לא יתכן שיש קבוצה שאוכלת את ארוחת-החינם, ויש את אלו שמשלמים את החשבון

Thank you for rating this article.

אדוני היושב ראש, כנסת נכבדה. שימו לב מה קורה פה במדינת ישראל ולמה הממשלה כל כך זחוחה ומרגישה שהיא יכולה לצפצף. למה הדבר דומה? אדוני היושב-ראש, אבא שלי, זכרונו לברכה, סיפר לי סיפור. הוא סיפר לי על מלך שמלך במדינה מסוימת, שהחליט לעשות כמה פרויקטים, איזה ארמון פה, ארמון שם, לתת קצת למקורבים. הוא אמר לשר האוצר שלו: לך תגזור מסים על העם. הוא הטיל עליהם מסים. חזר, הוא שואל אותו: איך הציבור מגיב? הוא אומר לו: הם מפגינים, הם צועקים. הוא אומר לו: באמת? לך תגזור עליהם מסים נוספים. חזר, אמר לו: נו, איך הם מגיבים? אומר לו: הם עוד פעם צועקים, הם עוד פעם מפגינים.

אמר לו, לך תגזור עליהם שוב פעם מסים. חזר, אומר לו: נו, פתאום הם שקטים, והם אפילו מחייכים. הוא אומר לו: זה מצב מסוכן. זה המצב שאין להם מה להפסיד. אין להם מה להפסיד, ולכן אני עכשיו צריך להיזהר מהעם. בוא נראה מה אנחנו עושים, לתקן את אותן גזירות שאנחנו מטילים על הציבור.

באמת, באמת אני אומר לכם, אל תפרשו את העובדה שההפגנות במוצאי שבת היו כל כך קטנות. אל תפרשו את העובדה שאין לכם, בפתחי הכנסת עכשיו, אנשים ששובתים רעב ומאהלים על כל תרופה שחסרה. הפרשנות שלכם איננה נכונה. התגובה הזו של הציבור, יש לה רק שתי אפשרויות: האחת, שהציבור מאס בכם ואיננו מאמין שאתם מתכוונים לתקן. או באמת, שהציבור הגיע לכדי ייאוש כל כך גדול, כל כך גדול, שאין לו את הכוחות, ברגעים האלה, לבוא ולהפגין. אני פונה לראש הממשלה ולשר האוצר, אולי לשר המשפטים, שהוא איש נאמן – כשמו, כן הוא – אדוני שר המשפטים, אולי הוא יעביר את הדברים כלשונם.

אני פונה אליכם ואומר לכם, העובדה שהיו רק מעט אנשים בכיכר במוצאי שבת, זה לא בגלל שנוספו דירות. העובדה שהיה מספר אנשים מצומצם זה לא בגלל שנוספו תרופות. בדיוק ההפך. אני פונה ואומר, אין דבר מקומם יותר מאשר המשפט הזה של ארוחות חינם. חוזרים עליו ונחזור עליו, כי הוא מבטא משהו.

אדוני ראש הממשלה, אילו היית מזמין אותי ואת תושבי שדירות ותושבי אופקים ותושבי קריית שמונה , תושבי באקה אל גרביה ושכונת הקטמונים, להשתתף אתך בארוחה הזו, שאתה מדבר עליה, היינו מוכנים גם לשלם. אבל לא ייתכן. לא ייתכן שיש קבוצה מסוימת שמשתתפת בארוחה בכל שלושת המנות, במנה הראשונה, העיקרית ובסופו של דבר גם מקבלת את הקינוח. כשמגישים את החשבון, מגישים את זה לאוכלוסייה, שכלל וכלל לא הייתה בסביבת החדר. לכן, הגיע הזמן, עם חלוקת הנטל, חלוקת נטל צודקת על אלה שמסוגלים לשאת בנטל. תודה.

המאמר המקורי פורסם באתר של עמיר פרץ.

"עם לא יזכה לחירות אם לא יבטיח חרות שכניו"
קארל מרקס

הרשמה לעדכונים

מאז 2004

כבר מעל 19 שנה, הבמה-הרעיונית היא כיכר העיר היחידה עבור חברי מפלגת העבודה.
יצחק רבין

התחברות

לפרסום מאמרים

אחד במאי