באיראן ובישראל דורשים צדק חברתי

Thank you for rating this article.

תופי המלחמה בין איראן לישראל לא מפסיקים לרעום. הנהגות שתי המדינות פועלות ללא לאות ובכול האמצעים שעומדים לרשותן להאשים זו את האחרת בתוקפנות, באחריות לפגיעה ביציבות האזור באמצעות פיגועי טרור מתמשכים ומרוץ חימוש קונוונציונלי וגרעיני. דומה כי סיבת קיומן מצויה יותר ויותר בהצגת האחרת כאחראית לכלל הבעיות של זולתה. ממשל נתניהו-שטייניץ מצדיק את הגזרות הכלכליות בסכנה האיראנית. ממשל חמינאי-אחמניג'אד את המשבר הכלכלי העמוק בסנקציות הכלכליות אותן יזמה ישראל, הגאה להודות בכך. הפתרון ששני המשטרים אימצו היה הפניית תקציבי ענק נוספים לצבאות.

את המחיר כמו תמיד משלמים העמים. לכאורה הרציונאל הכלכלי בעת משבר הוא קיצוץ עמוק בהוצאות הביטחון לטובת הגדלת התעסוקה, שיפור מערכות החינוך והקלת הסבל והמצוקות של מיליוני האזרחים. אבל רק לכאורה. הוצאות הביטחון עלו לשיאים של כול הזמנים בשתי המדינות, המרוחקות אלפי ק"מ זו מזו. לשתיהן יש כבר יכולות הרס הדדי מהגבוהות בעולם וצבאות מהגדולים בעולם. שתיהן גם מתכוננות למלחמה ישירה כבר יותר משלושה עשורים בהוצאות דמיוניות של מאות מיליארדי דולרים במצטבר. המחיר הוא התארכות התורים באיראן לקניית עוף מסובסד והצטרפות עשרות אלפי ישראלים לתורים בעמותות המחלקות מזון לנזקקים.

המשותף לשני העמים הוא גם הכעס המצטבר נגד האליטות הצרות. הן חיות בפאר מדהים, גרים בוילות מפוארות, מוציאות הון עתק על קניות ומסעדות יוקרה. בטהראן ובתל אביב מזמן לא נראו כול כך הרבה למבורגיני, פורשה, מרצדס ופרארי וב.מ. וו. (האחרונה אושרה כרכב הבא של שרי ישראל). הונם של המנהיג הרוחני העליון של איראן ורפסנג'אני, הנשיא לשעבר, נאמד במיליארדי דולרים וכך גם הונם של מקורביהם לשלטון, בעיקר מקרב מנהיגי משמרות המהפכה. מוג'תבא חמינאי, הבן הוא מיליארדר בעצמו. חמינאי ג'וניור יש 2.2 מיליארד אירו המופקדים בגרמניה, 766 מיליון דולר בקטאר. אייתולה אבולרסם חזאלי, השולט בענף ההובלה הימי האיראני, נהנה אף הוא מהון של כמה מאות מיליונים. מהדי מחמוד אחמדינג'אד בנו הבכור של נשיא איראן מחזיק 18 מיליון אירו בבלגיה, 45 מיליון אירו בשוויץ ו-44 מיליון אירו בבנק אסלאמי במדינת איחוד האמירויות. גנרל חסן פירוז אבאדי, הרמטכ"ל האיראני מחזיק 320 מיליון דולר בחשבונות במלזיה, 65 מיליון דולר באמירויות, 103 מיליון דולר בכווית, 17 מיליון דולר בטורקיה ועוד סכומים לא ידועים בשוויץ.. בישראל רבים משרי הממשלה מיליונרים: סילבן שלום "שווה" 167 מיליון ₪, נאמן 100 מיליון, ברק 70 מיליון, נתניהו  38 מיליון ומרידור "רק" 30 מיליון וזו רשימה חלקית בלבד. גם ההנהגה הרוחנית שלנו אינה נזקקת לצדקה (אותה היא גובה מהאחרים). כך הרב פנחס אבוחצירה עם הון של 1.3 מיליארד ₪, הרבי מגור 350 מיליון, האדמו"ר מבעלז 180 מיליון והרב ניר בן ארצי 100 מיליון. גם בכך אנו דומים יותר לאיראן מאשר למערב.

 כאשר ההנהגות הפוליטיות והרוחניות באיראן ובישראל כה עשירות והעם כה עני תופי המלחמה חייבים לרעום ללא הפסקה. ניקולו מקיאוולי כבר אמר: "כאן נשאלת השאלה: האם עדיף שיאהבו אותך או שיפחדו ממך? התשובה היא כמובן ששניהם רצויים, אבל מאחר שקשה לשלב את שניהם, הרי שאם יש לוותר על אחד מהשניים, הרבה יותר בטוח שיפחדו ממך משיאהבו אותך". מקיאוולי מעולם לא היה יותר פופולארי בקרב הנהגות איראן וישראל מאשר כעת. המוכנות שלהן לזרוע פחד קיומי מתמיד בקרב אזרחיהן, בעוד הן נהנות ממנעמי השלטון וההון, מגיעה כעת לשיאי אבסורד. העמים דורשים צדק חברתי ומקבלים בתמורה עושק מתמשך. הם מבקשים מנהיגות שקולה, אחראית ורחומה אך מקבלים אטימות כמעט מוחלטת ושלטון המתמקד בהטלת טרור כלכלי וחברתי על האזרחים. 

"העבודה הראשונה העומדת עתה לפני האנושות היא עבודה של חינוך עצמי חינוך מתוך עצם החיים מתוך עצם עבודת החיים חינוך בחיים של יצירה על ידי חיים של יצירה .... יסוד החינוך הזה איננו הכרת הזכות כי אם הכרת האחריות ... האחריות והיצירה הן מותר האדמה מיתר בעלי החיים. ליצור ודע רק האדם ורק האדם יודע את טעם היצירה את שמחת היצירה ואת אורה העליון. וכן רק האדם המכיר והמשיג את איחודו המוחלט עם החיים והעולם מכיר ומשיג את אחריותו לכל החיים והעולם ... עצם רגש האחריות ... מעמידה את החיים האנושיים על יסוד של יצירה ושל חירות עליונה"
א.ד. גורדון, האדם והטבע עמוד 313-314

הרשמה לעדכונים

מאז 2004

כבר מעל 19 שנה, הבמה-הרעיונית היא כיכר העיר היחידה עבור חברי מפלגת העבודה.
יצחק רבין - לא נשכח

התחברות

לפרסום מאמרים

אחד במאי