התמודדות חשובה למדינה - גורלית למפלגת העבודה - יום חשבון

Thank you for rating this article.

1.11.08

התמודדות חשובה למדינה – גורלית למפלגת העבודה – יום חשבון

ישראל הירשהורן – חבר לשכת המפלגה

יהיה זה מאמר פסימי אך עם פתח לאופטימיות.      

עוד אנחנו תחת מבחן הבחירות המוניציפליות, ובאה עלינו הקדמת הבחירות לכנסת. והשאלות הן מהו מעמדה של המפלגה בעיני הציבור ומה הם העקרונות שצריכים להדריכנו עכשיו. בדעתי להניח מספר הנחות רלבנטיות למצב בכלל ולמצב המפלגה בפרט.

הנחה ראשונה: מפלגת העבודה צריכה להצטייר בעיני הציבור ככזו שיש לה את התשובות לפיתרון הבעיות העיקריות של המדינה והחברה, שהעיקריות שבהן "טיפסו" לעוצמות גבוהות: האיום האיראני וניגזרותיו, השפעה משמעותית של המשבר הכלכלי העולמי על הכלכלה והחברה בישראל עם הסכנה לפיטורים המוניים והתרחבות העוני, מצב מערכת החינוך, התרבות במקרי פשע קשים ואי אכיפה אפקטיבית של החוק, ועוד כהנה וכהנה. הצטברות מעין זו של בעיות שחלקן גורליות לעם ולחברה מעמידה בפני העם אתגרים מורכבים מאד, וכך גם בפני מפלגה שרוצה באמון העם לקראת הבחירות הקרובות. האם הציבור מאמין שבידינו הפיתרון?

הנחה שניה: בבחירות הקרובות לכנסת, מתייצבת המפלגה בפני קשיי ארגון גדולים מבעבר עקב הגירעון הכספי העצום, פיצול הקולות "שלנו" עם "קדימה" והשפעת תהליך מעברם של רבים מחברינו למפלגה זו, ביניהם אנשי מפתח – ראשי ערים למשל, חברים מההתישבות העובדת), תוצאות בעיתיות של הבחירות המוניציפליות ועוד.

הנחה שלישית: הבחירות הללו גורליות לתנועת העבודה. סקרי דעת הקהל צופים לנו ירידה במנדאטים. הסקרים בעיתיים לעתים אך לא הייתי מזלזל בהם. האם צפויה תנועת העבודה להפוך לכוח אלקטוראלי שולי במערכת הכוחות הפוליטיים? שלישית או רביעית בכוחה בכנסת? יש שישיבו על שאלה זו ב"כן", אחרים יגידו "תלוי...". קשה להאמין כי כך יקרה לתנועה שהקימה את מדינת ישראל, אבל השינויים הדמוגרפיים עושים את שלהם: דור המייסדים הולך מאיתנו, ומאידך שני קהלים חשובים פונים למחוזות אחרים: הדור הצעיר והעולים החדשים. לגביהם קובע ה"עכשיו" ולא שום מונומנט היסטורי. אבל השסע פרץ כאמור גם  בקהלים "המסורתיים" שלנו, ועל תופעת "קדימה" כבר עמדנו.

הנחה רביעית: החלטת הבוחר באיזו מפלגה לבחור היא במידה רבה החלטה טעונה רגשית, אוסף של התרשמויות אישיות, לאורך זמן, ממסרי המפלגה, הישגיה והתנהלותה של הקבוצה המובילה.

הנחה חמישית: במפלגת העבודה, אולי שלא כמו במפלגות האחרות, הרוח הפועמת בה יונקת בין היתר מקיום מוסדותיה הנבחרים: בחירתם, כינוסם, קיום הדיון הפלורליסטי, קבלת החלטות בהצבעה, כיבוד ההחלטות ע"י החברים וההנהגה.

 

לאור ההנחות הנ"ל צריך לקבוע את העקרונות לפיהן על המפלגה לפעול בעת הזו.

במערכת הבחירות - להתמקד ולעשות את האפשרי להצלחה מכסימלית, ובשים לב למגבלות התקציביות. בעיקר, לא להגדיל בשקל את גירעון המפלגה. ספק אם ציבור רחב שאינו "מסופק" ממסריה והתנהלותה של מפלגה לאורך זמן, ישנה עתה את עמדותיו ערב בחירות. ההתארגנות וניהול מערכת הבחירות על כל המאפינים המוכרים לנו (ארגון כסף), הם הכרח כמובן, אך השפעתם לא תהיה כפי שחלקנו מצפים. מבחינתנו זה מבליט את הצורך להתמקד בראש ובראשונה באוכלוסיה התומכת בנו "מסורתית" ובחברי "העבודה" לדורותיהם, לבדוק אילו מסרים רלבנטיים אנחנו יכולים "למכור" לציבור, ולגייס את החברים למאמץ קולקטיבי. לכל אלה יסייע בודאי שדרוג בהנהגה המובילה את המפלגה. כתמיד, לאישיותם והישגיהם של מנהיגים יש השפעה חשובה. בנוסף, במאמצי ההסברה שלנו נצטרך להתחשב בעובדה שמפלגת העבודה שותפה בממשלה הנוכחית, גם לכשלונותיה.

לאחר הבחירות, לבחון לעומק את מהותה של המפלגה: דרכה, המבנה ואופן ההתנהלות, מוסדות המפלגה, האופן שבו נבחרת ההנהגה. כל זאת צריך להעשות ביושר אינטלקטואלי, באומץ. וכן, לטעמי כדאי לעשות בחינה זו תוך כדי ישיבה באופוזיציה(!)

לפניכם ציטוט (מקורב) מדברי טוני בלייר שנבחר לראשות ממשלת אנגליה לאחר ישיבה של 18 שנים באופוזיציה: "לא הצלחנו לזכות באמון הציבור אלא רק לאחר שהוכחנו שאנו יכולים לערוך שינויים במנגנון המפלגה".

השאלה היא האם יהיה בנו האומץ והיושר הדרושים לבחינה אמיתית.

 

ישראל הירשהורן – חבר לשכת המפלגה

"'היד הנעלמה' של אדם סמית איננה יכולה להאכיל פעוט, לחנכו ולדאוג לצרכיי היום יום שלו"
השופט אלכס שטיין, בג"ץ 12.1.22

הרשמה לעדכונים

מאז 2004

כבר מעל 19 שנה, הבמה-הרעיונית היא כיכר העיר היחידה עבור חברי מפלגת העבודה.
יצחק רבין 2016 - נלחמים בהסתה

התחברות

לפרסום מאמרים

אחד במאי