בקישור.

"על מקורה של המסורת וההיסטוריה הלאומית כבסיס לדור הנוכחי לבנות, לשנות ולתקן. נזכור את נפילת העם היהודי ובית מקדשו פעמיים, פעם שניה בגלל שנאת חינם. נזכור - נשנה - נתקן"
ברל כצנלסון, "דבר" 1934

הרשמה לעדכונים

יצחק רבין

התחברות

לפרסום מאמרים

אחד במאי