למנוע השנות האסון של אסף רמון

Thank you for rating this article.

 

קראתי  בספרו של עזר ויצמן לך שמים ארץ על מיקרים שטייסים איבדו את הכרתם וצללו למותם לפני עשרות שנים: ואז אמרו שאין מה לעשות  זה חלק מהסיכון של היות טייס קרבי ! כאשר בגלל ה-G הגבוה לא מגיע מספיק דם ראש , או שמערכת שיווי המשקל הפנית מתהפכת ומקבלים "ורטיגו"  ואולי יותר מידי? זאת בעיה פיזיולוגית שלו בתחום הבנתי למרות שעבדתי כ-15 שנים במחלקה לפיזיולוגיה אבל כמהנדס אלקטרוניקה.

את הטייסים האוטומטיים המציאו מזמן והיום ישנם כאלו שלא רק מטיסים את מטוסי הנוסעים ושומרים על נתיב הטיסה אלה גם משתתפים בנחיתה ובהמראה באורח אקטיבי.

אגב ישנם גם מטוסי קרב שמציידים בטייס אוטומטי למשל המטוס האירופאי - טורנדו.

לכולנו ידוע על מלטים מטוסים ללא טייס שמבצעים את פעילות ההפצצה באפגניסטן כאשר הטייסים יושבים בחדר ממוזג איי שם בארצות הברית!

ולכן מתבקשת השאלה האם אי אפשר להשתמש בהתקן ממוחשב למנוע מקרה כזה בעתיד?

ואני אומר שלדעתי הצנועה והסופר זהירה , (כי אני לא טייס וגם לא בן לטייס ). יכולים המהנדסים המצוינים שלנו בתעשייה הצבאית והאווירית ותוכניתני האי -טאק לתכן וליצר התקן שיזהיר  את הטייס שהוא בסכנה , וינסה ליצב את המטוס בגובה ומהיות סבירה  ואם זה לא יעזור ובמטוס אין בקרת הגאים ממוחשבת (לי אישית אין כול מושג מה יש ב-F16 ). יפעיל ההתקן את כיסא המפלט אם אי אפשר להציל את המטוס אז לפחות את הטייס!

אני מניח שאולי קשה לשנות מערכת הגאים במטוס קיים. והעלויות הם גבוהות אבל גלאי התרסקות להפעלת כיסא בניתוח מחשבתי של אחד ועוד אחד ניתן לבצע .

אני חושב שמערכת מורכבת יותר שתגן גם על המטוס באימון ובקרב ותאפשר לטייס לסחוט ממנו ביצועים מכסימליים. ריצוייה עוד יותר ואולי קיימת בטורנדו הארופאי איני יודע.

אבל צריך ליצור מצב שאסף רמות יהיה הקורבן האחרון של תופעת ה-G (כוח הגרביטציה הגובר בפניות ) ואולי "ההתקן" יקרא על שם אסף ואילן רמון.

"'היד הנעלמה' של אדם סמית איננה יכולה להאכיל פעוט, לחנכו ולדאוג לצרכיי היום יום שלו"
השופט אלכס שטיין, בג"ץ 12.1.22

הרשמה לעדכונים

מאז 2004

כבר מעל 19 שנה, הבמה-הרעיונית היא כיכר העיר היחידה עבור חברי מפלגת העבודה.
יצחק רבין

התחברות

לפרסום מאמרים

אחד במאי