תמריצים לקויים במערכת החינוך

Thank you for rating this article.

השבוע גילינו כי שיטת בחינות הבגרות, שמהווה את הגרעין של מערכת החינוך התיכונית, סובלת מליקויים חמורים שאמורים להדאיג כל אחד מאזרחי המדינה. פרשה זו, שבה נתגלה כי בחינות הבגרות מופצות לפני הבחינה לתלמידים רבים, בהיקף גדול, היא רק קצה הקרחון ובימים הקרובים אנו עשויים לגלות כי תופעת הרמייה ותעשיית השקר שנחשפה, במערכת החינוך הם רק סימפטומים לבעיה הרבה יותר גדולה. ישנו צורך לחשוף את הרמאות ולהעניש את המעורבים, אבל התגובה הנכונה לבעיה היא לא רק לנסות ולתפוס את האשמים, אלא להבין את השורשים שמובילים לתעשיית הרמייה, שהתפתחה למימדים מפלצתיים במערכת החינוך.

התופעה היא לא מיוחדת לישראל, ובמדינות אחרות בעולם חוקרים ניסו לברר מה הם הגורמים לתופעת הרמייה במערכת החינוך. אחד הספרים, שבחן את התופעה לעומק בארה"ב, הוא הספר "פריקונומיקס" שבו נטען כי מורים נוטים להעלות את הציונים של התלמידים שלהם, ולעזור להם במבחנים, כדי שיקבלו ציונים גבוהים יותר, וזאת בניגוד לכל כללי האתיקה המקובלים. הכותב, שמנסה להסביר מדוע מורים מרמים, מסביר כי ישנם מספר "תמריצים" שמעודדים את המורים לרמות, ולכן כדי למגר את התופעה יש ראשית להבין את שיטת התמריצים בכלכלה, ולשנות אותה כדי שתשיג את התוצאות הראויות. התמריצים בחברה, על פי הכותב, מתחלקים לתמריצים שליליים ותמריצים חיוביים, כאשר לשני סוגי התמריצים ישנה השפעה על התנהגות של אנשים. תמריצים חיוביים הם בונוסים על "הצלחה", כאשר מורים, בתי ספר ומנהלים, למשל, יכולים להיות מתוגמלים על ציונים גבוהים על הישגים מיוחדים, או על איכות הלימוד. תמריצים שליליים לעומת זאת באים לידי ביטוי יותר בהענשה, כאשר עם מדברים על מערכת החינוך אז הענשה כמו קנסות הרחקה או פיטורים, יכולה לבוא על מורים מנהלים או בתי ספר שאינם מתנהגים על פי הכללים, משיגים תוצאות נמוכות, או פשוט עוברים על כללים של מערכת החינוך.

במערכת החינוך שלנו, כמו גם בזאת של ארה"ב שאותה מתאר הכותב, שיטת התמריצים מעודדת רמאות, מאחר והמערכת בוחרת לתמרץ דברים מסוימים, ולא דברים אחרים. לדוגמה, העובדה, שבית הספר והמנהל שעומד בראשו זוכים לשבחים ותגמולים עבור הצלחה במבחני בגרות או מבחני מיצ"ב, היא אחת מהחולאים הגדולים ביותר במערכת החינוך, כי היא יוצרת תחרות לא בריאה בין בתי הספר. השאיפה של בית הספר, לזכות בתמריצים חיוביים מסוג זה,  גורמת לכך שבית הספר נוטה להזניח תלמידים חלשים ומנסה אף להיפטר מהם, מסתפק בלימוד רדוד שמטרתו היחידה היא הצלחה במבחנים, ובמקרים קיצוניים אף מעניק הקלות לתלמידים ועוזר להם לרמות את המערכת. המורים מתוגמלים באותו האופן על ידי המנהל, ולכן גם הם מאמצים את הקו של בית הספר, מזניחים את תפקידם כמחנכים ומתמקדים רק בהצלחה מספרית בבחינות הבגרות.

המצב בארץ הוא אף חמור יותר כי מערכת החינוך אינה משתמשת בצורה מושכלת גם בתמריצים השליליים העומדים לרשותה, כדי לעודד התנהגות הולמת של המחנכים והתנהלות נכונה של בית הספר. משרד החינוך לא מבצע אכיפה מספיקה של חוקים, אין ענישה מספיקה על מורים, בתי ספר או תלמידים שעברו על כללי אתיקה בסיסיים, ואין מערכת שבה יש קשר בין ענישה, לבין ההתנהלות הרצויה של משרד החינוך. בבתי הספר לכן אין תחושה שיש ענישה על מעשים לא ראויים, לא בקרב התלמידים וגם לא בקרב המחנכים, ולכן כולם מרגישים שניתן לרמות ולשקר, על מנת לזכות בתמריצים החיוביים.

התמריצים הלקויים שניתנים למחנכים ולבתי הספר הם לא כל התמונה, מאחר ובסופו של דבר התלמידים הם חלק מאוד חשוב מהמערכת. הבעיה היא שגם התלמידים זוכים לתמריצים חינוכיים רעים, כאשר במקום לתמרץ אותם להיות אזרחים טובים יותר, וללמוד את נושאי הלימוד בצורה מעמיקה יותר, המערכת מעודדת אותם רק לקבל ציונים גבוהים יותר, מבלי שלציונים אלה יש משמעות עבורם. התלמידים בבית הספר, בבית וגם בהמשך חייהם במערכת ההשכלה הגבוהה נשפטים, על פי ציונים אלה, כאשר אף אחד אינו מנסה לבחון האם הציונים באמת משקפים  ערכים, ידע, הבנה ותובנה אמיתית.

הבעיה לכן היא עמוקה יותר מכמה תלמידים שרימו במבחן בגרות, והיא לא תיפתר רק באמצעות תפיסה של אותם מחנכים ותלמידים שעברו על החוק. נוכל להתגבר על בעיות אלה ובעיות גדולות יותר שיצוצו בעתיד בגלל השיטה הלקויה רק באמצעות שינוי כללי של המטרות שמציב משרד החינוך, ובניית מערכת תמריצים שנועדה להשיג מטרות ערכיות יותר. משרד החינוך, למשל, צריך להחליט שהוא מעניק תמריצים חיוביים לבתי ספר שבהם יש מספר גבוהה של תלמידים חלשים, שמצליחים לעבור את בחינות הבגרות. קובעי המדיניות יכולים גם להעניק תמריצים לפעילויות חברתיות של תלמידים ומורים, כדי לעודד אותם להשקיעה יותר בדברים שחסרים היום בחברה הישראלית כמו סולידאריות ואחריות אזרחית. אם רוצים לבנות חברה טובה ובריאה יותר צריך להתחיל להתוות במערכת החינוך את הערכים שרוצים לקדם ולהעניק להם עדיפות בדמות תמריצים חיוביים ושליליים.

שיטת התמריצים עובדת, רק צריך לשנות את מה שרוצים להמריץ.

"התורה ניתנה לישראל, ולא ישראל — לתורה; בלי ישראל אין תורה, בלי ישראל אין מדינה, ואהבת ישראל קודמת לכל"
דוד בן-גוריון, 17.10.1950

הרשמה לעדכונים

מאז 2004

כבר מעל 19 שנה, הבמה-הרעיונית היא כיכר העיר היחידה עבור חברי מפלגת העבודה.
יצחק רבין - 2015

התחברות

לפרסום מאמרים

אחד במאי