למה להרגיז את מוקדי הכוח כשאפשר פשוט להעלות לכם מסים?

Thank you for rating this article.

הסכום שרוצים להעביר מהכיסים שלכם לממשלה הוא 4.5 מיליארד שקל - בדיוק בגובה הטבות המס שקיבלו החברות הגדולות.

אף בעל הון לא הטריד את מנוחתם של חברי הכנסת לקראת ההצבעה היום בכנסת על העלאת המע"מ ל-18%. על הצו להעלאת המע"מ חתם כבר בקלות יתרה שר האוצר, יאיר לפיד - ורק אצבעותיהם של 120 חברי הכנסת עומדות כעת בינו לבין העלאת מחירים כוללת שתתרחש בלילה שבין מוצאי שבת ליום ראשון הקרוב.

מדוע זה קורה, ומדוע בקלות שכזאת? משום שמדובר בגילוח מיידי של מיליארדי שקלים השייכים לבני תמותה רגילים, קצת עייפים, מורגלים במהלומות מהסוג הזה. אין להם לוביסטים, לא מומחים מטעם, לא פרקליטי יוקרה ולא בכירי אוצר לשעבר שהם שוכרים את שירותי השתדלנות שלהם. גדודים של אלה רובצים עכשיו בהמוניהם, בלחץ עז, על הממשלה ועל הכנסת בניסיון להשפיע בשני עניינים דרמטיים אחרים: חוק הריכוזיות ויצוא הגז.

תקציב 2013

המאבק לשיפור חוק הריכוזיות הוא דווקא דוגמה לעבודה טובה של חברי הכנסת מול בעלי הכוח, בתוך חדר ועדה שמתפוצץ מאינטרסים. לעומת זאת, כה חבל שבדיון על העלאת המע"מ נשארו ספסלי האורחים מיותמים, נציג זוטר של האוצר נשלח למלמל חצי משפט, והקואליציה הצביעה בצייתנות בעד, כשכמה מחבריה מקוננים על ייסורי המצפון שההצבעה גורמת להם.

לציבור הרחב, שחלקו האמין ב"פוליטיקה חדשה", הגישה לשר האוצר חסומה, ולפיד יכול אפוא להביא היום לכנסת בלי שום התנגדות העלאת מע"מ מיידית, פוגענית, אכזרית ושגויה מן היסוד.

העלאת המע"מ היא מעשה של פחדנים. היא לא מתעסקת עם אף מוקד כוח. היא פשוט מעבירה 4.5 מיליארד שקל מכיסיהם של ישראלים נטולי הגנות לכיסה של המדינה.

4.5 מיליארד שקל, שימו לב לצירוף המקרים, הם סכום כמעט זהה להטבות המס שקיבלו 4 החברות העשירות והחזקות במשק בשנה שעברה. אבל עם ג'רמי לוין, מנכ"ל טבע , קיים שר האוצר פגישה ידידותית בארבע עיניים - והם שוחחו על האפשרות התיאורטית שביום מן הימים אולי יסכים לוין שטבע תשלם יותר מסים. לפיד לא העלה על דעתו, משום מה, לבטל ולו חלק מהפטורים המופרזים כחלק מחוק ההסדרים. ובאמת, למה להרגיז את מוקדי הכוח, השליטה והכסף - כשיש לך ציבור מוכה ספינים וכותרות, שאפשר להלום בו בקלות רבה שכזאת?

אין מס יותר טיפשי, אכזרי, לא כלכלי ומזיק ממע"מ. המס העקיף והרגרסיבי הזה מנוגד לחלוטין לרעיון הפרוגרסיביות שמונח בבסיסה של מערכת המסים המערבית, המתקדמת, הדמוקרטית. מס הוא חכם, הגון וכלכלי כשעובדים עניים מאוד שאינם מגיעים לסף המס פטורים ממנו, כשמעמד הביניים משלם קצת ונשאר עם הכנסה סבירה שמאפשרת לו לחולל צמיחה במשק - וכשעשירים מופלגים או חברות רווחיות במיוחד משלמים יותר.

המע"מ הוא ההפך מזה. ככל שאתם משתכרים פחות, תשלמו אותו יותר, כי העשירונים התחתונים מוציאים יותר על צריכה. על פי דו"ח מינהל הכנסות המדינה, תגרום העלאת המע"מ לכך שהעשירון הראשון ישלם מע"מ בשיעור של 7.5% מהכנסתו, העשירון העשירי, העני ביותר, ישלם 40% מהכנסתו. זה לא רק חוסר הצדק, זו לא רק הגדלת הפערים, זו לא רק העמקת העוני - זה בעיקר מעגל השוטים הזה, שהוא שגיאה כלכלית גסה. ככל ששכרכם נמוך יותר - כך תצרכו מעכשיו עוד פחות, בעלי העסקים ירוויחו פחות, ההאטה במשק תגבר, יהיה אפשר לגבות פחות מסים, והבור המיתולוגי לעולם לא יתמלא.

העלאת המע"מ היא לא גזירת גורל. אפשר עוד למנוע אותה ולהצביע נגדה היום במליאת הכנסת. ההצבעה נגדה היא בדיוק התשובה המשלימה למאבק בריכוזיות, ביצוא הגז ובפטורים הגורפים המאפשרים לחברות העשירות ביותר לא לשלם מס. המע"מ הוא מס לא צודק ומדכא צמיחה. אם יש דברים שחסרים לנו כיום אלה הם מנועי צמיחה ואופטימיות שתניע את השווקים.

---------------------------------------------------

הטור פורסם במקור באתר THEMARKER.

"באת מקלל, יצאת מברך."
חכ לשעבר יורם מרציאנו, על אהוד-ברק בלשכת העבודה 20.1.2011

הרשמה לעדכונים

מאז 2004

כבר מעל 19 שנה, הבמה-הרעיונית היא כיכר העיר היחידה עבור חברי מפלגת העבודה.
יצחק רבין - 2018 א

התחברות

לפרסום מאמרים

אחד במאי