לוועדים הגדולים אין נוכחות במפלגת העבודה

Thank you for rating this article.

ח"כ בוז'י הרצוג, מספר 2 ברשימת מפלגת העבודה לכנסת, אתם טוענים שאתם אופוזיציה, אבל הייתם שותפים במרבית הממשלות בעשור האחרון. אתם חלק מהשיטה.

"אני חושב שהביקורת הזו מוצדקת בחלקה, אבל גם מעוותת את המציאות. צריך לבחון על מה נכנסנו לממשלה. נכנסנו בגלל נושאים שהיו הכי חשובים בעולם באותו הרגע. ההינתקות, למשל, היתה הנושא שבגללו נכנסנו לממשלה ב-2005".

אבל הייתם חלק מהשיטה הכלכלית שאתם יוצאים נגדה.

"היום אנחנו מציעים אלטרנטיבה מלאה. אני לא מתחרט על יום אחד שהייתי שר הרווחה של מדינת ישראל, אבל אני מודה שברטרוספקטיבה, להיות גלגל חמישי בממשלה זו טעות. אני חושב שמה שעושים יאיר לפיד וציפי לבני זה בדיוק זה".

בסופו של דבר, ההבדלים בין העבודה לליכוד בשנים האחרונות הם בלתי ניתנים לזיהוי. גם בתקופתך כשר רווחה פרחה שיטת ההתקשרות עם עמותות חיצוניות. זו הרי הפרטה.

"אני חולק עליך. אני חושב שהעברת אספקת השירותים לארגונים כמו אלו"ט ואילן זו שיטה מוצלחת, אבל זו לא הפרטה. אני תומך במיקור חוץ לארגונים מקצועיים שנועדו למטרה הזו".

אבל אתה לא יודע כמה משלמים שם משכורות.

"הייתי השר הראשון שפירסם בשקיפות מלאה כמה כל ארגון מקבל. יש ארגונים שסרחו, אבל יש ארגונים יוצאים מגדר הרגיל שיש בהם אנשים שנותנים את הנשמה למטרות חברתיות. אגב, אנחנו המפלגה היחידה שפירסמה במצע התייחסות רצינית לסיוע לאנשים עם מוגבלויות. אתה יכול להיות שר רווחה נהדר, אבל אם אתה לא שולט באוצר, בסופו של דבר לא תשיג את התוצאות".

במבט לאחור, אתה לא מצטער על החיבור בין פוליטיקאים לכל מיני בנקים ומונופולים שזורקים קצת כסף לציבור ובתמורה מקבלים מהממשלה חיבוק? על כל מיני קוקטיילים ואירועי פתיחה שבהם השתתפת כשר רווחה?

"אני לא מצטער על אף אירוע שהייתי בו, שנועד לתת חסות לארגונים שעושים עבודת קודש. ואני חושב ששילוב בין מגזר פרטי, מגזר ציבורי, מגזר שלישי וקרנות הוא דבר נכון. תראה לי מונופול פרטי שבו נכחתי שנעשה בו משהו לא תקין".

אני שומע את ראשת המפלגה שלך מדברת על קשרי הון-שלטון פסולים. מאיפה הם מגיעים?

"הם מגיעים מכך שברגע שאדם מסיים תפקיד בכיר בשירות המדינה הוא עובר לאותו מונופול או לאותה חברה, מכך שמבנה השליטה בעיתונות מעוות את השיח הדמוקרטי, ומכך שיש חבורה של אינטרסנטים שמקיפה את המערכת הפוליטית".

והקשרים הפסולים שאתה מתאר הם רק בימין?

"ממש לא, אבל אני חושב שהדבר שעושה שלי יחימוביץ' הוא דבר גדול. בכך שהיא באה עם תפישת עולם מלאה וקוהרנטית ואומרת 'אנחנו רוצים לשנות את השיטה'".

יחימוביץ' מדברת על הגנת העובדים, אבל איך אפשר להגן על כלל העובדים אם לא פוגעים בפריווילגיות של קבוצה קטנה מהם?

"אתה מדבר על הוועדים הגדולים, אבל הם כמעט לא נוכחים במפלגת העבודה. תשווה למתפקדים בקדימה ובליכוד".

בפריימריז שלכם אין אלפי עובדי חברת חשמל?

"ועד עובדי חברת החשמל מיוצג אצלנו בכמות זניחה. ועם הבור התקציבי שאנחנו מצויים בתוכו, מפלגת העבודה תדע לנהל משא ומתן עם הוועדים וההסתדרות על קיצוץ בתנאים. צריך לזכור שלא היה שר אוצר מטעמנו כבר שנים".

איך אתה סוגר את הגירעון?

"אנחנו לא מתנגדים להרחבה תקציבית זהירה ולהרחבת הגירעון, ואנחנו מתכוונים ליישם מדיניות מיסוי שתתקן את חלוקת ההון בישראל".

ממי אתה לוקח?

"מהאלפיון העליון. גביית תמלוגים על משאבי טבע. גם לקיצוץ בתקציב הביטחון יהיה חלק גדול בזה. בסופו של דבר, כל חלק בחברה הישראלית שמסוגל לתת את החלק שלו בתקופה הזו - יצטרך לתת אותו".

-------------------------------------------------------------------------------------------

הראיון המלא, פורסם באתר דה-מרקר בתאריך 19.1.13.

"שלום יבוא כשהערבים יאהבו את הילדים שלהם יותר משהם שונאים אותנו"
גולדה מאיר

הרשמה לעדכונים

מאז 2004

כבר מעל 19 שנה, הבמה-הרעיונית היא כיכר העיר היחידה עבור חברי מפלגת העבודה.
יצחק רבין

התחברות

לפרסום מאמרים

אחד במאי