מצנע מגן הטייקונים

Thank you for rating this article.

בתקופה בה מפלגת העבודה זקוקה לשינוי יותר מתמיד, עמרם מצנע הוא עוד מאותו דבר.

מה מתכנן נקי הכפיים לחברה הישראלית ולמדינת ישראל?

חודשיים בלבד עברו מאז הכריז עמרם מצנע על מועמדותו לראשות מפלגת העבודה. ביקורו הקודם בחיים הפוליטיים היה קצר מדי ודל בעשייה מכדי שיהיה אפשר על פיו להבין לאן חותר מצנע. מה עמדותיו בסוגיות המהותיות? איזה חברה היה רוצה ליצור כאן? אבל בשבועות האחרונים לא פסק מצנע מיצירת כותרות בתקשורת מה שעזר מאוד להבין את כוונותיו.

 מצנע, גנרל בדימוס, מתעניין בעיקר בתחום המדיני. אבל תפיסות הביטחון והשלום שלו אינן חדשניות- שתי מדינות לשני עמים, וכל התקליט הקבוע. אלא שהוא מבטיח לעשות זאת "בנחישות". מה מנע ממנו לפעול בנחישות בפעם הקודמת שהיה יו"ר המפלגה?

את תפיסותיו הכלכליות-חברתיות, מתקבל הרושם שהוא מגבש רק בימים אלו, ובינתיים מדובר באוסף אקלקטי של רעיונות. כראש עיריית חיפה, הוא הפריט רבים מהנכסים העירוניים ליזמים פרטיים. האוכלוסיות החלשות הוזנחו והצעירים עזבו את העיר. גם ירוחם שלאחר מצנע, נותרה עם חובות כבדים, ללא מקום עבודה אחד נוסף או כל תשתית אחרת להתפתחות והתבססות עצמאית. זה לא עצר בעד מצנע מלצייר עצמו כמושיע שירד למדבר להפריח את השממה. לא מפתיע, לכן, שרק תושבים ספורים בירוחם מצאו לנכון להתפקד ולתמוך במצנע, פחות מאלו שתומכים שם ביחימוביץ' ובפרץ.

על אף מס שפתיים הכרחי (היועץ התקשורתי בוודאי המליץ) אודות צמצום פערים וחשיבות החינוך (תראו לי פוליטיקאי שלא יחתום על שני אלה), כבר הספיק מצנע להתבטא בחיוב כלפי הפרטת שירותי הרווחה לידי עמותות ולצאת להגנת הטייקונים "שמייצרים הכי הרבה מקומות עבודה". הטייקונים! לא פחות! לא בעלי המפעלים, לא העסקים הקטנים והבינוניים, אלא הטייקונים המיליארדרים. אלו שמוכרים את המפעלים שלנו לחו"ל, עם מקומות העבודה, שנהנים ממשאבי הטבע של המדינה ומנהלים מאבק קבוע נגד העלאות שכר לעובדים. בכהונתו הקצרצרה כיו"ר המפלגה, הספיק מצנע לתמוך בתקציב 2003, תקציב הגזירות של הליכוד, שאפילו פואד הצביע נגדו.

על ה"מנהיגות" וה"יושר" של מצנע למדנו לאחרונה ממסע ההכפשות שערך נגד חבריו למפלגה. במקום להבליט את יתרונותיו שלו ולחדד את ההבדלים האידיאולוגיים בין המתמודדים, העדיף מצנע לחלק ציונים למתחריו. מזה ניתן ללמוד, אולי, על מה שמתכנן מצנע ליום שאחרי הבחירות- אם ייבחר, יזלזל בשותפיו ויפעל לבדו. אם לא ייבחר- יעזוב פעם נוספת תוך חלוקת "מחמאות" לאלו שנשארים לשאת בנטל.

לציבורים שלמים של חברי מפלגת העבודה קרא מצנע "פלנטה אחרת" או "אין להם שום קשר למפלגת העבודה". זה לא מנע ממנו לברך על מתפקדים חדשים של המפלגה, אנשי ימין מוצהרים, כאשר התפקדו כדי לבחור בו.

תפיסותיו הכלכליות-חברתיות של מצנע, והתנהלותו הפוליטית אינם מתאימים למפלגת העבודה, ובמיוחד אינם ראויים למי שמנסה להצטייר כמנהיג נקי כפיים וישר. הולך ומתברר כי מתחת לתדמית ה-Nice guy של מצנע, מסתתר לו אהוד ברק 2.

"לא יהיה נורא אם ניסע לגוש עציון באשרת תייר"
יצחק רבין, אחרי ביקור בגוש עציון במערכת הבחירות 1977

הרשמה לעדכונים

מאז 2004

כבר 20 שנה, הבמה הרעיונית היא כיכר העיר היחידה עבור חברי מפלגת העבודה.

יצחק רבין - 2014 B

התחברות

לפרסום מאמרים

אחד במאי