שימו "כלום" בקלפי

Thank you for rating this article.

בבחירות הקודמות הצבעתי לקדימה, בבחירות הבאות לא אעשה שוב את הטעות הזאת. לא אבחר בקדימה לא מפני ששאול מופז הגיע מאיראן, אלא מפני שהגיע מצה"ל. הפוליטיקה הישראלית אינה צריכה עוד גנרלים לשעבר, גיבורים בעיני עצמם, שהחליטו שהם "ינהיגו את המחאה".

מופז הוכיח באמירה הזאת, שאין הוא מבין עדיין שום מערכת שאינה הייררכית בסגנון צבאי. הוא היה יכול להגיד: אתמוך במחאה על ידי חקיקה חברתית ואעניק לה רוח גבית מספסלי האופוזיציה ומראשות ועדת הכלכלה, האמורה לעבור לידי קדימה בזמן הקרוב. אבל מופז עשה את מה שהוא יודע - להנהיג. לנווט. לרמוס את כל המיידלעך שהקימו את כל האוהלים, ועכשיו הגיע זמנן לפנות את הדרך לגברים שיודעים לפקד כמו שצריך. בשביל גנרלים אגרסיביים שאינם מבינים את השינוי בנוף החברתי אנחנו לא צריכים את קדימה - כבר יש לנו אהוד ברק.

לא אבחר במופז לא מפני שהוא מזרחי, אלא מפני שהוא גבר. ציפי לבני היתה אלטרנטיבה לא רק לשלטון הימין ההזוי של הליכוד-ישראל ביתנו, אלא גם למערכת פוליטית גברית, שבה הנשים נחשבות עדיין, במקרה הטוב, למועמדות לראש האופוזיציה, אבל לא למועמדות לישיבה על הכיסא עצמו. לבני בראשות הממשלה, בלי קשר לרקורד הפמיניסטי שלה, היתה יכולה להיות סמן של שינוי אמיתי. אבל עוד גבר, עוד גנרל, עוד מנהיג בעיני עצמו? כאלה יש לנו די, משני צדי המפה הפוליטית.

השיח העדתי המלווה את בחירת מופז הוא תירוץ נוח, שמטרתו להסתיר את העובדה שכבר אין סיבה להצביע קדימה. התירוץ מתעלם באלגנטיות ממה שהיתה ההצבעה לקדימה בבחירות הקודמות: היא היתה בחירה באלטרנטיבה. אלטרנטיבה שפויה לימין ההזוי של הליכוד-ישראל ביתנו, אלטרנטיבה נשית לשלטון הגנרלים, הממשיך להכתיב אג'נדה ולפיה איום איראני מעורפל חשוב יותר מאיום אמיתי על היכולת של מעמד הביניים לחיות פה חיים שפויים.

אבל במושב הכנסת האחרון קדימה יצאה מעורה כדי להראות שהיא אינה אלטרנטיבה לשום דבר: שחברי הכנסת שלה מסוגלים לחקיקה הזויה וגזענית לא פחות מאשר חברי הכנסת של הליכוד, שהיא אינה עושה הרבה יותר מיריביה כדי לקדם אג'נדה חברתית ושלא עשתה דבר כדי להתניע שוב את המשא ומתן עם הפלסטינים. סתם עוד מפלגה, גרועה כמו כל האחרות. אם כך, איזו סיבה יש לבחור בה?

בשביל חקיקה חברתית קיימת בשבילי שלי יחימוביץ'. בשביל מנהיגה אשה שאיננה גנרלית - גם כן. בשביל לתמוך באג'נדה שאני מאמינה בה מבחינה פוליטית קיימת בשבילי מרצ. ואשר להצבעה אסטרטגית למפלגות שאיננו מאמינים בהן כל כך, כדי למנוע ממועמדים גרועים יותר לשבת על כס ראש הממשלה - כולנו ראינו עד כמה זה עובד. איני יודעת כמה שווה הקול שלי, אבל דבר אחד ברור: בבחירות הבאות לא אבזבז אותו על מפלגת כלום. ואת דעתי לא אשנה, גם אם יתברר שמשפחת מופז הגיעה בכלל מוורשה.

לידיעה המקורית ... טורה של נעמי דרום בעיתון הארץ

"אין הצבא קובע על דעת עצמו אפילו את מבנהו סדריו וקווי פעולתו ... ארגון הצבא ועיצוב דמותו כל אלה הם בסמכותם היחידה של הרשויות האזרחיות: הממשלה, הכנסת והבוחרים."
דוד בן גוריון, צבא ובטחון עמודים 141-142

הרשמה לעדכונים

מאז 2004

כבר מעל 19 שנה, הבמה-הרעיונית היא כיכר העיר היחידה עבור חברי מפלגת העבודה.
יצחק רבין

התחברות

לפרסום מאמרים

אחד במאי