הטרדות יש, נשים בצמרת אין – המצב במשטרה

Thank you for rating this article.

הנה העדויות שוב נערמות ומזכירות לנו שמשטרת ישראל, כמו הצבא, הינם עדיין ״מועדון הבנים״ בו קצינים בכירים רואים בפקודותיהן כנערות שישחקו לפניהם. מוסדות אלו  מושתתים על רוב גברי, היררכיה ויחסי כוח, ולכן למצער, קיימת בהם סבירות יתר לניצול הכוח והמעמד לשליטה ולאלימות מינית כלפי נשים.

אל השעייתם המוצדקת של ניצב ניסו שחם וניצב משנה אדרי, מצטרפות עדויות שפורסמו לאחרונה בגלי צה״ל על גל מכתבי תלונה על מערכות יחסים בין קצינים בכירים לפקודותיהם. כפי שהתברר במשפט קצב ובמקרים אחרים שלהטרדות מיניות, ההתנהגות הזו היא בדרך כלל סדרתית ולכן בהיוודע התלונה הראשונית, יגיעו בעקבותיה תלונות נוספות של נשים שחששו להתלונן עד כה. חששו בצדק, משום שהכוח מעוור ומטשטש את הראייה וכל לובש מדים מדמיין עצמו כדון ג'ואן, שנשים לא מסוגלות לעמוד בפניו. שיטת הפעולה של אותו דון ג'ואן מזכירה את הפרה היסטוריה השוביניסטית של מציצים "עוד יבוא לך דינה, עוד יבוא לך". האמת היא שהטרדות מיניות כלל אינן קשורות לגירוי מיני אלא הן כלי להשלטת יחסי כוח הגורם להחפצת נשים קשה.

במוסדות כמו הצבא והמשטרה, המאופיינים במדרג היררכי נוקשה ורגילים בהפעלת כוח על אוכלוסיות שונות, קל מאוד להתבלבל ולהשתית יחסי כוח ושליטה על חייהם האישיים של הפקודים שלך, מאחר ויחסים אלו אינהרנטיים לתפקודה של המערכת. דווקא בשל חיוניותם של מוסדות אלו לדמוקרטיה הישראלית ולהגנה על גופם ורכושם של אזרחיה, חובה על שכבת ההנהגה העליונה של הצבא והמשטרה, לגנות ולפעול בתוקף כדי למנוע הישנות של מקרים אלו. אכן יש להמתין לסיום החקירה כדי שלא לחרוץ דין, אולם הדיון ונקיטת העמדה הם חיוניים לאור חומרת האישומים.

מופלא בעיניי, שדווקא ניצב בכיר, שאמור לדעת את החוק על בוריו ובעיקר לאחר פרשת בר-לב, לכאורה התנהג בצורה כה מבישה ופוגעת באמון פקודיו, מפקדיו והציבור הרחב. גם ניצב משנה אדרי, שהיה אמור ללומד מהתנהגותם של עוזרי ראש הממשלה, שפנו אל היועץ המשפטי לממשלה במקרה נתן אשל, היה צריך לדעת כי רף ההתנהגות עלה מדרגה וכי לא יסלחו לו על הסתרת המקרה.

היחיד במשטרה שנהג כראוי בפרשה זו הוא דווקא המפכ"ל שלא טיאטא את הפרשה, פתח בחקירה והשעה את הבכירים שפעלו על פי העדויות בניגוד לחוק ובכך שימש דוגמה לכלל בעלי התפקיד הבכירים במשק ושם על סדר היום את הצורך בטיפול אמיתי בבעיה.

המפכ"ל שהקים מערך דוברות המונה עשרות אנשי משטרה בשכר ועם תקציבים, צריך לשים דגש על טיפול אמיתי בבעיית שילוב הנשים במשטרה.  על המפכ"ל לפעול להקמת אגף לשילוב נשים במשטרה, שבראשו תעמוד תת ניצב שתוגדר כיועצת המפכל לענייני נשים (יוהל"ן), כפי שקיים בצה"ל. היוהלן המשטרתי תהיה אמונה על מכלול הנושאים הקשורים בקידום נשים, טיפול בהטרדות מיניות והדרכות לשינוי תרבות ארגונית מגדרית במשטרה. מינוי היוהל"ן הוא הכרחי ויפה שעה אחת קודם.

נורית צור 

מנכלית שדולת הנשים לשעבר ונציבת מניעת הטרדה מינית במפלגת העבודה 

www.nurittsur.org 

"'היד הנעלמה' של אדם סמית איננה יכולה להאכיל פעוט, לחנכו ולדאוג לצרכיי היום יום שלו"
השופט אלכס שטיין, בג"ץ 12.1.22

הרשמה לעדכונים

מאז 2004

כבר מעל 19 שנה, הבמה-הרעיונית היא כיכר העיר היחידה עבור חברי מפלגת העבודה.
יצחק רבין - שיר לשלום

התחברות

לפרסום מאמרים

אחד במאי