על זמרי, פנחס וגלעד

Thank you for rating this article.

ידועה לכולנו הצעתו האחרונה של אלכסנדר ינאי לאלמנתו שלומציון המלכה "אל תתייראי לא מן הפרושין ולא ממי שאינן פרושין, אלא מן הצבועין שמעשיהן כמעשה זמרי ומבקשין שכר כפנחס".

נזכרתי במשפט זה כאשר התפרסם שהרב גלעד קריב, מנכ"ל התנועה הרפורמית בישראל החליט להתמודד על מקום ברשימת העבודה לכנסת.

תזכורת לחברים שאולי שכחו. לפני כשנתיים-שלוש ניסה היו"ר הקודם שלנו אהוד ברק להדיח את אפי שטנצלר מתפקידו כיו"ר הקק"ל, כדי למנות במקומו של שלום שמחון.

כאשר הבין שלא יצליח להעביר את המהלך הזה במוסדות המפלגה, החליט לממש את רצונו באמצעות קומבינה עם התנועה הרפורמית. במסגרת אותה קומבינה הסכים הרב גלעד קריב, מנכ"ל התנועה ליהדות מתקדמת בישראל לאפשר לשמחון להחליף תיקים עם העבודה. על פי הסכם קריב-ברק, התנועה הרפורמית הייתה מקבלת מהעבודה את תפקיד יו"ר הקק"ל, והייתה מדיחה את אפי שטנצלר, וממנה במקומו את שמחון כיו"ר הקק"ל מטעמה. בתמורה הייתה התנועה הרפורמית אמורה לתת לעבודה בתמורה את אחד התיקים שלה בהנהלת הסוכנות. מטרת הקומבינה הייתה לסלול לברק "דרך עוקפת מפלגה" להדחתו של אפי שטנצלר ומינויו של שמחון כיו"ר הקק"ל במקומו בניגוד לעמדת המפלגה.    

בכך כפה קריב על המפלגה ואפי שטנצלר מערכה משפטית ממושכת ויקרה, בסיומה קבע בית משפט העליון שיש לפסול את קומבינת "ברק-קריב" להדחתו של שטנצלר. בפסק הדין שלו הורה בית המשפט להשאיר את אפי שטנצלר כיו"ר הקק"ל.

בפסק דינו הבהיר בית המשפט היטב את דעתו על התנהלותה של התנועה הרפורמית בפרשה זאת, תוך שהוא מבקר בחריפות את התנהלותה בכל הקשור לנורמות אתיות. קריב היה המנכ"ל הכל יכול של התנועה. הוא החזיק בהגה התנועה, הוא ניווט והוא החליט, כך שברור שהביקורת הזאת מתייחסת אליו. 

במסגרת הדיונים הורה בית המשפט, בצעד מאוד נדיר לתנועה הרפורמית לשלם לאפי שטנצלר הוצאות משפט בסך 310 אלף שקלים (לא ידוע לי אם מנכ"ל התנועה הרב קריב דאג עד עתה למלא צו שיפוטי זה). בכך הבהיר בית המשפט היטב את דעתו על התנהלותה של התנועה הרפורמית שקריב עמד בראשה. 

התנהלותו לכל אורך פרשה מבישה זאת, והביקורת שהיא ספגה בבית המשפט יוצרות סימני שאלה גדולות המרחפות מעל למועמדותו.

ý     האם הרב גלעד קריב ראוי מבחינה אתית לשמש ח"כ מטעם מפלגת העבודה?

ý     האם יש לו את מידת המוסר הפוליטי הדרוש להיות מועמד ראוי לכהונה הרמה של ח"כ בכלל, קל וחומר מטעם מפלגת העבודה, שחרטה על דגלה פוליטיקה נקיה?

ý     האם אין זאת חוצפה ממדרגה ראשונה מצדו לבוא אלינו ולבקש את אמונינו לשמש נבחר ציבור מטעמנו?

הרב קריב לא בא לעבודה, אלא לחפש סידור עבודה. כל מה שמעניין אותו זה להיות הרפורמי הראשון המכהן הכנסת. פעם בדק אופציות אצל מרץ, פעם אצל מימד.  הפעם החליט לנסות את מזלו אצלנו, כאשר הוא מקווה שבזכות הזיכרון קצר של חלק מהחברים, על מעשה הזמרי שעשה לנו נגמול אותו  בשכר פנחס.

אני פונה לכל חבר/ת מפלגה לשאול את עצמו/ה האם זה אדם ראוי להיות ח"כ מטעם מפלגת העבודה, או שמה יש כאן עסק עם מי שעשה בנו מעשה זמרי ועכשיו, ללא שמץ של בושה אך עם טונות של חוצפה ועזות מצח, בא לבקש מאתנו שכר פנחס. 

"התנ"ך הוא המנדט שלנו. התנך שנכתב על ידינו בשפתנו העברית ובארץ הזאת עצמה הוא־הוא המנדט שלנו"
דוד בן גוריון, מתוך עדותו בוועדת פיל 1937

הרשמה לעדכונים

מאז 2004

כבר מעל 19 שנה, הבמה-הרעיונית היא כיכר העיר היחידה עבור חברי מפלגת העבודה.
יצחק רבין - 2013 אוניברסיטת תל-אביב

התחברות

לפרסום מאמרים

אחד במאי