ביום שבו יחימוביץ' העזה להציג תוכנית כלכלית

Thank you for rating this article.

פתאום זה קרה. לפתע מדברים ברצינות, על מספרים, נתונים, תוכניות ביצוע. על יעדים, מטרות ומשימות. מספרים לציבור מה קרה לנו, כלכלית וחברתית, בעשור האחרון. מביטים במציאות בעיניים חדות ולא מתבלבלים. הפוליטיקה קופצת מדרגה.

יו"ר מפלגת העבודה, שלי יחימוביץ', היא המועמדת הראשונה אי פעם לראשות הממשלה שמציגה בפני הציבור תוכנית כלכלית כוללת, שמטפלת בכל התחומים שנזנחו מאחור. אחד הדברים האמיצים ביותר שהעבודה ביצעה בתוכנית לכלכלה הוגנת היא התוכנית למערכת מיסוי הוגנת. הצבענו על מקורות ריאליים. הצבענו על שינוי בסדרי העדיפויות במקום הכי חשוב - בחלוקת משאבים הוגנת.

ואולם מירב ארלוזורוב ("להסיר את הכובע בפני יחימוביץ', אבל", TheMarker, 5.12) כתבה שלא הבנו כי שינויים במס גוררים שינויים בצמיחה של המשק. ובכן, צוות המומחים בפורום קיסריה 2009 לא מצא קשר בין גובה המיסוי על העשירונים העליונים לבין הצמיחה. גם דו"ח שירות המחקר של הקונגרס האמריקאי הגיע למסקנה חד-משמעית: אין מתאם מובהק בין שיעור המס לצמיחה.

ארלוזורוב כתבה כי ממוצע מס החברות ב-OECD הוא 25.5% ולא 30%. כדי לבחון ברצינות את ממוצע מס החברות יש לבדוק את הממוצע המשוקלל, שמביא בחשבון את גודל התוצר של המדינות. אין משקלה של אירלנד כמשקלה של ארה"ב, והממוצע המשוקלל ב-2012 מצביע על מס חברות של 32.4%.

לפי ארלוזורוב ההכנסות מהעלאת המס על החברות בעשירון העליון יהיו בגובה של 5-8 מיליארד שקל לכל היותר. ובכן, נתוני מינהל הכנסות המדינה מראים כי כל אחוז במס החברות של העשירון העליון אמור להכניס כ-540 מיליון שקל. מכאן, שהעלאה הדרגתית של 1% בכל שנה, על פני חמש שנים, מביאה אותנו להכנסה כוללת של 12.5 מיליארד שקל.

ארלוזורוב כתבה כי העלאת מס ההכנסה ל-55% לבעלי שכר של 50 אלף שקל ויותר תביא להכנסה של 5 מיליארד שקל במקרה הטוב. ובכן, הערכת רשות המסים היא כי שיעור מס היסף לבעלי הכנסות של 67 אלף שקל ויותר תביא לגבייה של 300 מיליון שקל בשנה. מכאן, שהעלאה של 5%, הכוללת את כל בעלי ההכנסות שמעל 50 אלף שקל, תביא בהערכה שמרנית להכנסה כוללת של כ-9.5 מיליארד שקל.

לטענת ארלוזורוב, גביית 35 מיליארד שקל מהעלמות מסים היא לא יותר מאשר חלומות באספמיה. ובכן, חישוב רשות המסים מעלה כי ערך ההכנסה של מפקח שומה נע בין 7,000 ל-13 אלף שקל לשעה. תוספת של 750 מפקחים תייצר, בהערכה שמרנית, הכנסות שנתיות בגובה 7.9 מיליארד שקל. נתוני רשות המסים מצביעים על הפסד מהעלמת מסים של 8-9 מיליארד שקל בשנה. הנחנו בזהירות הכנסה של 7 מיליארד שקל בשנה, ובחמש שנים - 35 מיליארד שקל.

ארלוזורוב כתבה כי גם גביית רווחים כלואים של 15 מיליארד שקל היא לא יותר מאשר חלומות באספמיה. בישראל כלואים רווחים בסך של כ-100 מיליארד שקל, כשלפי שיעור מס החברות הנוכחי מדובר בכ-25 מיליארד שהחברות הגדולות ביותר חבות למדינה לפי חוק. מדובר באפליה ביניהן לבין כלל מעמד הביניים הממשיך לשלם את מסיו כחוק. לקרוא לגביית 60% בלבד מהמס שהחברות מחויבות לשלם על פי חוק חלומות באספמיה - זו אמירה לא מוסרית, לא חוקית ולא כלכלית.

בצדק כתבה ארלוזורוב שיישום התוכנית לכלכלה הוגנת אכן תהפוך את ישראל למדינה אחרת - שטוב יותר לחיות בה ושלכולם יהיה טוב יותר לחיות בה. יישום התוכנית היסודית של יחימוביץ' יכולה להפוך זאת למציאות של ממש.

----------------------------------------------------------------------------------------------------

הכותב ריכז את בניית התוכנית לכלכלה הוגנת של מפלגת העבודה וטורו המלא, פורסם במקור באתר דה-מרקר 11.12.12

"אבל העיקר הוא העם. תחיית העם קודמת לגאולת הארץ. אנחנו מעמידים את הכל על העם"
א.ד. גורדון, עם אדם

הרשמה לעדכונים

מאז 2004

כבר מעל 19 שנה, הבמה-הרעיונית היא כיכר העיר היחידה עבור חברי מפלגת העבודה.
יצחק רבין - 2014

התחברות

לפרסום מאמרים

אחד במאי