שאלת איראן

Thank you for rating this article.

הציבור הישראלי, ששירת בצבא וחווה מלחמות רבות, אינו תמים או חף מהבנה אסטרטגית ומבין ברמה הבסיסית ביותר, כי איראן שונה מלוב, שונה מצפון קוריאה ושונה מקובה. איראן שונה משום שהיא שחקן רציני, רציונלי, חדור אידיאולוגיה ומטרה – להיות מעצמה אזורית והמנהיגה  של העולם המוסלמי והערבי. ההנהגה אליה שואפת איראן היא אידיאולוגית-דתית, אסטרטגית-מדינית ובעיקר, תודעתית, ששואפת לחדש ימיה כאימפריה.

לצערנו הרב, איראן לא מבינה את מה שהבינו מדינות המערב מהלקח של מלחמת העולם השנייה ובבניית האיחוד האירופי וחיזוק מוסד האו"ם, באמצעות "העוצמה הרכה" (soft power) ניתן לכבוש את העולם ביעילות רבה יותר ובפחות חיי אדם. המונח נטבע לראשונה על יד פרופ' ג'וזף ניי מאוניברסיטת הארוורד ומתייחס ליכולת להשיג את המטרות שלך באמצעות דיפלומטיה, ערכי תרבות, שיתוף פעולה ושכנוע ולאו דווקא באיום ובכוחנות.

ניתן לראות את פעילויותיה של סין באפריקה כדוגמא למעצמה שהבינה את היתרון הטמון בעוצמה רכה - באמצעות השקעות כספיות ואחרות - סין כובשת לעצמה אזורי השפעה נרחבים ביותר באפריקה, עד כדי כך שהיא נחשבת כיום אחת המעצמות המשפיעות ובעלות האינטרסים הנרחבים ביותר שם..כמי שמייצגת בכל מהותה את האידיאולוגיה של ה"עוצמה הקשה", כלומר שימוש באמצעים צבאיים וכלכליים כדי להשפיע על התנהגות של מדינה או שחקן אחר, איראן בחרה לפתח יכולת גרעינית כלכלית וצבאית (ככל הנראה), וזאת מתוך חשיבה אסטרטגית פשוטה – מדינות החברות ב"מועדון הגרעין" הן המשפיעות ביותר בעולם כיום והן מוגנות מפני פלישה או התערבות צבאית גסה בענייניהן הפנימיים. מעבר לכך, הן עצמן יכולות להתערב בענייניהן של מדינות אחרות ללא סנקציות בינלאומיות קשות מידי. כלומר, ניתן להבין למה איראן, או כל מדינה אחרת בעלת רצון להשפיע ויכולת לקנות את ההשפעה הזו בכסף, תרצה להשיג יתרון שכזה.

האם כל זה אומר שאיראן תשתמש בנשק גרעיני כדי לאיים על ישראל בנושא הפלסטיני או בכל נושא אחר? האם נשק גרעיני איראני עשוי לאיים על שלמות קיומה של מדינת ישראל? קשה לומר בוודאות אבל כל הטיעונים הרציונלים מעידים שלא – לאיראן אין סיבה לתקוף את ישראל ומדוע? ובכן כמה סיבות. הראשונה והכי חשובה היא יכולת "המכה השנייה", המאפשרת לישראל, במקרה של מתקפה גרעינית עליה, להחריב כל מדינה שתתקוף אותה. היכולת הזו מעוגנת גם בפיתוח טילים ארוכי טווח ובעיקר ברכישת הצוללות הגרעיניות מגרמניה, שהשבוע התבשרנו על רכישתה של צוללת נוספת, שישית במספר.

 אם האיום הראשון בחורבן מוחלט לא הספיק, אז הסיבה השניה  היא ההשפעה הסביבתית הגורפת, שתהיה למתקפה כזו  על חיי אדם, על הסביבה, לא רק על יהודים בישראל, אלא גם על פלסטינים, ירדנים, מצרים, לבנונים, עיראקים וכן כן, איראניים רבים. נשק גרעיני אינו מוגבל לטריטוריה מסוימת, אלא נושא בחובו השפעות ארוכות טווח, הנישאות ברוח, במים וביבשה, עד לאיראן ומעבר לה. 

הסיבה השלישית היא אסטרטגית לחלוטין אולם לא פחות חשובה – נשק גרעיני הוא נשק יום הדין, מדינות מאיימות להשתמש בו רק כאשר עצם קיומן נתון לאיום השמדה. אכן ניתן לומר כי משטר האייתולות עלול לחשוש כי ערעור מעמדו הוא סיבה מספיק טובה, אולם זה לא ממש סביר. מהרגע שאיראן תשמש בנשק גרעיני כנגד ישראל, היא תהיה נתונה לא רק לתגובת המכה השנייה של ישראל, אלא גם לתגובה חריפה וקשה של שאר מדינות העולם שירגישו מאוימות מגישתה הכוחנית וההרסנית ולכן יתקפו אותה בשעה שבה היא הכי רגישה וביחד עם תגובה ישראלית ניצחת.

אז האם ישראל צריכה לתקוף ולמנוע מאיראן להשיג יכולת גרעינית? התשובה היא כנראה שלא.

מתקפה ישראלית על איראן תגרור, כמעט בוודאות, תגובה איראנית בצורת מתקפות קשות, שעשויות להימשך שנים רבות ולגרור לתוכן מדינות ערביות ומוסלמיות נוספות. בעקבות האביב הערבי, שיותר משהביא דמוקרטיה לאזרחי ערב, הביא לשלטון את הקיצוניים המוסלמים, מדינות ערב פחות מושפעות פחות מארה"ב ופחות נוטות לרצות את המערב ויותר נוטות להקשיב לקול ההמון הדואג לאחיו הפלסטינים.

בנוסף, מתקפה ישראלית תגרור לא רק גינוי של מדינות המערב, אלא גם סנקציות כלכליות ודיפלומטיות חריפות, עקב התלות האירופית בנפט האיראני והתגברות המשבר הכלכלי בעקבות התקיפה. מתקפה כזו גם אינה יעילה מבחינת הבטחון הלאומי הישראלי, משום שעל פי כל הערכות איראן תוכל לשקם את יכולותיה בתוך שנים ספורות ואז בעצם השגנו דחייה במחיר יקר של מלחמה מתמשכת.

אז מה ישראל כן יכולה לעשות כדי להתמודד בהצלחה עם האיום בקיומו של נשק גרעיני איראני? להמשיך עם הקו הנוכחי שבו ישראל משחקת את הבריון השכונתי שרק אם ישחררו אותו מהלפיתה החזקה, יתקוף את איראן, בעוד שהאמת היא שאין בכוונתה לעשות כן בעצמה אלא לגרום למדינות המערב, בגיבוי ותמיכה של מדינות ערב, לטפל באיום האיראני.

לבסוף, אין ספק כי  על ישראל להמשיך בקו בו היא דורשת מהעולם המערבי להתמודד עם הבעיה האיראנית, אולם במקרה שתחליט לתקוף, תהיה זו טעות לצאת במתקפה בהיקף מוגבל, ללא הרס מוחלט של היכולת הגרעינית האיראנית. כושר ההרתעה הישראלי, והמערבי, תלוי ביכולתן להכיל איומים כזה האיראני. כשלון יוביל להתגשמות החשש האמיתי של מנהיגי ישראל והמערב – מירוץ חימוש גרעיני של שאר מדינות המזרח התיכון ואסיה. את היתרון הזה אירופה וארה"ב ואולי גם סין ורוסיה, עדיין לא מוכנות לאבד.

________

נורית צור היא מרכזת הועדה הכלכלית חברתית במפלגת העבודה ובעלת תואר שני התמחות ביחסים בינ"ל של אירופה מאוניברסיטת לונדון לכלכלה ומדעי המדינה (LSE). נורית מכהנת כמנכ"לית של פרזנטנס ישראל, ארגון בינ"ל מוביל המקדם יזמות חברתית ובעבר כיהנה כמנכ"לית שדולת הנשים בישראל.    

"עלינו ליצור צירוף של נכונות לקרב את המיעוט הערבי ליעודים הדמוקרטיים הפשוטים של המדינה, בלי להטיל על שכמם את מעמסת הציונות"
יגאל אלון, 1959

הרשמה לעדכונים

מאז 2004

כבר מעל 19 שנה, הבמה-הרעיונית היא כיכר העיר היחידה עבור חברי מפלגת העבודה.
יצחק רבין - 2015

התחברות

לפרסום מאמרים

אחד במאי