הכישלון הלא-מפתיע של מפלגת העבודה בבחירות של 2013

Thank you for rating this article.

ראשית, כדאי מאוד להבהיר נקודה מסוימת: האם שלי יחימוביץ', יו"ר מפלגת "העבודה" (נכון לינואר 2013) יכולה להיות ראש ממשלה? בהחלט! האם היא יכולה להיות גם ראש ממשלה מצוין למדינת-ישראל? ללא ספק! אם כך, היכן הייתה טמונה הבעיה בבחירות של 2013 בעת שהמפלגה זכתה ב-15 מנדטים בלבד, ובכך היא הפכה רק למפלגה השלישית בגודלה לאחר מפלגת "הליכוד ביתנו" ו-"יש עתיד" של יאיר לפיד? הסבר על ההתנהלות הפוליטית של שלי יחימוביץ' במשך שבוע אחד בלבד לאחר הבחירות של 2013, יבהיר לכולנו מדוע הציבור הישראלי מאס במפלגת העבודה ומאס במניפולציות הפוליטיות של כל בכירי המפלגה כולל אלה של שלי יחימוביץ'.

שימו לב לדוגמא הבאה: שעות אחדות לאחר שנודע ב-29 בינואר 2013 על פרישתו של נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, לאחר כמעט 8 שנים בתפקיד, מיהרה שלי יחימוביץ' לפרסם הודעה שהתפטרותו של פישר היא "סטירה מצלצלת למדיניות נתניהו". התגובה הפבלובית הזו מבטאת יותר מכל את ההתנהלות השכיחה של הפוליטיקה הישראלית האלימה והשטחית. במילים אחרות, עוד לפני שסטנלי פישר מסר את נימוקיו האישיים לפרישתו מהתפקיד, יחימוביץ' כבר פרסמה הודעה שהיה בה ניסוח רשלני שהתבטא בהתלהמות ובברוטאליות מילולית שאין לה מקום בשיח הפוליטי בישראל. אם אתם (הפוליטיקאים) רוצים לשנות משהו בישראל - ראשית עליכם לשנות את עצמכם, בעיקר את עצמכם. סביר להניח שהמדינה המעולה שלנו פשוט גדולה על מידותיכם הקטנות מבחינה מוסרית וערכית. הדוגמא הבאה תבהיר עוד יותר את העניין בנוגע ל"פוליטיקה ישנה" של מפלגת "העבודה" ולשרלטנות של התקשורת הישראלית.

בעקבות ההישגים הדלים של מפלגת "העבודה" בבחירות, התכנסו חברי המפלגה, ב-28 בינואר 2013, לישיבת סיעה ראשונה שנערכה בתל-אביב על-מנת לנתח את הסיבות לכישלון המהדהד שהפתיע מאוד את כל בכירי המפלגה. על-מנת להסיט את הדיון התקשורתי בנוגע להישגיה הדלים של יו"ר המפלגה, שלי יחימוביץ', היא בחרה לפרסם, בו ביום, "מייל טועה" של נתן אשל שהגיע אליה באקראי חודש לפני כן. אין טעם לעסוק בפרשת נתן אשל או בכוונתו של בנימין נתניהו למנות את אשל לעמוד בראש המשא-ומתן הקואליציוני. מאידך, פרסומו של המייל בידי שלי יחימוביץ' ביום בו נערך דיון מפלגתי ראשון על כישלונה בבחירות, מראה בעליל שהדבר נעשה כדי להסיט את העיסוק התקשורתי מכישלונה של יחימוביץ' במפלגת "העבודה" ל"פרשת נתן אשל", שהיא בהחלט פרשת עסיסית מאוד מבחינה תקשורתית. פרסום המייל בעיתוי שבו הוא פורסם, לא נעלם גם מעיני הכתבים הפוליטיים הבכירים של ערוץ 2 (חבריה לשעבר). זה היה שקוף מידי לכול הדעות, משום ששוב אנחנו נתקלים ב"פוליטיקה ישנה" המאוסה מאוד על הציבור הישראלי השפוי.

לפני שנעסוק במה שהתחולל בישיבת הסיעה שהתכנסה ב-28 בינואר 2013, ראוי להביא את דבריו של פרופסור יוסי יונה (מועמד מספר 20) בנוגע לכישלונה של מפלגת "העבודה": לדעתו של פרופ' יונה התוצאה בבחירות היא "השתלשלות של כישלון ידוע מראש", וכי "המאמצים שלנו למשוך (את נתניהו) לזירה החברתית-כלכלית, קיבעו אותנו בעיני הציבור כמפלגה של נושא אחד, כמפלגת נישה" (אתר מעריב 26 בינואר 2013). דבריו של פרופ' יונה הם רק סימפטום לעיוורון של חברי המפלגה הבכירים המתיימרים להבין את רחשי הציבור. הכישלון של מפלגת העבודה נובע גם בשל בחירתם של מירב מיכאלי (מקום 5), יוסי יונה (מקום 20) ויריב אופנהיימר (מקום 27) בפריימריז של המפלגה, שסימנו את הקו הרדיקלי הקיצוני והמאוס של המפלגה בעיני הציבור. ראוי לשים לב לעובדה שבצמרת מפלגת "העבודה" אין אף נציג של "ההתיישבות העובדת", דהיינו מהקיבוצים ומהמושבים.

בעקבות ישיבת הסיעה שהתכנסה מייד לאחר הבחירות, התפרסמו שתי כתבות על מה שהתחולל במהלך הדיון שנמשך - על-פי פרסומים אחדים - כשלוש שעות: הכותרת שהתפרסמה ב-28 בינואר 2013 באתרYNET הייתה: "העבודה נשארת באופוזיציה, מתקפה של יחימוביץ'". מאידך, הכותרת שהתפרסמה באתר של עיתון "הארץ" הייתה: "מפלגת העבודה החליטה: נשארים באופוזיציה".

כעת מתחיל החלק המעניין. בכותרת המשנה של אתר YNET נכתב כך: "העבודה קיימה דיון סוער בעקבות האכזבה בבחירות ועל הפרק שאלת הכניסה לממשלה. חלק מהחברים הטיחו האשמות קשות כלפי היו"ר יחימוביץ': 'את לא יכולה לקבל החלטות לבד', אמר מיקי רוזנטל, וח"כ בן אליעזר אמר 'הוותיקים הורחקו'". בניגוד למה שנכתב באתר YNET, באתר של עיתון "הארץ" נכתב כך בכותרת המשנה של הכתבה שנכתבה בידי יהונתן ליס: "סיעת העבודה נפגשה לראשונה מאז הבחירות ומלבד ביקורת 'מעודנת' על הקמפיין, איש מהח"כים לא ערער בפומבי על מנהיגותה של יחימוביץ'".

בגוף הכתבה שהתפרסמה באתר YNET נכתב כך: "חלק מחברי הרשימה מתחו ביקורת חריפה על אופן ההתנהלות של יושבת הראש שלי יחימוביץ' וטענו כי היא לא מסרה עדכונים במהלך מערכת הבחירות". שוב, בניגוד למה שנכתב באתר YNET, עיתון "הארץ" בחר לתאר את הדברים באופן הבא: "זה היה אירוע מאוד מנומס... הביקורת על הקמפיין הייתה מאוד מעודנת. אנשים לא נכנסו האחד לדברי השני. דיברנו בעיקר על כך שלא שיתפו אותנו בקבלת ההחלטות".

בקיצור, מה אפשר ללמוד משתי הכתבות הללו שתפרסמו זמן קצר לאחר סיום ישיבת הסיעה על מה שהתחולל במהלך הדיון? שום דבר! אולם, בהחלט אפשר ללמוד על הדרך בה מסוקרים בתקשורת הישראלי נושאים חשובים כמו פוליטיקה, כלכלה וביטחון.

ביום בו נערכה ישיבת הסיעה, התפרסם מאמר באתר NEWS1 מאת יהודה דרורי, בשם: "מצעד הפשלות של שלי יחימוביץ'". דרורי מונה לפחות 10 שגיאות שעשתה יחימוביץ' לאורך השנה האחרונה. אחת הסיבות שהעלה דרורי הייתה: "הופעותיה בתקשורת הדיפו ריח של כוחניות ושחצנות". במבט לאחור, סביר להניח שגם מצביעי המפלגה מבינים היטב שזאת הייתה הסיבה העיקרית לכישלונה של המפלגה בבחירות של 2013. ברוב המקרים, הטון עושה את המוסיקה.

-------------------------------------------------------------------------------------------

הטור המקורי והמלא, של ד"ר יוחאי סלע, פורסם באתר "מגזין המזרח התיכון".

"לעולם לא אסלח לערבים על שלימדו אותנו להרוג את בניהם"
גולדה מאיר

הרשמה לעדכונים

מאז 2004

כבר מעל 19 שנה, הבמה-הרעיונית היא כיכר העיר היחידה עבור חברי מפלגת העבודה.
יצחק רבין

התחברות

לפרסום מאמרים

אחד במאי