שורפים את הכרמל כל יום מחדש

Thank you for rating this article.

השריפה בכרמל היא אכן תאונה שאין לנו שליטה עליה, אבל הכישלון הצורם בהתמודדות עם השריפה והתוצאות הקשות שלה הם תוצאה של מדיניות כלכלית הרסנית של הממשלה והאוצר. "האלימות הכלכלית" של משרד האוצר, שכופה מדיניות כלכלית קיצונית על החברה באמצעות "ייבוש" של גופים ממשלתיים, גורמת לפגיע קשה בתפקוד של משרדי הממשלה. מההדלפות על דוח מבקר המדינה מצטיירת תמונה קשה שלפיה שר האוצר ופקידי האוצר חרגו מהסמכות שלהם, כאשר בניגוד להחלטות ממשלה והחלטות של הכנסת הם מנעו העברת תקציבים שאמורים היה להגיע למערך הכבאות. האוצר ניסה להפעיל לחץ על וועדי העובדים של הכבאים, ובאמצעות הקפאת תקציבים למערך הכבאות ניסה לכפות עליהם רפורמה שאותה העובדים סירבו לקבל. מבלי להמעיט מדוח מבקר המדינה חייבים לומר שהמדיניות הכלכלית "האלימה" הזאת של האוצר הפכה כבר לשיטה, והיא מוכרת לכל מי שמכיר קצת את המגזר הציבורי. זאת לא הפעם הראשונה שהאוצר מכון "לשתק" מערכות ציבוריות כדי לקדם הפרטה "והתייעלות", כאשר הממשלה ופקידי האוצר מתעלמים מההרס שנגרם למערכת הציבורית.

 המשבר ברשויות העירוניות הוא דוגמה מאלפת לאופן שבו משרד האוצר מתערב בסמכויות של משרדים אחרים, ומכופף את ידיהם של נבחרי ציבור כדי לקדם מדיניות כלכלית מסוימת. משרד האוצר מונע כבר מספר שנים תקציבים מרשויות מקומיות שלא עברו תהליך "התייעלות", כאשר אי העברת הכספים הזאת גורמת לפגיע בשירות שמקבלים האזרחים, ופוגעת באלפי עובדי הרשויות. מבלי להתווכח על איכות הרפורמה שדורש האוצר ברשויות המקומיות, חשוב לזכור שהתערבות הגסה הזאת חורגת מסמכות האוצר, ו"שהאלימות" הזאת משקפת שיכרון כוח של פקידי האוצר. המדיניות הזאת הובילה לכך שרשויות מקומיות הפסיקו לתפקד, בגלל חוסר היכולת לממן אפילו צרכים בסיסיים של האזרחים, כמו שירותי תברואה, שירותי רווחה ופיקוח, ושירותים עירוניים חיוניים אחרים. במקום שנבחרי הציבור ברשויות המקומיות והדרג המקצועי ברשויות יהיו אלה שיחליטו על מדיניות שתעניק מקסימום שירותים וביטחון לאזרחים, פקידי האוצר סיכנו ופגעו באזרחים כאשר "יבשו" את המערכות העירוניות וגזלו מהם את הסמכויות שלהם.     

 הייבוש של רשות הכבאות ושל הרשויות המקומיות הן רק דוגמאות להתנהלות המסוכנת והכוחנית של משרד האוצר, שהשתלט על כל משרדי הממשלה. משרד האוצר בצורה אנטי דמוקרטית מעקב החלטות של הכנסת, מונע יישום של החלטות ממשלה ופוגע קשה בתהליך החקיקה והמשילות של מדינת ישראל. באותו האופן שמשרד האוצר מעקב תקציבים לרשויות המקומיות, כך האוצר מעקב תקציבים שנועדו ליישום חקיקה והחלטות ממשלה- בבריאות בחינוך, בדיור, בתחבורה. פקידי האוצר הפכו את האוצר למשרד על שמשתמש בשליטה על התקציבים לא רק כדי לשמור על משמעת תקציבית, אלא כדי לקבוע מדיניות כלכלית שהיא לא בסמכותו. דוח מבקר המדינה על הכרמל הוא חמור מאוד לא רק בגלל שהוא חושף את ההתנהלות הכושלת באסון הספציפי של השריפה, אלא בגלל שהוא חושף התנהלות לקויה מערכתית הרבה יותר רחבה. הכוח המופרז של משרד האוצר מסכן את כולנו כל יום, ואם רוצים להבטיח שלא יהיה אסון נוסף צריך להחליש את האוצר, שפקידיו בהתנהלות הכוחנית שלהם "שורפים" את הכרמל כל יום מחדש.            

"צריך להיות אדם שכל הזמן פועל למשהו ואני אומר אתה תמיד גדול כגודל העניין שאתה משרת ואתה נהייה קטן אם אתה משרת רק את עצמך"
שמעון פרס, ראיון ב-YNET יולי 2005

הרשמה לעדכונים

מאז 2004

כבר מעל 19 שנה, הבמה-הרעיונית היא כיכר העיר היחידה עבור חברי מפלגת העבודה.
יצחק רבין - 2014 C

התחברות

לפרסום מאמרים

אחד במאי