לשנות מבפנים: סתיו שפיר מסבירה למה הצטרפה למפלגת העבודה

Thank you for rating this article.

כשסתיו שפיר, מראשי המחאה החברתית, הודיעה השבוע על הצטרפותה למפלגת העבודה, היא זכתה למאות מסרוני תמיכה. בעוד חברתה דפני ליף נאלצה להילחם מול ח”כ מירי רגב על זכות הדיבור באולפן פופוליטיקה, בחרה שפיר בדרך העשייה וקפצה למים העכורים של הפוליטיקה הישראלית.

"במשך שנים האמנתי בפעילות מחוץ לעולם הפוליטי. הייתי בקורס טיס ואחר כך עברתי ל"במחנה". אף פעם לא חשבתי על פוליטיקה, וגם במחאה, שהיתה חלום מדהים, חשבתי שאפשר לשנות מבחוץ", אומרת שפיר ומסבירה את התנודה בהלך הרוח שלה: "לאחר הפגנת המיליון היה ברור שהמחאה לא מזיזה באמת לממשלה ושביבי ימשיך לדבר בסיסמאות על נושאים כלכליים וביטחוניים. השינוי דורש זמן שאין לנו. אחרי חודשים של התלבטות בחרתי בפוליטיקה, ומפלגת העבודה היא הבית".

אנשים בישראל נואשו מהפוליטיקה בגלל כל הרפש. מדוע את תצליחי?

"אני חלק מדור שנואש מהפוליטיקה ויש לו כל הסיבות הטובות לכך. הפוליטיקה מנוצלת בציניות. יש לנו נשיא מדינה שיושב בכלא וראש ממשלה לשעבר שהסתבך בפלילים. זה מייאש. אבל צריך ללכת צעד קדימה, אסור להפקיר את הזירה הפוליטית, שנקבעים בה כללי המשחק. רק אנשים טובים ישנו את הפוליטיקה".

את אומרת בעצם שהמחאה החברתית נכשלה?

"ממש לא. היא חד-משמעית הצליחה. הרבה שנים היה השיח בישראל ביטחוני-מדיני, אף שהמצב הכלכלי לא היה יציב. בנימין נתניהו יצר תמונה מאקרו-כלכלית מפוארת, אך אנשים לא מסוגלים לשלם את חשבון החשמל ונואשו אפילו לשמוע על הפנסיה.

"זוגות צעירים חוזרים לגור אצל ההורים. אני אפילו לא חולמת על קניית דירה, ורק רוצה להשיג דיל ולגור בשכירות. אנשים לא גומרים את החודש, לא רק בגלל המזל הרע שלהם, אלא גם בגלל המדיניות הקלוקלת. המחאה החזירה את כל אלה לסדר היום וחידשה את התקווה. אנשים התעוררו לשאול מה קרה. אפילו ביבי הפסיק להתעלם ממנה והוא מתייחס ל'גני טרכטנברג' כאל הישג. בקיץ 2011 נמתח קו בין החברה הישראלית שלפני המחאה לבין זו שאחריה".

עם כל הכבוד, כיצד את, סתיו שפיר, בת 27, מסוגלת לתרום למפלגה?

"הצטרפותי לעבודה עשויה לסייע לאלפי צעירים, שהתלבטו כמוני, במציאת כיוון מסוים. מפלגת העבודה היא במה מכובדת שעברה זמנים קשים, והיום היא משמשת כתובת להרבה אנשים אידאולוגים וערכיים. מערכת הבחירות הקרובה חשובה מאין כמוה: היא מציבה בחירה בין המודל המיושן של ביבי לבין מודל בריא יותר לחברה. הממשלה התעלמה מהפגנת המיליון, נראה אותה מתעלמת מחצי מיליון מצביעים בקלפי. אני מקווה שאביא פנימה תקווה. אני בסך הכל חלק מהדרך".

דרישה לכלכלה הוגנת

המחאה החברתית ביקרה את בעלי ההון. תסכימי שללא הון אין צמיחה ויש אבטלה. מדוע תקפתם אותם?

"אני לא חושבת שצריך לתקוף את המגזר הפרטי, זה היה ספין של נתניהו נגד המחאה. המחאה לא ביקרה את בעלי ההון או את העשירים. אני מפרגנת למי שהתעשר, והדרישה היתה בסך הכל שתונהג בארץ כלכלה הוגנת".

ומה עם הגיליוטינה שהוצבה בשדרות רוטשילד בתל-אביב?

"נו באמת, אנשים מחו על הרבה מאוד דברים ועוולות. אני לא יודעת מי הציב אותה. המחאה הגדילה את המודעות והובילה להתאגדויות צרכניות, וככל שהציבור מודע יותר למצבו הוא פועל לשיפורו. היום, למשל, הוא מתחבר למקומות עבודה הוגנים. גם הממשלה צריכה להיות הוגנת. לא ייתכן שראש הממשלה יוריד את מס החברות או יעשה טריק מבזה כמו זה הנוגע לרווחים הכלואים, בזמן שהוא מעלה מסים עקיפים כמו המע"מ והמס על הדלק".

נתניהו טען שהכלכלה של שלי יחימוביץ’ תגדיל את מספר המובטלים למיליון.

"הסקרים והגרפים שלו מטעים. שיעור האבטלה בישראל גבוה מכפי שמשתקף. רבים עובדים במשרות חלקיות ויש מי שעובדים בשני מקומות עבודה ומתקשים להתקיים. את הנתונים האלה הגרפים לא מראים".

המחאה לא עסקה בחרדים. בחרתם בדרך הקלה.

"בשנה האחרונה עבדתי מול חבר'ה מהמגזר החרדי ואני יכולה לומר שגם הם רוצים שינוי בתעסוקה ובשירות הצבאי. אני מציעה להתמודד עם סוגיות אלה לא בכפייה, אלא בהידברות. החרדים חשופים לשינויים הטכנולוגיים, צריך לעודד אותם להשתנות מבלי ליצור בקרבם ניכור.

"אני פוסע בעקבות בן־גוריון בעיניים עצומות אבל מדי פעם אני פוקח את עיני"
זלמן ארן

הרשמה לעדכונים

מאז 2004

כבר מעל 19 שנה, הבמה-הרעיונית היא כיכר העיר היחידה עבור חברי מפלגת העבודה.
יצחק רבין

התחברות

לפרסום מאמרים

אחד במאי