פרופ' גביזון לא רואה שהמלך עירום

Thank you for rating this article.

"אני עצמי סבורה כי הזוגיות הקבועה של זוגות חד –מיניים ממלאת עבורם פונקציות רגשיות חשובות וכי יש אינטרס חברתי חשוב בהכרה בתפקיד הזה של קשר אינטימי ובמציאת דרכים לביסוסו וחיזוקו.

יחד עם זאת לא השתכנעתי כי לזוגות כאלה יש 'זכות' לדרוש הכרה משפטית בזוגיות שלהם כבנישואין לכל דבר. מדובר בוויכוח תרבותי חשוב, אך לא בעניין משפטי הנגזר מזכויות יסוד.

יש לציין כי רוב מדינות העולם אוסרות על נישואין בין בני אותו המין. ארגוני חד-מיניים טוענים כי יש פה פגיעה בשוויון, שכן נשללת מהם, על בסיס לא רלוונטי כמו נטייה מינית, זכות היסוד להקים משפחה. אלא שיש כאן הנחת המבוקש: אי –אפשר לנצח בוויכוח הנורמטיבי הזה רק באמצעות האמירה שהבסיס אינו רלוונטי. זהו בדיוק לב המחלוקת. מובן שאיננו ממליצים על איסור יחסים בין בני אותו המין או על הגבלה משפטית של דרכים להסדרת הזכויות ההדדיות ביניהם."

 (פרופסור רות גביזון, אמנת גביזון-מדן)

כולם עמדו בכיכר העיר והחמיאו למלך על בגדיו המהממים. רק ילד אחד קטן עמד וצעק "הלו רבותיי, המלך הוא עירום !!!!"

וככה זה בדיוק במקרה של הפרופסור גביזון. ככה, רק הפוך. עומדים כולם מול אריק ובנץ ואומרים "יוו, איזה יופי. זו נאורות, זו ליברליות. כמה חיכינו להם. חשבנו, רמזו לנו, לא היינו בטוחים, אבל תחושת הלב אמרה – אריק ובנץ הם זוג, לא סתם קולגות. והם זוג הומואים ואפשר להגיד את זה בקול רם. כן הם אוהבים מאחורה- אז מה? אבי ביטר אוהב חומוס וצביקה הדר אוהב אסאמאסים, מישהו אסר עליהם את זה פעם? אגב, עכשיו כולנו מחכים שגם עוגיפלצת ימצא לו שידוך, אולי את קרמיט, מי יודע.

ומול הכולם הזה עומדת פרופסור גביזון ואומרת בפה מלא "אני לא משוכנעת שיש לזוגות כאלה זכות לדרוש הכרה משפטית בנישואין שלהם". הדברים האלה משולים לאמרה של אדם כי לא השתכנע שבין שתי נקודות עובר רק קו ישר אחד. למלך אין בגדים, אך רק פרופסור גביזון בוחרת לכסות את עיניה ולא לראות זאת. פרופסור גביזון היא אדם תבוני, רציונאלי, ליברלי ונאור. האורתודוכס מן הסתם לא יסכים לנישואין, ההלכה שלו לא מתירה לו, או שהוא סתם מפחד וחושש מהתפקרות. אבל גביזון? פרופסור גביזון? זה מה שיש לה לומר לקהל הצופה בה בתקווה כה גדולה עת היא עומדת על הבמה, במה בה מעטים כל-כך עמדו ויעמדו, ואמורה לחולל שינוי אשר מעטים השינויים אשר היו כמותו בישראל? אומרים לך כולם כי המלך הוא עירום ורק את טוענת שהוא לובש בגדים – תפתחי את העיניים!

איני בטוח האם פרופסור גביזון מבינה בכלל את ההשלכות של אמירתה זו. אין הדבר נובע מזלזול כלל (היא בת אדם סופר אינטליגנטית), אבל, ויש אחד גדול כזה, גדול כמעט כמו האטימות של רני רהב, האמירה הנ"ל שמה אותה ברגע זה תחת אור שכולו חושך, ודאי לאור העובדה כי אל מול המבושים החשופים של החוק הכה אומלל הזה, עומדים גדודי אנשים שרואים ומבינים את החיונית, הפשטות והכה מובן מאליו אשר פשוט זועק לשמיים – מה פתאום ששני אנשים לא יוכלו להירשם כנשואים ועוד בימינו אנו? מה, חזרנו לעלילות גליגמש? אולי גם נקים ערי מקלט (סביון, עומר ופולג בנתניה) ונבריח לשם אנשים המפחדים מנקמת דם. אולי נרצע אוזנם של עבדים וניתן הטבות מס לכוהנים. 

האמירה הזו היא פשוטה כשמשמעה אבן פרה היסטורית בעולם של הייטק מתקדם. האמירה הזו התאימה אולי לשנות ה-40, למאה ה-20, אולי למאה ה-19. אז, נשים היו ללא זכות הצבעה, שחורים היו מובלים לעבדות ויהודים לא ידעו לדבר עברית. מספיק. העולם התקדם וטוב שכך, כי פעם הוא באמת היה מקום הרבה יותר חשוך. אמרתה זו של גביזון, מנוסחת יפה ככל שתהיה, מתובלת במניין נימוקים ומיני הסברים, היא אמרה חשוכה אשר יש לסלוד ממנה ובמהרה.

לפחות הראתה פרופסור גביזון שביב נאורות ואמרה כי "מובן שאיננו ממליצים על איסור יחסים בין בני אותו המין או על הגבלה משפטית של דרכים להסדרת הזכויות ההדדיות ביניהם". הקהילה הגאה אכן מודה לך גברת גביזון על שלא השארת אותם במקלטים בזמן שכולם יכולים להסתובב חופשי. ברוסיה הפוטינית הועבר חוק שאוסר על בני אותו מין ללכת יד ביד ו/או להתנשק בפומבי.זה כמובן חוק שקודם ונדחף על ידי הכנסייה האורתודוכסית אשר רוצה שגברים יסתובבו עם צלבים בגודל של האמר ונשים תתלבשנה כמו אהיל במכירת חיסול של איקאה. למה הכנסייה האורתודוכסית דוחפת לדבר כזה אני יכול להבין. למה הפרופסור גביזון אמרה את שאמרה –  כלל לא ברור לי.

תומך בחופש נישואין מוחלט בלי הגבלים ובלי גיבובי מילים. המלך הוא עירום, גם אם מנסים להלביש עליו מיני גיבובים ונימוקים. אם זה ברור שאני יכול להתחתן באופן חופשי, כך גם זוגות חד מיניים צריכים.

"מוזר בעיני שהציבור הישראלי לא שואל למחיר המלחמה, אבל מאוד מחולק, סוער וגעש לגבי מחיר השלום"
יצחק בן-אהרון, ילד לא רצוי - ביוגרפיה, 2003

הרשמה לעדכונים

מאז 2004

כבר מעל 19 שנה, הבמה-הרעיונית היא כיכר העיר היחידה עבור חברי מפלגת העבודה.
יצחק רבין

התחברות

לפרסום מאמרים

אחד במאי